2023. október 11. | 16:44

Elérkezett az idő, amit eddig csak sci-fi filmekben láthattunk: a mesterséges intelligencia fogja váltogatni a lámpákat fővárosunkban.

Elkezdődött Budapesten is a Green Light nevű projekt tesztje, amelynek lényege, hogy mesterséges intelligencia közreműködésével hangolják össze a közlekedési lámpák működését. A cél pedig az, hogy az autósoknak minél kevesebb időt kelljen dugóban várakozással töltenie.

Az INRIX korábbi tanulmánya szerint az európai, valamint az amerikai nagyvárosokban kell a legtöbb időt dugóban töltenie az autósoknak. A tanulmányból kiderül az is, hogy az európai városi övezetek 42%-ban nagyobb volt a forgalomtorlódás, mint a Covid előtti időkben.

Budapest a 23. helyen áll az 991 nagyvárost tartalmazó listán. A hazánk fővárosában autózok átlagosan 86 órát töltenek dugóban évente, ami 6%-kal kevesebb, mint amennyit 2021-ben és 2019-ben mértek. A környező országok közül például Bukarestben 51, Zágrábban 48, Pozsonyban 41, míg Bécsben csak 37 órát kellett dugóban töltenie az autósoknak. Korábban mi is kipróbáltuk, mivel a leggyorsabb eljutni A-ból B-be Budapest utcáin.

Az izraeli kezdeményezésű Green Light projekt lényege, hogy a Google Térkép adatait átadják a mesterséges intelligenciának, amely kiszámolja, hogy egy adott közlekedési lámpánál mekkora a forgalom, és így mennyi időt töltenek az autósok várakozással. Az adatok alapján optimalizálják a lámpák működését úgy, hogy amelyik irányból nagyobb a forgalom, ott hosszabb ideig mutat zöldet a közlekedési lámpa, így megnő az útszakasz áteresztőképessége.

A kényelem és az emberi jólét növelése mellett - hisz kevesebb stressz éri szervezetünket amellett, hogy hamarabb célba érünk - a környezetszennyezés is mérsékelhető, mert nem jut annyi károsanyag a levegőbe. Korábban megállapítást nyert, hogy szén-dioxid-kibocsátás egy jól mérhető része a városi közlekedésből származik, különösen a kereszteződésekben termelődik sok mérges gáz.

A Google első ízben a X. kerületi Kőbányai út–Szállás utca kereszteződésében, a 6-os úton az M0-s autóútnál, illetve a Szépművészeti Múzeum előtt, a Hősök tere–Dózsa György út lámpás kereszteződésnél teszteli a funkciót. Amennyiben beválik, később a BAH-csomópont, majd más népszerű közlekedési csomópontok lámpáinak áthangolása is megtörténhet.

A Green Light Projekt már négy kontinens 12 városában érhető el, és már most is jelentős eredményeket mutat. Amellett hogy az érintett részeken 10%-kal csökkent a CO2-kibocsátás, csökkent a piroson áthajtó sofőrök száma is.

Depositphotos