2019. február 04. | 14:14

A brexit folyamatainak következtében megingott a bizalom, most épp egy japán márka tett nagy bejelentést

A Nissan vasárnap közölte, hogy az új X-Trail modellt az előzetes hírekkel ellentétben mégsem a nagy-britanniai Sunderlandben gyártja majd, hanem japánba telepíti a termelést. Gianluca de Ficchy, a gyártó európai részlegének vezetője elmondta, a döntésnek üzleti okai is vannak, a hosszú távra való tervezést pedig a brexit körüli problémák sem segítik elő.

A japán márka már a 2016-os EU-kilépésről szóló népszavazást követően jelezte, hogy amennyiben a brit kormány nem ad biztosítékot a Nissan helyzetének stabilizálására, abban az esetben nem hajt végre több beruházást a szigetországban. Ekkor még nem volt szó arról, hogy bármelyik modell gyártását kivonnák Nagy-Britanniából. A britek azt kommunikálták, hogy valamilyen szinten megegyeztek a japánokkal, a most napvilágot látott hír azonban nem ezt támasztja alá.

Greg Clark, az üzleti ügyek minisztere hozzátette: a Nissan döntése "komoly csapás" a brit autóipari szektorra, mivel az új X-Trail gyártása az üzem és az alkalmazotti gárda jelentős bővítésével járt volna. A gyártó arra viszont garanciát vállalt, hogy nem lesznek leépítések az események következtében, az új Qashqai mellett a Leaf és a Juke modelleket továbbra is Sunderlandben gyártják majd.

Egy kimutatás szerint - melyet a brit autógyártók és -kereskedők szövetsége tett közzé – ötéves mélypontra zuhant a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma. A 2018-as évben 1,52 millió autót készítettek, mely 9,1 százalékkal kevesebb, mint az azt megelőző évben. A brexit körüli bonyodalmak számlájára írják azt is, hogy az autóipari beruházások értéke is hatalmasat csökkent, hiszen 2018-ban 588,6 millió font (212 milliárd forint) értékben fejlesztettek a gyártók, ez 46,5 százalékos csökkenést jelent 2017-hez képest.

Több szakértő is arra hívja fel a figyelmet, hogy a brit kormánynak sürgősen rendezni kell a márciusi határidő előtt, hogy mi legyen a sorsa a külkereskedelemnek, mely jelenleg akadálytalanul folyik. Amennyiben megszakadna a lánc, az súlyos gazdasági kockázatokkal járna. A Honda szakértői szerint ha a Nagy-Britanniába szállított alkatrészeket vámvizsgálatoknak kellene alávetni, akkor az okozott késedelem negyedóránként 850 ezer font (több mint 300 millió forint) halmozott veszteséget okozna a vállalatnak.

MTI