Gyorsan kellett reagálni a konfliktus okozta új helyzetre.
Az autóipari szereplőknek váratlanul újra kellett gondolniuk az európai gyártási tevékenységüket az ukrajnai orosz inváziót követően. A támadás miatt az Egyesült Államok átfogó exportkorlátozásokat jelentett be Oroszországgal szemben, és ezzel a kereskedelmi elektronikai cikkektől és számítógépektől kezdve a félvezetőkön át a repülőgép-alkatrészekig korlátozza a globális exporthoz való hozzáférését. Emiatt kellett lépniük gyorsan a vállalatoknak.
Az invázió hatására a J.D. Power és az LMC Automotive tanácsadó cégek 400 ezer járművel 85,8 millió darabra csökkentették a 2022-es globális újautó-eladási előrejelzésüket. Az autóipar már korábban is szűkös járműkínálattal küzdött a globális félvezetőhiány miatt, a háború csak tovább tetézte a bajokat.
A tovább emelkedő olaj- és alumíniumárak valószínűleg hatással lesznek a fogyasztók járművásárlási hajlandóságára és képességére még akkor is, ha később a kínálati oldalnak sikerül bővülnie, jelezte Jeff Schuster, az LMC globális járműipari előrejelzésekért felelős elnöke.
A Volkswagen már közölte, hogy két németországi gyárában néhány napra leállítja a termelést, miután az Ukrajnában gyártott alkatrészek beszerzése késik. A Renault pedig jelezte, hogy az alkatrészhiány okozta logisztikai problémák miatt ezen a héten felfüggeszti egyes oroszországi autóösszeszerelő üzemei működését.
A finn Nokian gumiabroncsgyártó pedig arról számolt be, hogy néhány kulcsfontosságú termékcsalád termelését Oroszországból Finnországba és az Egyesült Államokba helyezi át, hogy időben felkészülhessen az inváziót követő esetleges további szankciókra.
A japán Sumitomo Electric Industries - amely mintegy 6000 embert foglalkoztat Ukrajnában kábelkötegek gyártására - közölte, hogy átmenetileg felfüggesztette ottani működését, és tárgyal az ügyfelekkel arról, hogy esetleg máshonnan helyettesítsék a beszállításokat.
A Ford is aggódva figyeli a helyzetet, hiszen 50 százalékos részesedéssel rendelkezik a Ford Sollersben, amelynek a vállalat honlapja szerint három összeszerelő üzeme van Oroszországban. Az autógyártók a katalizátorokban használt palládium, platina és ródium fémek miatt is aggódnak.
A félelmük nem alaptalan, ugyanis szinte nincs olyan globális autógyártó üzletág, amely nem használ Oroszországból érkező palládiumot. Hiánnyal viszont egyelőre nem kell számolni, mert Londonban vannak felhalmozott tartalékok.