2022. március 16. | 11:11

A koronavírus-járvány és a chiphiány után most a háború akasztja meg a gazdasági fellendülést.

Ukrajna orosz inváziója keresztülhúzta azokat a reményeket, hogy az idei évben a közép-európai autóipar újból növekedésnek indulhat a járványt követően. Szakértők arra számítanak, hogy a gazdasági növekedés csak még inkább lelassul majd.

Az orosz-ukrán konfliktus súlyosbította az ellátási zavarokat, és tovább drágította az olyan alapanyagokat, mint a nikkel, az alumínium vagy a palládium, ami világszerte még nagyobb nyomást gyakorol az autószektorra. Emellett az energiaköltségek megugrása az ellátási láncokba is beszivárog. Mindez különösen érzékenyen érintheti Közép-Európát, ahol az autóipar rendkívül fontos szerepet játszik, és már láthatóak bizonyos fennakadások, mióta Oroszország február 24-én megtámadta Ukrajnát.

A Volkswagen két lengyelországi üzemben ideiglenesen felfüggesztette a termelést. A szintén a VW-csoporthoz tartozó Škoda, amely Csehország legnagyobb exportőre, leállította az Enyaq elektromos SUV-ja gyártását és figyelmeztetett, hogy más modellek gyártása is veszélybe kerülhet az Ukrajnából érkező kulcsfontosságú kábelkötegek hiánya miatt.

Volkswagen modellek gyártása

A termelési kiesésnek súlyos következményei lehetnek, ugyanis Csehországban az autóipar az ipari termelés és az export mintegy egynegyedét adja, míg Magyarországon az autószektor az ipari export 28 százalékáért felelős.

Christian Wietoska, a Deutsche Bank elemzője szerint az autógyártás zavarai hetente körülbelül 0,1 százalékpontot vonnak le a Cseh Köztársaság vagy Magyarország bruttó hazai termékéből (GDP) – ugyanezt tapasztalhattuk a járvány miatt elrendelt gyárbezárások következtében. A régió gazdaságai erőteljes fellendülést könyvelhettek el 2021-ben, de idén jelentős fennakadást okozott a magas infláció, amely megakasztotta a növekedést.

Míg az elemzők szerint az autószektorra gyakorolt összhatást még mindig nehéz felmérni, mivel a bizonytalanság magas, a jelek egyértelműen azt mutatják, hogy a konfliktus ártani fog az egyes országok gazdaságainak, és a még magasabb infláció visszafogja a fogyasztói kiadásokat vagy a vállalati beruházásokat.

Skoda modellek gyártása

Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke elmondta, hogy az ukrajnai háború komoly kockázatot hordoz magában, ami további pénzromlást és a gazdasági növekedés további lassulását eredményezheti.

Virovácz Péter, az ING Bank elemzője szerint a magyar termelés visszaesése csak a fele lehet a 2020-ban tapasztaltnak, de a kilábalás sokkal lassabb lesz, ugyanis az autószektor nincs abban a helyzetben, hogy olyan mértékben lendítse fel a gazdasági növekedést, mint azt a háború nélkül láthattuk volna.