Lassacskán politikai napirendre kerül az autógyártók rémálmát megtestesítő diskurzus Berlinben. Mára ugyanis teljes körű kampánnyá nőtte ki magát az a kezdeményezés, melynek célja, hogy az autók szinte teljesen eltűnjenek a német főváros utcáiról.

Ezt egy baráti kör dolgozta ki és tálalta a közvélemény elé, amit aztán felkaptak, így vált a kezdeményezés társadalmi mozgalommá. A The Berliner című német lap által készített interjúból származó információk alapján Manuel Wiemann, a Berlin Autofrei nevű kezdeményezés szóvivője azt állította, hogy a város lakosságának nagy része szimpatizál az autók kitiltásának ötletével.

Tiltást jelző közlekedési tábla

A zöldek a környezetszennyező hatásuk mellett azért is kritizálják az autókat, mert szerintük azok túl sok helyet foglalnak el és a gumiabroncsok kopása révén negatívan hatnak az infrastruktúrára. A kezdeményezés mögé beállók szerint a halálos kimenetelű autóbalesetek száma sem akar csökkenni a városban, ezért ideje volna szigorúbb szabályokat hozni.

Az aktivisták beszámoltak arról, hogy már több mint 50 ezren aláírták az autóforgalom radikális korlátozásáról szóló petíciót. Mint mondják, természetesen lennének kivételek, a mozgásukban erősen korlátozottak, a mentők és áruszállítók használhatnának autókat.

Azok a helyiek, akik például költözés vagy nyaralás céljából olyan helyre mennének a városban, amelyet tömegközlekedéssel nem lehet elérni, bérelhetnének kocsit – de erre évente legfeljebb hat alkalommal lenne lehetőségük, és minden bizonnyal csak teljesen elektromos autók jöhetnének szóba kölcsönzéskor. Alapos indok hiányában egyébként megtagadnák ezt a lehetőséget az embertől.

Kerékpárosok a városban

A benyújtott javaslatcsomagot március elején vizsgálja felül az új német koalíciós kormány, amiben a zöldek is szép számmal képviseltetik magukat. Amennyiben a szenátus alkotmányosnak ítéli a törvényt, akár meg is szavazhatják azt. A petíciót benyújtók azonban elutasító válaszra számítanak, ezért már a népszavazás kiharcolásában gondolkodnak. Az aktivistáknak ehhez négy hónap alatt 175 ezer aláírást kell összegyűjteniük. Plusz a berlini képviselőházban szavazásra jogosultak hét százalékának is támogatnia kell a népszavazási kezdeményezést.

Egy 2014-ben készített jelentés megállapította, hogy a város közlekedési területének 58 százalékát az autók foglalják el annak ellenére, hogy Berlinben az ingázásoknak csak egyharmada történik autóval. A jelentésből kiderült továbbá, hogy a városban parkoló autók 6,6 négyzetkilométert foglalnak el, ami hússzor több, mint a kerékpároknak kijelölt parkolóhely.