2021. január 30. | 11:20

29,3%-kal kevesebb személyautót gyártottak a szigetországban 2020-ban, mint az azt megelőző évben.

36 éve nem gördült le ilyen kevés személyautó a brit gyártósorokról, mint tavaly. Így is több mint 920 ezer gépkocsit állítottak elő Nagy-Britanniában.

Egészen 1984-ig kell visszamenni az időben ahhoz, hogy ennél szerényebb mértékű termelési mutatót találjunk. Akkor 908 ezer autót gyártottak a britek - írja az MTI a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) adatai alapján.

A visszafogott számadat a tavaly bevezetett korlátozásoknak, és az abból fakadó kereslet-csökkenéssel indokolható.

A 2020-as évre vonatkozólag 29,1%-kal csökkent az exportra gyártott autók mennyisége, míg a brit belpiacra készített személygépjárművek száma 30,4%-kal esett vissza. A teljes brit járműipar tavalyi termékeinek négyötöde külföldre áramlott, a legjelentősebb felvevő piacnak az Európai Unió bizonyult, amit a britek EU-ból történő kilépése sem befolyásolt. Az SMMT beszámolója szerint a britek által előállított gépjárművek több mint fele, 53,5 százaléka valamely uniós országban került forgalomba.

A top 10 Nagy-Britanniában gyártott modell, ami exportra készült:

  1. Nissan Qashqai
  2. MINI
  3. Toyota Corolla
  4. Honda Civic
  5. Nissan Juke
  6. Range Rover Sport
  7. Range Rover Evoque
  8. Vauxhall Astra
  9. Range Rover Velar

Az egyes gyártókat vizsgálva kiderül,hogy a Vauxhall tapasztalta a legnagyobb visszaesést: a 32 234 előállított autó 47,8 százalékos zuhanást jelent a 2019-es esztendőhöz képest. A Jaguar Land-Rover is jelentősen megsínylette a korlátozásokkal teli 2020-as évet, 36,7 százalékkal gyártott a csoport kevesebb autót a megelőző évhez hasonlítva. A Honda termelékenysége 36,3 százalékkal, a Nissané 29,1 százalékkal, a Toyotáé pedig 21,5 százalékkal mérséklődött Nagy Britanniában.

2020 áprilisában volt a legdrámaibb visszaesés a brit autóiparban, az első korlátozások idején. Akkor összesen 197 gépkocsi gördült le a szigetországi gyártósorokról, ami 99,7 százalékos visszaesés 2019 áprilisával összevetve.

A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége abban bizakodik, hogy 2021-ben ismét hétszámjegyű lehet a Nagy-Britanniában legyártott gépjárművek száma. Ahhoz, hogy ez összejöjjön, kevesebb korlátozásra volna szükség, kérdés, hogy Boris Johnson és kormánya mire készül.