A szlovák kormány már reagált is a lehetséges válsághelyzetre.
A roppant magas földgázárak miatt hiánycikk lehet Európában az AdBlue, az adalék előállítását ugyanis gyakorlatilag leállították a vágsellyei Duslo vegyi üzemben, amely a kontinens legnagyobb AdBlue gyártója, írta meg a pozsonyi Új Szó.
A drága földgáz miatt a Duslo mellett Európa második és harmadik legnagyobb üzeme is korlátozta vagy már le is állította az AdBlue gyártását. A kialakulóban lévő válsághelyzetre már reagált is a szlovák kormány: Richard Sulík gazdasági miniszter utasítására az Állami Tartalékalap 500 ezer liter AdBlue-t vásárol fel. A Pravda napilap értesülése szerint a minisztérium megegyezett a gyártókkal és forgalmazókkal, eszerint az adalékot kizárólag szlovákiai fuvarozóknak árulják.
Pozsonyban már meg is nőtt a kereslet az AdBlue iránt, az emberek a megszokottnál többet vásárolnak belőle a benzinkutakon, de az átlagos autótulajdonosoknak még nem kell pánikba esniük. A forgalmazók azon dolgoznak, hogy pótolják a kiesést, viszont az adalék ára felmehet, ha az emberek pánikszerű vásárlásba kezdenek. Az már most látszik, hogy a legnagyobb problémája az autóbusz-társaságoknak és teherfuvarozóknak lehet.
A Dunaszerdahelyi Közlekedési-vállalatnak (SAD) már csak két hétre elegendő AdBlue tartalékai vannak, ezt a vállalat elnöke, Michal Humeník mondta az Új Szónak.
„Az összes autóbuszunk használja az AdBlue-t, ha elfogy, befejeztük, a közlekedés leáll. A fuvarozók sokkal rosszabb helyzetben vannak, ugyanis míg a személyautókban az AdBlue használatát szabályozó szoftver kikapcsolható, addig a buszokban nem” – tette hozzá Humeník.
A helyzet viszont ennél bonyolultabb, mert a szoftver sima kikapcsolására a személyautókban sincs lehetőség, és nem mindegyik szervizben tudják elvégezni ezt a műveletet.
Miért is fontos az AdBlue?
Az adalékot az Euro 5 és ettől magasabb szabványnak megfelelő modern dízelmotorokban használják. Feladata, hogy csökkentse azok károsanyag-kibocsátását. A folyadék az úgynevezett szelektív katalitikus reakció során ammóniává alakulva szinte teljes mértékben vízgőzzé és ártalmatlan nitrogénné formálja a nitrogén-oxidot. Az AdBlue-t használó erőforrások az adalék nélkül nem tudnak működni.