2022. november 02. | 08:46

Az új rendelet arányokban adja meg, hogy 2025 végéig, illetve 2030-ig a közbeszerzésekből fakadóan hány elektromos járműnek kell futnia.

Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedésért felelős államtitkára pár napja osztotta meg Facebook oldalán, hogy megjelent a legújabb tisztaüzemű járműveket szabályozó rendelet. Egészen pontosan arról van szó, hogy meghatározták a közbeszerzésekkel vásárolható járművek és tiszta járművek minimum arányát állami és önkormányzati szektorban. Minden olyan szervezet a rendelet hatálya alá tartozik, amely közbeszerzést ír ki.

A kormányrendelet az arányok tekintetében megkülönböztet minden járműkategóriát, ami a hatálya alá esik. Vitézy posztjában a városi és nagyvárosi buszokra szánt előírásokat emelte ki, amiben az áll, hogy 2025 végéig a beszerzett városi buszok 37 százaléka kell legyen tiszta üzemű és 18,5 százalékban zéró kibocsátású. Ezt követően, 2026 és 2030 viszont már a beszerzések 53 százaléka kell legyen tiszta üzemű és 26,5 százalék zéró kibocsátású.

Ennél még szigorúbb előírások vonatkoznak a nagyvárosi busz-beszerzésekre, mert ott már eleve 53 százalék tiszta és 18,5 százalék kibocsátás mentes kell legyen a vásárlás aránya 2025-ig. A 2026 és 2030 közé eső időszakban ezek az értékek fel kell menjenek 75 és 26,5 százalékra, viszont érdekes, hogy ezt nem kell minden beszerzésnél betartani.

Forrás: Nemzeti Jogszabálytár

Tiszta üzeműek a kormányrendelet szerint a gázos (CNG, LNG), akkumulátoros vagy hidrogéncellás elektromos, illetve az ezeket vegyítő hibrid hajtású buszok és ezen belül tekintik zéró kibocsátásúnak az elektromos és hidrogéncellás járműveket. További érdekessége a rendeletnek, hogy ide sorolják még a jövőben megjelenő szintetikus üzemanyagokkal működő, belsőégésű motorral hajtott járműveket is.

Az arányokat öt éves periódusokon belül nézik országos szinten, így fogja engedélyezni a buszbeszerzéseket az erre a célra felállított új felügyeleti szerv, a TIM alá tartozó országos közlekedésszervező. Szintén az ő szerepük lesz majd a rendelet betartatása, ellenőrzése és koordinálása is, viszont érdekes részlet, hogy ezek a szabályozások a távolsági és regionális autóbuszokat nem érintik majd.

A személy- és teherautók beszerzési arányát a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) figyeli, ellenőrzi és koordinálja majd. Mind a két esetben a szabályozás engedi, hogy több vállalat összeálljon és számaikat összedobva együtt teljesítsék a kvótákat.

Depositphotos