Nem lesz egyszerű elszakadni az ukrán és orosz régiótól.
Az AlixPartners elemzője szerint az autóipari vállalatok nagy része óvatos lehet az Ukrajnába vagy Oroszországba történő visszatéréssel a háborút követően. A mostani helyzet pedig szemléletváltást idézhet elő a szektorban.
Mark Wakefield, az AlixPartners autóipari részlegének globális társvezetője arról beszélt, hogy mindenki máshoz hasonlóan az autógyártók is feszült figyelemmel követik a háborús híreket, de szerinte a nyugati cégek közül sokan nem fognak gyorsan visszatérni a konfliktusban érintett országokba, sok múlhat azon, milyen megállapodások születnek a béketárgyalások során.

Az ukrajnai invázió és az Oroszország elleni gazdasági szankciók már eddig is jelentős hatással voltak az autóiparra, több vállalat is kivonult az orosz piacról, az ottani üzemek többségében felfüggesztették a termelést.
Wakefield hozzátette, a háború valószínűleg felgyorsítja azt az európai tendenciát, miszerint az alkatrészek többségét lehetőleg a járművek gyártási helyének közelében kell előállítani és beszerezni. Az Ukrajnában gyártott kábelkötegek gyártása például átkerülhet az Oroszország befolyási övezetétől távolabb eső országokba.

Az AlixPartners szerint a beszállítók 1998 óta mintegy 600 millió dollárt fektettek be 38 ukrajnai gyárba, amelyekben mintegy 60 000 ember dolgozik. A legtöbb ilyen üzem az ország nyugati felében található. Ezt az infrastruktúrát azért nehéz lesz pótolni rövidebb távon, arról nem is beszélve, hogy Oroszország a palládium, a platina, az alumínium, a nyersvas és a nikkel egyik legfontosabb beszállítója, ezek olyan nyersanyagok, amikre nagy szükségük van az autógyártóknak.
A háború miatt az elmúlt hetekben a nyersanyagok ára is megugrott, ezek beszerzése más országokból óriási logisztikai kihívást jelent bárki számára. Wakefield szerint fontos lesz, hogy az autógyártók és a beszállítók „átláthatóbbá tegyék” az ellátási láncokat.
Nyitókép: Depositphotos