2023. augusztus 14. | 11:44

Az Országos Taxiszövetség elnöke szerint csak akadályozzák a többi közlekedő számára az utak használatát, ezért ők sem gondolják jó döntésnek.


Frissítés (08.15.): A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) mobilitásfejlesztési igazgatója beszélt az Üllői úton kialakított kerékpársávokról. Ezek korábban buszsávként működtek a 3-as metró felújításának idejére, ám mivel az nemrég elkészült, nem volt ezekre szükség.

Ezért úgynevezett pollerekkel elhatárolt biciklisávokat hoztak létre, amelyek sem a taxisoknak, sem a mentősöknek nem tetszettek. A bicikliutak kapcsán pedig kifogásokat hoztak fel, amelyeket most a BKK munkatársa megcáfolt.

Szerinte nem történt érdemi forgalomnövekedés az autósokra nézve a biciklisávok kialakítása miatt. Hiszen ezek a sávok eddig sem az autósok kiváltságai voltak, legfeljebb a taxisok érezhetik magukat kirekesztve.

A statisztikáik viszont azt mutatják, hogy nem hogy nőtt, de egyenesen csökkent a forgalom az említett szakaszon, összesen 6 százalékkal. A kialakított biciklisávok bár szélesebbek, mint a megszokott, ám ez szerinte nem baj, hiszen az egész sávot így is úgy is erre szánták. Tehát a taxisok akkor sem használhatták volna, ha nincsenek a pollerek, ez pedig a KRESZ szerint is így van.

Azt is elmondta, hogy itt már nem indokolt a buszsáv megléte, hiszen stabilan jár a hármas metró, eleve buszra sincs itt szükség. A kialakítás előtt ráadásul a terveket a Magyar Autóklubnak is megmutatták, akik elfogadhatónak tartották a megoldást.

Szerinte az oszlopokra egyébként mindenképpen szükség van, mert bár fizikai védelmet nem nyújt, de vizuális akadályt igen. Az autósok akkor sem mennek neki szívesen, ha rugalmas, így inkább figyelemfelhívó szerepük van.

Amúgy sem gondolják állandó megoldásnak, egyelőre csak kísérleteznek velük, ahogy azt sok másik nagyváros is teszi világszerte. A végső megoldás szerinte egy külön kiépített, úttól és járdától is padkával elválasztott biciklisáv lesz.

A mentősök panaszait szintén nem gondolja indokoltnak, hiszen a biciklisáv szélessége szokatlanul nagy, nettó 260 cm. Itt el kell férnie a legfeljebb 2 méter széles mentőautónak, az oszlopokat ráadásul 3-4 méterenként helyezték ki, így közöttük is átfér.

Az autósok szerinte így is le fognak tudni húzódni, ha jön a szirénázó rohamkocsi, hiszen annyi helyük bőven maradt. Ettől függetlenül a főváros vezetése és az Országos Mentőszolgálat egyeztet a problémát illetően, hogy mindenkinek megfelelő megoldást találjanak.


Elég nehéz kérdés a bicikliutak telepítése egy olyan nagyvárosban, amely korábban nem erre lett kialakítva. Ez Budapesten sincs máshogy, a városvezetés mégis próbálkozik, persze ez nem tetszik mindenkinek.

Legutóbb az Üllői úton alakítottak ki a buszsávba kerékpársávot. Ezt ráadásul zöld fényvisszaverős műanyag oszlopokkal is elhatárolták a forgalomtól, amiknek inkább figyelemfelhívó szerepe van az autósók felé, mintsem védelmi a bicikliseknek.

Nemrég a mentősök álltak bele ebbe a forgalmi helyzetbe. Nekik eddig kedvező volt a buszsáv használata, ám ez most elvész az oszlopok miatt. Ezzel kapcsolatban kisebb vita alakult ki a főváros vezetése és az Országos Mentőszolgálat között.

Nemrég pedig a taxisok is beleálltak ebbe a helyzetbe. Ki gondolta volna, hogy azok, akik eddig élvezték a buszsáv védelmét és szabadságát, most fellázadnak az ügy kapcsán.

Az Országos Taxiszövetség elnöke, Metál Zoltán szólalt meg a taxisok nevében. Elmondta, hogy az új sávlezárás csak növekvő forgalmi dugókat eredményez majd az érintett szakaszon.

Szerinte minél több hasonló eset lesz, tehát forgalmi sávot alakítanak át a biciklisek számára, annál több forgalmi dugóra lehet majd számítani Budapesten. Szerinte a jelenlegi biciklisávok esetében ez a tendencia már most látható.

A város vezetése azzal védekezik egyébként, hogy külföldi nagyvárosokban is hasonlóan, oszlopokkal oldják meg a bicikliút autóforgalomtól való elválasztását. Az más kérdés, hogy a bicikliútvonal kijelölése mennyire volt helyes vagy nem helyes.

BKK