Az autógyártók évek óta próbálják kiaknázni a napelemekben rejlő lehetőségeket, a napsütötte helyeken azok ugyanis sokáig biztosíthatják egy autó meghajtását. A kezdeményezés ugyanakkor még gyerekcipőben jár, a Hyundai Sonata hibrid szolárcellákkal ellátott tetőlemeze például csak néhány kilométerre elengedő energiát tud előállítani egy kiadós napozást követően. A svédek a jelek szerint szeretnének úttörők lenni ezen a területen, ezt jelzi, hogy megkezdődhet a tesztelése a napelemekkel teleszórt pótkocsinak, amit a kamionokat is gyártó Scania fejlesztett.

A Volkswagen-csoport tulajdonában lévő Scania szkemberei egy 18 méter hosszú pótkocsit álmodtak meg, amit mind a két oldalán és a tetején is napelemek borítanak be. Összesen 140 négyzetméternyi napelem kerül egy-egy ilyen speciális szerelvényre.

Napelemes pótkocsi oldalról fotózva

A Scania plig-in hibrid (PHEV) nyergesvontatója által mozgatott pótkocsi tesztelését a kamionokra specializálódott svéd Ernst Express nevű cég végzi. A Scania ugyan nem adott pontos becslést arra vonatkozóan, hogy a kamion pontosan hány elektromos kilométerhez juthat hozzá a napelemes félpótkocsi segítségével, de az energiatakarékosságot 5-10 százalékosra saccolja a vállalat a svédországi napsütéses órák számát figyelembe véve. Messze északon a napelemek által megtermelt energia mennyiségét 14 000 kWh-ra becsüli a Scania, amely hozzátette, hogy a föld naposabb részein (pl. Spanyolországban, Floridában vagy éppen Kaliforniában) a napelemes pótkocsi akár 28 000 kWh tiszta áramot is tudna termelni 12 hónap alatt.

A Scania arról is beszámolt, hogy a napelemes pótkocsi akkor is energiát szolgáltathat az elektromos hálózatnak, amikor a plug-in hibrid kamion éppen nincsen úton. Az ilyen típusú pótkocsik akár hordozható generátorként is használhatók azokon a területeken, ahol áramkimaradások tapasztalhatók viharok és egyéb természeti katasztrófák következtében.