2023. február 07. | 11:53

Tavaly népszerű volt a megoldás, sokan választották autó helyett a tömegközlekedést.

Németország kormánya a tavalyi évben egy 9 eurós havijeggyel próbálta ösztönözni a lakosságot a tömegközlekedés használatára. A megoldás működött, az ADAC német autóklub felmérése alapján az emberek gyakrabban választották a buszt vagy a vonatot. Christian Lindner pénzügyminiszter szerint a 9 eurós jegy fenntartása túlságosan költséges, ám valamilyen ösztönzésre szükség lenne, hogy kevesebb autó legyen az utakon.

A döntés megszületett, május 1-től érkezik a „Deutschlandticket”, ami havi 49 euró ellenében lehetővé teszi a tömegközlekedési eszközök használatát. A német kormány milliárdos összegeket költ a programra, a Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (VDV) azt reméli, hogy akár 11 millió új utast is köszönthetnek a közösségi közlekedésben.

A bevezetés előtt még néhány technikai kérdést tisztázni kell. Egyelőre ugyanis nem döntötték el, hogy a jegyet csak digitális formátumban tegyék elérhetővé, vagy nyomtatott verziót is szükséges lenne forgalomba bocsátani.

A 49 eurós jegyek május 1-től kerülnek használatba, érvényességi idejük 1 hónap lesz, ami automatikusan meghosszabbodik, amíg a tulajdonos másként nem rendelkezik. Ahogy a 9 eurós jegy esetében, úgy most is minden busz- és vonatjáratra érvényes lesz a kedvezményes bérlet.

A május 1-től bevezetésre kerülő jegyet akár a vállalatok is adhatják a dolgozóknak munkába járási támogatásként. Azok a cégek, akik legalább 25 százalékos kedvezményt adnak a munkavállalóknak a bérlet árából, a szövetségi kormánytól további 5 százalékos engedményt adnak. Ezáltal a dolgozók akár 30 százalékkal kevesebbért is hozzájuthatnak a 49 eurós utazási jegyhez.

A kerékpárok szállításához külön jegyet kell váltani, ez a 9 eurós megoldás esetében is így volt a nyári időszakban. A biciklikre vonatkozó napijegy a német vasútnál 6 euróba kerül.

A 49 eurós ár egyelőre csak egy kétéves tesztperiódusra érvényes, a kormány későbbi döntése értelmében 2024-től akár drágább is lehet, ezt a drágulást az infláció mértékéhez kívánják igazítani.

A hétköznapi valóság azt mutatja, az árak leszállítása nélkül is sokan választják a tömegközlekedést. Erről a csúcsidőben zsúfolásig megtelt vonatok és buszok tanúskodnak. Akadnak azonban olyanok is, akik a túl hosszú menetidő, vagy éppen a nem megfelelő csatlakozás miatt maradnak inkább az autózásnál.

Az ADAC tavalyi felmérése alapján ezeknek a kedvezményeknek örülnének a német autósok (1661, 18 éven felüli autós megkérdezésével):

  • Országos érvényesség 39%
  • Olcsóbb jegyárak 18%
  • Nemzetközi érvényesség (ICE/IC) 14%
  • Egyes szövetségi tartományokra vonatkozó érvényesség 8%
  • Nincs információ 18%
Depositphotos