2019. december 20. | 14:10

Az adatok alapján egyáltalán nem kell félni az akkumulátorpakk drága cseréjétől.

A villanyautók esetében az akkumulátor jelenti a szűk keresztmetszet. Nem a hatótávra gondolok most, hanem arra, hogy az akkumulátorok élettartama bizony nem örökké és még egy napig tart. A használattal és az idő múlásával veszítenek kapacitásukból. A degradáció mértékét a legtöbb autó menüjéből elő lehet varázsolni, de ha nem is foglalkozik ezzel a tulajdonosa, legkésőbb az tűnik fel neki, hogy az autó egyre kevesebb kilométert megy el egy feltöltéssel.

A Geotab nevű flottakezelő cég 6300 elektromos autójuk adatait feldolgozva nézett utána, hogy az évek során mennyit romlik az akkumulátorok állapota. A létrehozott adatbázist modellre és évjáratra lebontva is lehet elemezni, ha valaki esetleg kíváncsi lenne egy-egy konkrét autóra. A felület képes arra is, hogy akár ugyanazt a típust több évjáratban összehasonlítva lekérdezze az ember, vagy több különböző modellt összehasonlítson egymással.

Az adatokból egyértelműen az derül ki, hogy az autók akkumulátora nagyon jól bírja, ha a degradáció nem gyorsul fel, akkor azok akár kiszolgálhatják az autók egész életciklusát. Az akksik kapacitása évente átlagosan 2,3%-ot esik, azaz egy újként 350 kilométert megtenni képes autó 10 éves korában elméletileg még mindig 280 km körül megy majd el. Érdekesség, hogy az állapotromlás nem lineáris, az első években viszonylag gyors, de aztán lelassul a folyamat. De azért meg természetesen nem áll.

A drágább modellekben jellemzően folyadékkal működik az akkumulátorpakk hűtése, míg az alsóbb kategóriákban a levegő a hűtőközeg. Az adatok elemzéséből kitűnik, hogy a folyadékhűtés sokkal hatékonyabb, az ilyen rendszerrel szerelt autók akkumulátorának degradációja fele akkora, mint a léghűtéseseké. Az autógyártók az élettartam megnövelésének érdekében nem engedik kihasználni a teljes akkumulátor-kapacitást. Minél nagyobb az ún. puffer (kihasználatlan tartalék), annál tovább fogja húzni az akksi is.

A meleg az akkumulátorok egyik legnagyobb ellensége, ebből következően a meleg éghajlatú területeken használt autók telepei gyorsabban avulnak. Viszont úgy tűnik, hogy a futásteljesítmény nincs közvetlen hatással azok állapotára. A töltés módja azonban jelentős befolyással bír, a gyakori gyorstöltések hátrányosan befolyásolják az akkumulátorok élettartamát. A felmérés maximum 7 éves autók körében történt, relevánsabb adatok akkor várhatóak, ha az elektromos autók átlagéletkora is emelkedik majd.