2022. március 06. | 10:33

Régóta tart a vita arról, hogy a négy évszakos abroncsok megfelelő teljesítmény nyújtanak-e minden körülmények között vagy sem, de egy biztos, a népszerűségük folyamatosan nő. Baj?

Az abroncsgyártók technológiailag mára eljutottak arra a színvonalra, hogy képesek minden körülmények közé alkalmas keverékeket gyártani. Sőt, ma már az új autók egy része eleve négy évszakos gumikon gördül ki a gyárból. Ezzel együtt az autósok is kezdenek megbarátkozni az újfajta abroncsokkal, megítélésük, elfogadottságuk sokat javult az utóbbi időben.

Ami mindenre jó, az semmire sem?

Vajon a négy évszakos gumi a tökéletes megoldás a szezonok közötti gumicsere-mizériára, a használatukkal végre mindenki elfelejtheti a hosszú sorban állást a gumisnál? Még fontosabb, hogy vajon megfelelő teljesítményt is nyújtanak minden körülmények között, vagy ami mindenre jó, az valójában semmire sem? És az elképzelhető, hogy a négy évszakos gumi lesz a megoldás a télen nyárival, nyáron télivel közlekedő autóstársaink felelőtlenségére?

Négy évszakos gumi
Ma már sok a jól teljesítő négy évszakos gumi, ezek mintázata inkább a télihez hasonlít

Hogy az „all season gumi” jó-e vagy sem, az nem egy egyszerűen eldönthető és könnyedén megválaszolható kérdés. Ezért is van vita körülöttük és ezért is ódzkodnak oly sokan a használatuktól. Sok múlik a gumiabroncs minőségén és tulajdonságain, de még több a felhasználás körülményein és a vezető vezetési stílusán.

Ezt tudják ma a négy évszakos gumik

Évek óta állandó szereplői a gumiteszteknek, a brit Tyre Reviews a nagy négy évszakos gumitesztje során egymásnak eresztette a 2021-es új abroncsokat a népszerű 205/55 R16-os méretosztályban. Viszonyításképpen egy-egy magasan értékelt nyári és téli abroncs eredményeit is megadták, hogy kiderüljön, mit nyújtanak a négy évszakosok a szezonnak megfelelő jó gumikhoz viszonyítva. Az eredmények sok meglepetéssel és mellette számos tanulsággal szolgáltak.

Guminyom a homokban

A méréseik alapján száraz körülmények között messze a nyári a legjobb, teljesítményét tekintve kimagaslóan teljesít, a négy évszakosokat és a télit is maga mögé utasítja még akkor is, ha a külső hőmérséklet felülről közelíti a nulla Celsius fokot. A téli gumi pedig a drágább, minden körülmények közé alkalmas abroncsokkal szemben marad alul, főleg nagy melegben. Ebben a körben az olcsó négy évszakosok csúnyán leszerepelnek.

Időben foglalj időpontot a gumicserére! Az autóddal kapcsolatos költéseidet pedig vezesd a Carnotie autós alkalmazásában!

Meleg, de vizes körülmények között is kimagaslóan jól teljesít a nyári abroncs, ám itt már van olyan négy évszakos, amely képes lekörözni a jó minőségű nyári gumit. A téli keverék vízen is alulmarad a meleg évszakban a nyárihoz és a drágább négy évszakosokhoz viszonyítva is, de ismét bebizonyosodik, hogy az olcsó all season gumi csúnyán elvérzik. Kicsit megváltozik a helyzet hűvös időben, mert a hideg, vizes körülmények között a nyári gumi már egyáltalán nem produkál szép eredményeket, a prémium négy évszakosok mind lekörözik és alulmarad a télihez képest is. Az olcsó négy évszakos gumi ezúttal sem szerepel jól.

Ami az aquaplaning tulajdonságot illeti, a négy évszakos gumik – beleértve az olcsóbbakat is – valamennyien meggyőzően teljesítenek. Az aszfalton felgyülemlett vízen rendre magasabb sebességek mellett úsznak csak fel, mint a jó minőségű téli vagy a nyári keverék. Ez utóbbi ráadásul ezen a próbán is alulmarad a télivel szemben, ami persze érthető, hiszen futófelületének kialakítása kevéssé alkalmas a víz kiszorítására.

Jeges és havas útviszonyok között természetesen a téli gumiknál nincs jobb, ám a négy évszakosok alig vannak lemaradva, sőt, egyik másik még jobban is teljesít, mint az átlagos, de jó eredményt produkáló téli abroncs. A nyári gumi viszont siralmasan szerepel, olyan, mint malac a jégen, szinte teljesen használhatatlan, már-már életveszélyes teljesítményt nyújt, ha az aszfalt havas vagy le van fagyva.

Ami a gumik által generált zajokat illeti, a „téliesített” futófelülettel rendelkező négy évszakos abroncsok alulmaradnak a nyárival szemben, de még mindig csendesebbek a téli gumiknál. Kialakításukból fakadóan a fogyasztásra gyakorolt hatásuk is alacsonyabb, mint a téli keveréké, itt is a nyári a befutó. A szubjektív komfort vizsgálatánál viszont fordul a kocka, puhaságuknak köszönhetően a téli tűnik a legkényelmesebbnek, utána következnek a négy évszakosok, a nyárival kissé sprődebbé válik a gördülési és a rugózási komfort.

A felhasználás körülményei nagyon sokat számítanak

Akármennyire is egyre jobb véleménnyel vannak a négy évszakos gumikról a szakemberek és szerepelnek egyre meggyőzőbb eredménnyel a teszteken, nyáron, száraz körülmények között azért nincs párja egy jó minőségű nyári guminak, ahogyan nagy hóban vagy jégen is a minőségi téli gumik nyújtják a legjobb teljesítményt. Ha valaki jellemzően a határon autózik és minden körülmények között szeret nagy sebességgel haladni, akkor még mindig jól teszi, ha mindig a szezonnak megfelelő prémium abroncsot teszi fel az autójára.

Vizes körülmények esetén már nem ennyire egyértelmű a helyzet, ugyan meleg időben a nyári brillírozik, de amint lecsökken a külső hőmérséklet néhány fokra, a jó négy évszakosok minden más abroncsot - ideértve a télit is - felülmúlnak. A vízen futás vizsgálatánál is a négy évszakosok viszik a prímet, mert jellemzően magasabb sebességig képesek szavatolni a megfelelő útkapcsolatot télen-nyáron.

Nincsenek már igazi telek Magyarországon

Ha számításba vesszük, hogy Magyarországon egyre enyhébbek a telek és egyre ritkábban lehet nagy havazásra vagy jeges útviszonyokra számítani, komolyan elgondolkodtató, hogy jobban jár az ember télen a négy évszakos abroncsokkal a téliek helyett. Az itthon inkább jellemző hűvös, száraz vagy vizes, de nem fagypont alatti körülmények között a tesztek alapján jobban teljesítenek a 4 évszakos gumik.

Ráadásul még mindig kevesebb kockázatot jelentenek azok az autósok, akik azon a néhány havas és jeges napon négy évszakossal közlekednek, mint azok, akik esetleg nyárival vágnak neki a teljes téli szezonnak, vagy anyagi megfontolásból nyáron is télivel autóznak.

A gumis műhelyt viszont nem lehet teljesen megúszni a négy évszakos gumikkal sem

Azok, akik esetleg azért ruháznának be egy szett négy évszakos garnitúrába, hogy aztán többé a gumis műhelyek közelébe se kelljen menniük, tévúton járnak. Való igaz, hogy szezonváltáskor nem kell aggódniuk a gumicsere miatt, ám ezeket az abroncsokat is alkalomadtán meg kell cserélni a tengelyek között, hogy megközelítőleg egyformán kopjanak. Ha valaki a jobban terhelt tengelyen (jellemzően az első) felejti a négy évszakos abroncsokat, néhány év alatt teljesen tönkreteszi őket.

Gumi felszerelése felnire
A szerelési díjon például lehet spórolni a négy évszakos abroncsokkal (Forrás: Picture Alliance / Getty Images)

Érdemes tehát évente egyszer meglátogatni a gumist, aki a tengelyek közötti csere mellett elvégzi a kerekek centrírozását, ha szükséges és esetleg ránéz a gumik állapotára is. A négy évszakos abroncsokkal azonban elkerülhetők a szezonváltás során rendre kialakuló hosszú sorok és ezzel a felesleges várakozás, mert az ember ráér akár a szezon közepén elgurulni a gumishoz, amikor azon a környéken lényegesebben kevesebben vannak.

A négy évszakos gumival pénzt is lehet spórolni, de nem annyit, mint gondolnád

Annak ellenére, hogy a négy évszakos gumiabroncs olykor valamivel drágább, mint a szezonnak megfelelő, sok pénzt meg lehet spórolni a használatával. De nem azért, mert egy szett kell a kettő helyett, hanem azért, mert nem feltétlenül kell évente kétszer átszereltetni a gumikat a szezonok között és az esetleges gumitárolás díját sem kell a gumisnál hagyni.

Hosszabb távon nem lesz viszont féláron az autó felgumizása, hiszen az ellentétes szezonban mindig pihenő téli vagy nyári gumi átlagos felhasználás mellett akár 6-8 évig is bírhatja a strapát, addig az állandóan az autón szolgálatot teljesítő négyévszakosok legkésőbb 3-4 év után csereéretté válnak, azaz sűrűbben kell beruházni az új garnitúrára. Ennek ellenére, a munkadíjakon összességében sokat lehet spórolni.

Verdikt: ajánlható a négy évszakos, de csak a csúcskategóriások

A fentiek alapján megállapítható, hogy a négy évszakos gumik már messze nem jelentenek akkora kompromisszumot, mint akár néhány évvel ezelőtt, a technológiai fejlődésnek köszönhetően magabiztosan képesek felvenni a versenyt a szezonnak megfelelő társaikkal. Ráadásul a magyarországi klímaviszonyok közé bátran ajánlhatók.

Idejétmúlt a kijelentés, amely szerint minden négy évszakos kukába való, ugyanakkor nagyon számít a gumi minősége. Az alacsonyabb kategóriás négy évszakos abroncsok valóban elvéreznek a teszteken, se nyáron, se télen, se semmikor nem képesek értékelhető teljesítményt nyújtani.

Összefoglalva a nyári gumival szemben a négy évszakos abroncs hangosabb, többet fogyaszt vele az autó és azért alulmarad a nyári száraz körülmények között, de cserébe jobban teljesít vizes körülményekben, hűvös időben (melegben nem) és derekasan helytáll télies időben, amikor a nyári teljesen használhatatlan.

A téli gumival szemben a négy évszakosok valamelyest alulmaradnak jégen és havon, de nem sokkal, nem kell megijedni velük a télies körülményektől sem. Emellett halkabbak és kevesebbet is fogyaszt velük az autó, valamint jobb vizes tulajdonságokat mutatnak, illetve száraz úton is sokkal meggyőzőbb teljesítményt nyújtanak, így alkalmasak a hazánkra jellemző téli időjárási viszonyok közé.

Mindenki döntse el maga, hogy számára megfelelő lehet-e a 4 évszakos gumi annak tükrében, hogy milyen körülmények között és hogyan fogja majd használni az autóját. Vásárlás előtt érdemes nyomon követni a gumitesztek eredményeit és nem szabad elfelejteni, hogy négy évszakosból kizárólag a drágább prémium gumikba érdemes bizalmat fektetni.