258 millió euró ment el a projektre, az arcpirító hiba következtében két vezető feje már a porba hullt.
A spanyol El Comercio napilap értesülései szerint Spanyolország nemzeti vasúttársasága, a Renfe 258 millió eurót költött az öregedő vasúti flotta modernizálására az ibériai állam északi tartományaiban. A tervekbe azonban komoly hiba csúszott, ugyanis a megrendelt vonatokat túl nagyra tervezték, így nem férnek be a vasúthálózaton lévő alagutakba.
A 31 szerelvényt még 2020-ban rendelték meg, a gyártással megbízott CAF állítólag még 2021-ben felhívta a figyelmet a problémára. Miguel Ángel Revilla, a spanyol vasúttársaság elnöke megmagyarázhatatlannak minősítette a hibát, melynek felelősei komoly következményekre számíthatnak.
A felelősségen a Renfe mellett a vasúti infrastruktúra irányításával megbízott Adif, a gyártásra szakosodott CAF, valamint az Állami Vasútbiztonsági Társaság (AESF) osztozik. A Renfe azt állítja, a szerződés aláírását követően az Adif által megadott specifikációkon alapuló mérési eredményeket továbbították a gyártónak. A CAF később jelezte aggályait a mérések pontosságával kapcsolatban.
Asztúria és Kantábria hegyvidéki területein a 19. században épült vasútvonal. A közlekedési útvonal biztosításához alagutakra van szükség, ám ezek eltérő méretűek, így nem felelnek meg a modern szabványosított követelményeknek.
Eddig két vezető tisztségviselő veszítette el a munkáját az eset miatt, a Renfe vasúti járművekért felelős menedzserét és az Adif vizsgálati és sínpálya technológiai vezetőjének mutattak ajtót. Raquel Sanchez, Spanyolország közlekedési minisztere csak a közelmúltban értesült a problémáról, és azonnali belső vizsgálat elindítását rendelte el.
Jó hír, hogy a vonatok még csak a tervezési fázisban voltak, a gyártásra még nem került sor, így a hiba egy fokkal könnyebben javítható. A csúszás azonban jelentős, az eredetileg 2024-re tervezett befejezés akár 2026-ra is tolódhat.
Franciaország 2014-ben elkövetett egy hasonló baklövést. Az akkor megrendelt 2000 szerelvény túl széles volt a sínpályához képest. A problémát abban az esetben is az infrastruktúráért felelős vállalat pontatlan mérése okozhatta. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a szóban forgó vonatokat a hiba észlelésekor már legyártották.