2022. március 29. | 10:54

Nem lesz egyszerű elszakadni az ukrán és orosz régiótól.

Az AlixPartners elemzője szerint az autóipari vállalatok nagy része óvatos lehet az Ukrajnába vagy Oroszországba történő visszatéréssel a háborút követően. A mostani helyzet pedig szemléletváltást idézhet elő a szektorban.

Mark Wakefield, az AlixPartners autóipari részlegének globális társvezetője arról beszélt, hogy mindenki máshoz hasonlóan az autógyártók is feszült figyelemmel követik a háborús híreket, de szerinte a nyugati cégek közül sokan nem fognak gyorsan visszatérni a konfliktusban érintett országokba, sok múlhat azon, milyen megállapodások születnek a béketárgyalások során.

Audi gyártósor
Kép: Audi

Az ukrajnai invázió és az Oroszország elleni gazdasági szankciók már eddig is jelentős hatással voltak az autóiparra, több vállalat is kivonult az orosz piacról, az ottani üzemek többségében felfüggesztették a termelést.

Wakefield hozzátette, a háború valószínűleg felgyorsítja azt az európai tendenciát, miszerint az alkatrészek többségét lehetőleg a járművek gyártási helyének közelében kell előállítani és beszerezni. Az Ukrajnában gyártott kábelkötegek gyártása például átkerülhet az Oroszország befolyási övezetétől távolabb eső országokba.

Autógyártás
Kép: Depositphotos

Az AlixPartners szerint a beszállítók 1998 óta mintegy 600 millió dollárt fektettek be 38 ukrajnai gyárba, amelyekben mintegy 60 000 ember dolgozik. A legtöbb ilyen üzem az ország nyugati felében található. Ezt az infrastruktúrát azért nehéz lesz pótolni rövidebb távon, arról nem is beszélve, hogy Oroszország a palládium, a platina, az alumínium, a nyersvas és a nikkel egyik legfontosabb beszállítója, ezek olyan nyersanyagok, amikre nagy szükségük van az autógyártóknak. 

A háború miatt az elmúlt hetekben a nyersanyagok ára is megugrott, ezek beszerzése más országokból óriási logisztikai kihívást jelent bárki számára. Wakefield szerint fontos lesz, hogy az autógyártók és a beszállítók „átláthatóbbá tegyék” az ellátási láncokat.

Nyitókép: Depositphotos