A Pesti Hírlap rákérdezett a Főpolgármesteri Hivatalnál arra, mégis hol tart a behajtási díj előkészítése; tervezik-e a behajtási díj mellett az útdíj bevezetésének megvizsgálását is. A lap arra is kíváncsi volt, hogy Karácsony Gergelyék mit szólnak a Levegő Munkacsoport kezdeményezéséhez.

A Főpolgármesteri Hivatal azt közölte, hogy „a téma jelenleg nincs napirenden” – számolt be a napilap. A kérdést az teszi aktuálissá, hogy a Levegő Munkacsoport most aláírásgyűjtéssel próbál nyomást gyakorolni a főpolgármesterre, Karácsony Gergelyre.

A városi útdíj és a behajtási díj nem egyszerűen egy sarc, hanem forgalomszabályozási eszköz is. Célja az autóhasználat fűnyíróelvszerű csökkentése, vagy a forgalom elterelése. Mint ismeretes, a budapesti dugódíj bevezetését még Demszky Gábor vezetése alatt vállalta a főváros, a 4-es metró EU-támogatásának feltételeként.

Fővárosi dugó

Eredetileg 2013-ban kellett volna bevezetni, Tarlós Istvánnak azonban két cikluson keresztül is sikerült kihúznia magát a feladat alól, és mindig hangsúlyozta, hogy nem ért egyet a díj bevezetésével. Karácsony Gergely azonban az adónem ideiglenes bevezetését ígérte főpolgármester-jelölti programjában, ahogy azt is, hogy a dugódíj hosszabb távú sorsáról – a próbaidőszak után – népszavazáson dönthetnek a fővárosban élő lakosok. Eddig azonban semmilyen konkrét lépés nem történt az ügyben.

Az is igaz ugyanakkor, a kormány tavaly végén megtiltotta az önkormányzatoknak, hogy emeljenek az útdíjaikon, illetve újakat vezessenek be a veszélyhelyzet idején. Ez a rendelet 2021 végéig van érvényben.