2021. július 16. | 10:25

Összesen három cégcsoport jelezte a részvételi szándékát.

Az állam pénzhiányra hivatkozva 35 évre koncesszióba kívánja adni a mintegy 2000 kilométeres magyar autópálya-hálózat építését és üzemeltetését. Piaci hírek szerint három konzorcium jelezte a részvételi szándékát a mamutüzletben, később ez az információ megerősítést nyert a magyar kormány részéről.

A 24.hu írta meg elsőként, hogy kik jelentkeztek be a sztrádakoncesszió kapcsán a Nemzeti Koncessziós Irodánál:

  • egy magyar cégekből álló konzorcium, amelyben Mészáros Lőrinc érdekeltségei adják az elvárt tőkeerőt, de állítólag több mint féltucat kisebb építőipari társaságot is beszerveztek a csapatba;
  • a Dömper Kft., amelyről úgy hírlik, hogy a szlovák gyökerű Doprastavval közösködik;
  • külföldi résztvevője is lehet a sztrádacsatának, a francia Colas az osztrák Strabaggal szövetkezik.

A tárgyalásos eljárás első körében csak a részvételi szándékot kell jelezni és a pályázatban kiírt feltételek teljesítését kell igazolni, ezután a kiválasztottak tehetnek konkrét ajánlattételt. Csak komoly pénzügyi háttérrel rendelkező vállalatok vehetnek részt a játszmában, ugyanis a saját tőkére előírt követelmény 150 millió euró (durván 53 milliárd forint), ezen felül a beruházási terv mellé legalább 1 milliárd euró (350 milliárd forint) „pénzügyi eszköz meglétét” kell igazolni, a konkrét ajánlattétel mellé pedig 800 millió forint biztosítékot követel meg a koncessziós iroda.

A magyar cégeket magába tömörítő konzorcium számára nem jelenthet gondot a pénz előteremtése, Mészáros Lőrinc vagyona ugyanis már 450 milliárd forint felett jár. A Strabag sem esélytelen a pályázat elnyerésére, az viszont nagy meglepetés lenne, ha a Dömper Kft. valahogy beelőzné a másik két indulót.

Az érintett cégek nem reagáltak a 24.hu megkeresésére, de Gulyás Gergely csütörtökön megerősítette, hogy három ajánlattevő van az autópályák 35 éves koncessziójára. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta, hogy a pályázókat megírta a sajtó, vagyis igaznak bizonyultak a portál értesülései.

Néhány napja a Transparency International Magyarország (TI) azt kérte az Európai Bizottságtól, hogy vizsgálják meg a 35 évre tervezett autópálya-koncesszió uniós jognak való megfelelőségét. A civil szervezet úgy véli, hogy a beharangozott koncesszió több ponton is sértheti az unió vonatkozó irányelvét, valamint az uniós közbeszerzési irányelvet.