2019. január 31. | 10:56

Az Audi Hungária Független Szakszervezet megegyezett a gyárral, szinte az összes követelésük teljesült

A modern magyar történelem legnagyobb hatású sztrájkja fejeződött be a tegnap késő délután az Audi Hungáriánál. A közel egy hétig tartó sztrájk mondhatom azt, hogy mindenkit meglepett, mind szervezettségében, mind abban, hogy elérte a céljait.

Magyarországon nincs nagy divatja a szakszervezeti működésnek, többek között azért, mert a szocializmus időszaka alatt nem alulról szerveződő jelenségről volt szó, hanem felülről nevezték ki a szakszervezeti vezetőket, akik ezért nem képviselték megfelelően a dolgozók érdekeit. A rendszerváltás utáni gazdasági mélyrepülésben a gyakorlatban láthatták, hogy mennyire nem működőképes ez a szocializmusból örökölt szakszervezeti rendszer, de változtatni nem tudtak rajta.

Az elmúlt 30 évben nem volt arra példa, hogy ilyen mennyiségű ember fogjon össze egy közös célért és ami még fontosabb, arra sem volt példa, hogy ilyen sikerre vigyék az elképzeléseiket!

De mik is voltak az Audi dolgozók követelései?

  • 18%-os, de minimum 75 ezer forintos béremelés
  • 767 ezres éves cafeteria
  • havonta legalább egy szabad hétvége
  • Az életkor és a gyermekek után járó szabadsággal szabadon rendelkezhessenek a dolgozók

Egyedül a cafeteria terén engedett az Audi Hungária Független Szakszervezet, ott a 767 ezres éves cafeteria helyett maradtak az Audi által kínál évi 400 ezernél, de az összes többi követelésük teljesült!

A 18%-os béremelés soknak hangozhat, főleg annak fényében, hogy az elmúlt években az Audi igyekezett kialakítani magáról a jól fizető munkahely képét. Viszont még ezzel a +18%-os bérköveteléssel se a nyugati munkások béréhez, hanem inkább a régiós „versenytársak” (akik valójában elhúztak már mellettünk) akartak felzárkózni a dolgozók.

Ugyanis Csehországban 25%-kal, a szlovákoknál 28%-kal, míg a lengyeleknél 39%-kal (!) keresnek többet a VW-konszern dolgozói, így ezzel a 18%-os béremeléssel még mindig nem érik el az ő színvonalukat se, csupán megközelítik. A bérek különbözősége mellett még azt is problémának találták, hogy egy magyar munkásnak kevesebb idő áll rendelkezésére ugyanannak a munkafolyamatnak az elvégzésére, mint cseh-szlovák-lengyel társaiknak, a németekről már nem is beszélve.

Az utóbbi években rengeteg Audi-munkásnak volt alkalma megtapasztalni a különböző országok különböző VW-gyáraiban a munkakörülményeket, így nem csoda, ha ezt összevetve a magyar helyzettel változtatni akartak rajta. Az Audi természetesen nem állt ennek egyből kötélnek, aminek az eredménye az lett, hogy a pozsonyi- és ingolstadti VW-konszern gyárakban részleges vagy teljes leállás következett be. Elvégre hogyan dolgozzanak ott, ha a világ legnagyobb motorgyárából nem érkezik alkatrész?

A VW-konszern az utóbbi években egyre jobb bevételt ért el (még a dízelbotrány ellenére is), aminek fényében furcsa, mennyire nem akarták teljesíteni a győriek követeléseit. Pláne annak fényében, hogy egy 3,5 napos leállás nagyobb kárt okoz, mint amennyit bérkövetelésként megfogalmaztak a dolgozók, a konokságuk az egyhetes sztrájk miatt kétszer annyiba került az Audinak, mintha egyből teljesítették volna a követeléseket.

Elindult volna valami a magyar munkaerőpiacon? Az elkövetkező 1-2 évben kíváncsi leszek, hogy alakul majd a Suzuki-, Mercedes- és a még meg sem épült BMW-gyár sorsa!