2022. február 23. | 10:18

A drágulás elsősorban a rendkívül gyenge forintnak tudható be.

Az Európai Unióban átlagosan 3,5 százalékkal drágultak az új személyautók 2021-ben. Ezzel szemben Magyarországon 9,2 százalékkal emelkedtek az árak – derül ki az Eurostat legfrissebb adataiból. Ezzel Magyarország érte el tavaly a legrosszabb eremdményt a régióban, amivel messze lekörözte a soron következő Németországot, ahol 4,6 százalékos volt az újautó-piac drágulásának mértéke. Ráadásul 2020-ban sem alakult számottevően jobban a hazai piac helyzete. Akkor Magyarországon 8,8 százalékos áremelkedést regisztráltak, míg az Unióban csupán 1,7 százalékot. 

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke elmondta, a szokatlanul magas árak mögött a forint folyamatosa gyengülése áll, más oka lényegében nincs. Míg 2017-ben az euró árfolyama 300 forint körül mozgott, addig jelenleg a 370 forintos ár sem számít ritkaságnak. 

az új autók árának százalékos változása 2021-ben

Az új autók ára nem kizárólag Magyarországon, de több más európai országban is meghaladta az átlagos infláció mértékét. Ez főként a koronavírus-járvány következtében kialakult válságra, az ellátási lánc nehézségeire, illetve az egész autóipart sújtó globális chiphiányra vezethető vissza. Ennek köszönhető, hogy jelenleg az új autók nem csak drágák, de sokat is kell várni, mire a tulajdonosok átvehetnek egy-egy megrendelt darabot.