2022. december 19. | 14:30

Balogh Tibor beszélt az elmúlt időszakról.

Megszólalt az OMV Hungária Kft. ügyvezető igazgatója és elmondta, hogyan érintette hálózatukat az ársapka és mi történt az üzemanyagárstop megszüntetése óta eltelt időszakban. A Portfolio.hu-nak adott interjújában a finomítóval kapcsolatos problémákra is kitért.

Balogh Tibor elmondta, hogy az ársapka kivezezése előtti héten az OMV kútjain hatalmas volt a forgalom, így részleges készlethiány lépett fel náluk is a kutak közel felénél. Volt, ahol csak egy-egy, de akadt olyan töltőállomásuk, ahol több termékből is hiány volt. 

Hozzátette azt is, hogy habár nem haszonnal, de annyi üzemanyagot adtak el az ársapka eltörlése előtti héten, mint addig még soha egyetlen hét alatt. Az ársapka óta ugyan még nem telt el sok idő a messzemenő következtetések levonására, ám a jelentős visszaesés ellénre még mindig jónak mondható (Balogh szerint ez azt jelenti, hogy az előző év azonos időszaka feletti) a forgalom a vállalat kútjain. Ez a forgalmi visszaesés pedig azt is jelenti, hogy csökkent a nyomás a kúthálózaton.

Balogh azt is elmondta, hogy jelenleg nem elegendőek a készleteik a normál üzleti működéshez, így a kutakat minimumra töltik annak érdekében, hogy a termékek mindenhol elérhetőek legyenek. Egy-egy lokális keresletnövekedés még mindig megboríthatja a dolgokat, de az OMV vezére hozzátette, hogy a várakozásai szerint a napokban eljutnak oda, hogy az alaptermékek megjelennek majd minden töltőállomásukon.

A mennyiségi korlátozásokat egyelőre fenntartják, amikor a helyzetet stabilnak látják, akkor fogják kivezetni kútjaikon ezt az intézkedést. A piac helyreállását egyébként jelenleg két hónapra saccolja Balogh.

Még a nyár eseménye volt, hogy a schwechati finomítóban történt baleset miatt az OMV az állami készletekből 18 millió liter 95-ös benzint és 29 millió liter gázolajat vett ki. A hatályos rendelet alapján ezt idén december 31-ig kell visszatölteniük, Balogh tájékoztatása szerint ez azonban már megtörtént. Ez azt is jelenti, hogy Magyarországon jelenleg már csak kúthálózat ellátására kell koncentrálniuk.

Hozzátette, hogy 2023 januárjától további 28 millió liter gázolajat tölt be az állami készletbe az OMV az első negyedév során egy nyertes tender következtében.

Reagált azokra az információkra is, amelyek szerint az ársapka ideje alatt megszűnt az üzemanyagok importja: Balogh azt mondta, az OMV esetében nem volt olyan hónap, amikor ne importáltak volna Magyarországra. Az ársapka előtt a hazai fogyasztás kicsivel több mint 15 százalékát fedezte az OMV, az ársapka ideje alatt pedig szintén legalább 10 százalékot az OMV importja fedezett.

Az üzemanyaghiány kapcsán elmondta, hogy idén minden országban csökkent az üzemanyagok iránti kereslet, kivéve Magyarországot. A schwechati finomító problémái miatt azonban egy időre például Ausztriában is készlethiány alakult ki, ott is hozzányúltak az állami tartalékokhoz.

A december 6-ai Kormányinfón szó esett arról is, hogy lehet, hogy később visszahozzák az ársapkát. Ezzel kapcsolatban Balogh azt mondta, hogy reméli, erre nem kerül sor egyhamar, hiszen a dolgok még vissza sem álltak a normális kerékvágásba.

A OMV magyarországi vezetője mindenesetre pozitívan tekint a jövőbe, a terveik szerint hamarosan teljes lesz az ellátásbiztonság minden területen.

Depositphotos