2022. július 28. | 11:06

A szolgáltatóknak nem éri meg kiszolgálni a magyar piacot a külföldi árrés miatt.

A Mol hazai operatív működésért felelős vezető igazgatója, Ratatics Péter az index.hu-nak adott interjújában beszélt arról, hogy az érvényben lévő üzemanyagárstopot felül kell vizsgálni, mivel a mostani helyzet hosszabb távon tarthatatlan marad.

Ratatics elmondta, hogy a százhalombattai Dunai Finomítót - amely az ország egyetlen olajfinomító üzeme - karbantartás miatt le kellett állítani és éppen egyidőben Ausztriában és Csehországban is hasonló okok miatt nem működnek a finomítók. Az osztrák scwechati OMV-olajfinomítót - amely Magyarországot is ellátja üzemanyaggal - nyár elején zárták le és várhatóan csak ősszel tudják ismét munkába állítani.

Töltőpisztolyok
Kép: Depositphotos

Az árstop az importot is nehezíti, mivel a szolgáltatóknak nem éri meg külföldről behozni az üzemanyagot eredeti áron, majd itthon eladni a 480 forintos ársapkával. Ratatics szerint ez hosszabb távon a piac torzulását jelenti és a szolgáltatóknak nem lesz érdeke kiszolgálni a magyarországi igényeket, amely messze a külföldi árak alatt van.

Az egyre magasabb számú visszaélések is nehezítik a képletet. Rengetegen használják ki a kiskapukat és a laza szabályokat. A Lukoil benzinkút például egyszerre nem adhat ki 20 liternél több üzemanyagot, a Mol és az OMV pedig 50 liternél húzta meg a határt. Viszont ez nem akadályozza meg az embereket, hogy többet tankoljanak. Ratatics arra kérte a lakosságot, hogy mindenki csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van és szerinte a spájzolás csak rontana a helyzeten.

A schwechati OMV-finomító kiesése után csak romlott a helyzet, a magyar államnak meg kellett nyitnia stratégiai tárolóit, a benzinkutak pedig különféle vészforgatókönyvekkel állnak elő, hogy tovább tudjanak üzemanyagot árusítani. Hernádi Zsolt, a Mol vezetője azt mondta, a cég relatív üzemanyaghiánnyal küszködik, bár két héttel előtte még arról beszélt, hogy a vállalatnak több hónapra elegendő tartalékai vannak.

A magyar kormány tegnap ült le megvitatni a helyzetet és Orbán Viktor miniszterelnök szerint „bonyolult idők jönnek”. Bár a benzinárstopot október elsejéig meghosszabbították és az kisebb üzemanyagkutak támogatására szánt összegkeretet is eszerint igazították, Varga Mihály pénzügyminiszter szerint hosszabb távon nehéz lesz fenntartani az árstopot.

A holtankoljak.hu mai adatai szerint, 404,1 eurós átváltással Ausztriában a 95-ös benzin és a dízel is 849 forintos literáron kapható, Szlovákiában 771 forintért, Horvátországban pedig 808 forint a benzin és 815 forint a dízel jelenlegi ára.