Immár 11 hónapja tart az európai újautó-piac mélyrepülése. Az eladásokat a beszállítói lánc folyamatos nehézségei mellett az orosz-ukrán háború, a rekordmagas infláció, illetve a fogyasztói bizalom visszaesése is hátráltatja.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb adatai alapján az Európai Unió 27 tagállamában, valamint az Egyesült Királyságban és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) területén összesen 948 149 darab személyautót helyeztek forgalomba májusban, ami 13,7 százalékos csökkenés jelent 2021 ötödik hónapjához mérten Gyártók tekintetében a Volkswagen-csoport volt kénytelen a legnagyobb visszaesést elkönyvelni. A német konszern eladásai 22 százalékkal estek vissza az előző év azonos hónapjához mérten.

Ugyanakkor az ázsiai autógyártók növekedést produkáltak a hónapban. A Hyundai-csoport 9,8 százalékkal, a Nissan 3 százalékkal, a Toyota-csoport pedig 1 százalékkal növelte eladásait.

eladásra váró új autók
Kép: Depositphotos

A nagy gyártók közül a Stellantis értékesítése 15 százalékkal, a BMW-é 13 százalékkal, míg a Mercedes-Benzé 8,3 százalékkal csökkent. A Renault-csoport 9,8 százalékos mínuszban zárt, annak ellenére, hogy a Dacia 12 százalékkal több autót adott el, mint egy évvel korábban.

A közel egy éve tartó hanyatlás után az autógyártók a közelmúltban arról számoltak be, hogy bizonyos ellátási problémák – például a félvezetők hiánya – kezdenek enyhülni. A Bloomberg Intelligence jelentése szerint arra lehet számítani, hogy az európai autóeladások az idei év második felében élénkülni fognak.

Az LMC Automotive – idén már ötödik alkalommal – csökkentette a nyugat-európai személygépkocsi-eladásokra vonatkozó éves becslését. A cég 2022-ben 9,8 millió eladott autóval számol, ami 7,4 százalékos csökkenést jelent 2021-hez képest. Januárban az LMC még 9 százalékos értékesítési növekedést jósolt.

eladásra váró új autók
Kép: Depositphotos

A régió négy legnagyobb piacát tekintve Olaszországban 15,1, Spanyolországban 10,9, Németországban 10,2 és Franciaországban 10,1 százalékos visszaesést regisztráltak.

Az idei évből eddig eltelt 5 hónap eredményeit figyelembe véve Olaszországban 24,3, Franciaországban 16,9, Spanyolországban 11,5, míg Németországban 9,3 százalékkal csökkent az értékesített új autók mennyisége 2021 azonos időszakához mérten.

Magyarországon összesen 10 141 darab új személyautót helyeztek forgalomba a múlt hónapban, ami 5,2 százalékkal gyengébb eredmény, mint egy évvel korábban.

Nyitókép: Depositphotos