2021. október 02. | 04:58

Átfogó felmérés készült a magyarok autóvásárlási preferenciájáról.

Az autóvásárlást tervező magyarok kevesebb mint 25%-a tervez dízel meghajtású gépjárművet vásárolni, derül ki az Opinio piackutató applikáció eredményeiből. Az országos reprezentatív kutatásból fény derült arra is, hogy a 16-59 közötti korosztály 50%-a tervez autót vásárolni három éven belül. A válaszadóknak több mint a fele a használt autók piacán nézelődik, ám az idősebb generáció inkább az új autó vásárlását preferálja.

A legnépszerűbb márka a Volkswagen 28%-kal, szorosan követi az Opel 27%-kal, míg a harmadik helyen e tekintetben a Toyota áll.

A kutatás szerint átlagosan közel 3 millió forintot terveznek autóvásárlásra költeni a magyarok. A legtöbben (28%) azok vannak, akik 1-3 millió forintot költenének. Nem meglepő módon a férfiak és a gazdaságilag erős demográfiai csoportok adnának ki többet személygépjárműre, jellemzően az 50-59 évesek, a diplomával rendelkezők és a fővárosban élők.

Így készült a felmérés

A felmérés az Opinio piackutató applikációval készült 2021. augusztusában, 1859 fős mintán. A fent bemutatott eredmények országosan reprezentatívak a 16-59 éves, okostelefonnal rendelkező lakosságra kor, nem, iskolai végzettség, lakóhely településtípusa és régiója szerint.

A domináns fizetési módnak a helyben történő készpénzes fizetés számít. A magyarok 45%-a kölcsönt is hajlandó felvenni annak érdekében, hogy autót tudjon venni. A kölcsönkonstrukciók közül a lízing és a személyi kölcsön a legpopulárisabb.

A kutatásban résztvevőknek csupán az ötöde birtokol öt évnél fiatalabb gépjárművel. Érdekesség, hogy a 2-5 éves személyautók tulajdonosai éppen olyan hajlandóságot mutatnak az autóvásárlásra, mint azok, akik akár már 15 évesnél is idősebb négykerekűt hajtanak. Arra tehát nincs bizonyíték, hogy akinek idősebb az autója az nagyobb eséllyel venne másikat.

Kevesen akarnak dízelt

A megkérdezettek nagyjából azonos arányban jelölték meg a hibrid, az elektromos valamint a benzines meghajtást, mint preferenciát. A kutatásban résztvevőknek csupán a három százaléka birtokol elektromos autót, de 44 százalék fontolóra venné ilyen jármű beszerzését. Az elektromos autók népszerűsége főként a fiatalok és a diplomások esetében örvendenek nagyobb népszerűségnek. A kutatás során megkérdezték azt is, hogy a válaszadók szerint mi motiválná leginkább azt, hogy több legyen az EV a hazai utakon. 84%-uk azt mondta, hogy az, ha olcsóbbak lennének. A válaszok között szerepelt még a nagyobb hatótávolság valamint a több töltőállomás is.

Kevesebb mint a válaszadók negyede gondolkodik dízel üzemű autó vásárlásán. A kérdőívet kitöltők több mint 50%-a úgy véli, hogy az elektromos autóké a jövő.

A legnépszerűbb márkák

A potenciális autóvásárlók körében a Volkswagen a legnépszerűbb márka, a német gyártó hoz képest csupán egy százalékos lemaradásban van az Opel és a Toyota. Befért a legjobb ötbe még a Ford és a Suzuki is. Érdemes megemlíteni, hogy a népszerűséget nyilvánvalóan befolyásolja az emberek anyagi helyzete.

A fiatalok, azaz a 15-29 évesek által preferált márkák jelentősen eltérnek az átlagostól. Ők kevésbé részesítik előnyben a Volkswagent, az Opelt, a Toyotát és a Suzukit. Körükben inkább a Subaru, a Fiat, a Lexus, a Seat és az Alfa Romeo népszerű. Ebben közrejátszhat az is, hogy ez a korosztály hajlamosabb teret engedni az érzelmeinek, ami nem feltétlenül tükrözi az anyagi lehetőségeket.

Az autómegosztók helyzete Magyarországon

A kutatásból az derül ki, hogy a magyarok kevesebb mint fele, csupán 43%-a ismeri az autómegosztó szolgáltatásokat. Azok esetében jobb ez az arány, akik magasabb iskolai végzettséggel rendelkeznek valamint a Budapesten élők körében. Az Opinio felmérése során egy rövid magyarázatot is olvashattak azok, akik még nem ismerték ezt a megoldást. Ez alapján azok, akik eddig még nem hallottak a koncepcióról 46%-ban nyilatkoztak úgy, hogy nyitottak az autómegosztásra. Elsősorban azok számára vonzó ez a lehetőség, akik havonta néhányszor közlekednek csak autóval.

A válaszolók úgy vélik, az autómegosztók elterjedése egyszerűbb mint az EV-k terjedése. A magyarok többsége az árat látja a terjedés gátjának. Ezt követően a könnyebb hozzáférést, a nagyobb autóparkot és a nagyobb területi lefedettséget gondolnák ésszerű lépésnek a megkérdezettek a szolgáltatás terjedésének előmozdítása érdekében. A többség úgy véli, hogy városi közlekedésen túlmenően is érdekes lehet az autómegosztás.

Opinio sajtóközlemény