vasárnap - 2022. december 04.
3 °C
erős felhőzet
alapjarat.hu logo
95 627 Ft
100 695 Ft
D 692 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Óriási károkat okozhat, ha a Mol nem vonja vissza a gázolaj korlátozását a fuvarozóknak

2022. november 23. | 11:26

Még november 18-án vezették be, hogy a Mol kútjain tranzakciónként legfeljebb 100 liter gázolajat tankolhatnak a magasnyomású kútoszlopokon, viszont ez a fuvarozók érdekképviselete szerint hatalmas károkat okozhat a jelenlegi csúcsidőszakban.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Nagyvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) közösen hívja fel a figyelmet arra, hogy a Mol újonnan bevezetett szabályozása súlyos következményekkel járhat, amit nem csak a fuvarozók, de az emberek és a magyar gazdaság is megérezhet.

Bár a Mol sosem mondta, hogy üzemanyaghiány lenne, tavasszal is csak logisztikai gondokra hivatkoztak, ennek fényében pedig nem is logikus, hogy miért kéne korlátozásokhoz nyúlni a kutakon.

A sajtóban fellelhető információk szerint nincs üzemanyagkészlet-hiány, ezért értetlenül állunk a Mol üzemanyag-korlátozó lépése előtt.

Ezt nyilatkozta az Indexnek Árvay Tibor, az MKFE főtitkára, aki szerint még ha a stratégiai tartalékok feltöltése is a cél, a most következő ünnepi időszak a lehető legrosszabb időpont erre. Az áruforgalom emelkedése ebben az időszakban több üzemanyagfelhasználást is jelent a fuvarozók részéről, ami egy ilyen korlátozás mellett csak megnehezül.

Tranzakciónként csak 100 liter elérhető, ami egy nagyobb teherautónak legfeljebb 300 kilométert jelent, így ahelyett, hogy haladna a célja felé, tankolásokkal kell foglalkoznia. Ez főleg a feszített menetrendek kiszámíthatatlansága miatt probléma, így lelassulhat az áruforgalom és megnőhet a fuvarozók költsége, amit a szállított termékek árában is érezhetünk majd.

A kisebb vállalkozások számára, akik nem rendelkeznek belső kúttal, teljesen kiszámíthatatlanná válik az üzemanyagellátás és nekik is sokkal több logisztika, idő és energia lesz megszervezni egy fuvart - emelte ki Árvay.

Konkrét példát is tudott hozni a főtitkár a probléma szemléltetésére. Az egyik tagvállalkozójuk 100 millió forint értékben szállít gyógyszert Ukrajnába. Nem csak a teherautót, de a hűtődobozt működtető generátort is tankolnia kell, ami plusz 150-200 liter gázolajat jelent. Emellett a teherautónak is szüksége van az üzemanyagra, tehát ha a 100 literes limitet betartja, vagy a célbajutást vagy a rakomány szavatosságát kockáztatja. Ezekkel együtt főleg a saját életét, mivel ha tönkremegy 100 millió forint értékű gyógyszer, azt sohasem fogja tudni kifizetni.

Megoldást jelenthet a problémára, hogy a fuvarozók - akiknek lehetősége van - külföldön oldják meg a tankolást. Ebben az esetben nem kell korlátozásokkal számolniuk, ha a fuvar körülményei megengedik ezt. Viszont ebben az esetben a Magyarországon tankolt teherautók száma, ezzel együtt az itthoni forgalom csökkenni fog a kutakon.

A Mol által régebben kiadott szerződéshez kötött üzemanyagkártyákat is kevesebben fogják használni, pedig ezeket 10 évvel ezelőtt pont a külföldi tankolások csökkentése miatt vezették be. Ha azt a sok üzemanyagot külföldön adják el, úgy az adó is oda folyik a magyar költségvetés helyett, ez tovább növelheti az inflációt az országban - mutatott rá Árvay.

Az MKFE szerint újra kéne gondolni az ársapka jelenlegi alkalmazását. Ők úgy látják, hogy 3 terület (480 forintos literenkénti üzemanyagár) kedvezményeit kéne részben elvenni vagy módosítani ahhoz, hogy a teherforgalom ne ütközzön problémákba a közeljövőben.

Az első ilyen terület a mezőgazdaság kedvezményeit érintené. Úgy látják, hogy mivel idén lefutott a szezon és már csak tartalékolás kapcsán tankolnak mezőgazdasági erőgépekbe, így az ő kedvezményüket csökkentve több juthatna a fuvarozóknak.

Ugyanúgy megszüntetnék a taxisok kedvezményét is, hiszen azt nem tartják létszükségletnek, míg a teherszállítás ennél egy sokkal fontosabb ágazat. Végső soron pedig a lakossági fogyasztást is szűkebbre vennék, hiszen a jelenleg tankolható 50 liter arányaiban sokkal tovább elég egy személyautónak, mint a 100 liter egy teherautónak.

Összességében az MKFE és az NiT Hungary tehát azt szeretné, ha az üzemanyagok korlátozásait átgondolnák annak érdekében, hogy ne kerüljön veszélybe az ellátási lánc, mivel az mindenkit érintő következményekkel járna. Határozatban kérik a Mol-t és a kormányt, hogy gondolják újra a korlátozásokat és ne a fuvarozókat sújtsák megszorításokkal, mert azzal mindenkinek kárt okoznak.

Árvay elmondta, hogy már pénteken felvették a kapcsolatot a Mol-al, de választ nem kaptak annak ellenére, hogy egyre több vállalkozó jelzi, sürgős beavatkozásra lenne szükség. Nem tudják teljesíteni fuvarjaikat, hirtelen rengeteg plusz extra költséggel számolnak az ünnepi, tehát az egyik legforgalmasabb időszak előtt.

Depositophotos

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!