2020. július 22. | 10:43

Orbán Viktor miniszterelnöknél is lobbiznak a magyar kerékpárosok.

A kerékpározás pénzügyi támogatása jelentősen növelné a kerékpárral közlekedők számát, így az egészségesebb és biztonságosabb környezet megteremtését, állítja a Magyar Kerékpárosklub. A civil szervezet szerint egészségesebb lakosságot nyerhetne Magyarország, ha a kerékpárokra is fix kilométerdíj illetve vállalati kerékpárvásárlási támogatás lenne elérhető.

„A kerékpározás számtalan egészségügyi, környezetvédelmi, gazdasági és társadalmi előnye ellenére nem támogatott olyan módon, mint a nagyobb helyigényű, lég- és zajszennyezés mellett fokozott balesetveszélyt és a mozgáshiányos életmód miatt egészségtelenebb autózás. Ezen a gyakorlaton változtatna a Magyar Kerékpárosklub a tavasszal elkészült, nemzetközi példákkal alátámasztott tanulmány alapján” – olvasható a szervezet közleményében.

A KPMG tanulmánya szerint elsősorban arra az 1,8 milliónyi aktív korú magyar állampolgárra lenne érdemes ösztönzési rendszert kialakítani, akik a megyei jogú városokban és Budapesten élnek.

A tanulmányban Belgium, Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Németország és Svájc példája került górcső alá, ezekben az országokban viszonylag hasonló jó gyakorlatokat alkalmaznak, írja a Magyar Kerékpárosklub.

A felsorolt országok jellemzően három típusú ösztönzési rendszert vagy ezek kombinációját alkalmazzák:

  • Fix kilométerdíj fizetése a munkavállalók részére a kerékpárral munkába járáshoz megtett távolság alapján, ami adómentes költségtérítésként nyújtható;
  • Vállalati kerékpár biztosítása a munkáltató által, amely után társasági adókedvezményt kaphat a munkáltató (pl. Belgiumban), illetve a költségeket adómentes juttatásként átterhelheti a munkavállalóra;
  • Személyi jövedelemadó-alap csökkentése a munkahely és a lakóhely közötti távolság alapján, amennyiben kerékpárral jár a munkavállaló dolgozni.

A dokumentum szerint idehaza a fix kilométerdíj, illetve a vállalati kerékpár támogatása típusú ösztönzőket lenne érdemes bevezetni. A fix kilométerdíj javasolt mértéke legalább 15 Ft/km, de a legjobb nemzetközi gyakorlatokat arányosítva akár 45 Ft/km is lehet annak érdekében, hogy a kerékpár jelentősen vonzóbb legyen az autóval szemben.

A kerékpárral munkába járó száma 2030-ig elérheti a 170 ezer főt, a megtett kilométerek száma pedig további, közel 40 millióval nőhet a nagyobb településeken. A városok levegőminősége is jelentősen javulhat, évente 5000 tonnával csökkenthető a CO2 kibocsátás a javasolt ösztönzők hatására” – olvasható a tanulmányban.

A tanulmány egyébként Orbán Viktor miniszterelnöknek, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető, Palkovics László innovációért és technológiáért felelős, valamint Varga Mihály pénzügyminiszternek, Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárnak, Révész Máriusz kormánybiztosnak és Vitézy Dávid Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatónak is el lett küldve.

Belgiumban a munkáltatók leírhatják az adójukból a bringás munkába járásért járó honoráriumot, 2015-ben mindez 93 millió eurójába került a belga államnak, mivel arrafelé kifejezetten népszerűnek számít ez a juttatás. Bizonyos statisztikák szerint a sportosabb munkavállalók alig vagy szinte soha nem kérnek betegszabadságot és jobban is teljesítenek azoknál, mint akik mondjuk autóval járnak dolgozni. Ezek persze nem kőbe vésett dolgok, hiszen az autóval munkába járók is lehetnek fittek, ők általában meló előtt vagy meló után edzenek.