A Toyota az a japán gyártó, akinek autói legendákká nőtték ki magukat, a vállalat mérnökei és dizájnerei formabontóak, úttörő magatartást követ a cég. A Toyota Motor Corporation mára a legnagyobb globális autógyárak egyike, és a legfrissebb adatok szerint a legnagyobb piaci értékű vállalattá nőtte ki magát, olyan partneri kapcsolatokat megelőzve, mint a Volkswagen csoport vagy a Renault-Nissan-Mitsubishi hármas, de említhetném akár a német gyökerű Daimlert is, kinek nevéhez nem más cégek kötődnek mint a Mercedes-Benz és a Smart.

A vállalat székhelye Japánban, Aichi tartományban, Toyota városában található. A gyártó nem csupán autók készítésével foglalkozik, a termékpalettán megtalálhatóak motorok, tehergépkocsik és luxusjárművek is, melyek gyártását már a lehető legmagasabb szintre emelte a cég. Meglepő ugyan, de a Toyota márkajelzés alatt még varrógépet is találni a piacon.

2020-ban kapható Toyota modellek, Camry, Corolla, Yaris, Aygo, RAV4, Land Cruiser, Hilux

Számos almárka tartozik a brandhez, csak a legfontosabbakat kiemelve, a Toyota maga, a Lexus, a Daihatsu, a Ranz, a Gazoo Racing és a TRD. A leányvállalatok a világ minden táján megtalálhatóak. Japánban, Indiában, Észak-Amerikában, Oroszországban, Afrikában, Thaiföldön, Nagy-Britanniában és még számos országban, szó szerint a világ minden pontján rendelkeznek némi vagy akár nagyobb mértékű érdekeltséggel.

A 2020-ban az immáron 83 éve működő vállalat jelentősebb mérföldkövei sok szempontból voltak meghatározóak. Olyan nagy szavak fűződnek a modellekhez, mint a drift megszületése az AE86 Corollának köszönhetően, vagy a világ legnépszerűbb hibrid modellje ami a Prius, és akkor a Supra családról még nem is beszéltem. Lássuk nagy léptékkel, mik is történtek az elmúlt közel egy évszázadban, és mik azok a fordulópontok melyek ma meghatározzák a Toyota jelenét és jövőjét.

Toyota Corolla AE86 TRUENO panda stílusú fényezéssel.

Mérföldkövek a Toyota történetében

1924: A cég eredetileg a Toyoda Model G Automatic Loom néven született meg, alapítója Sakichi Toyoda.

1933: Toyoda Automatic Loom Works néven alrészlegeként megkezdődött az autógyártás.

1935: Elkészültek az első járművek: az A1 személyautó és a G1 teherautó formájában.

1936: Megépült az AA modell, amely a vállalat első sorozatgyártásba kerülő személygépjárműve, mely 3350 japán yent kóstált akkoriban.

Toyota AA modell egy eredeti és egy felújított replika Jay Leno mellett

1937: A vállalat teljesen függetlenné válik és Toyota Motor Company néven regisztrálják, ezen a néven folytatja tovább pályafutását.

1940-1950-es évek: A gyártó bemutatja első kisméretű modelljeit, a Toyopet SA-t, a Toyopet SB kisteherautót, a Toyopet Stout kisteherautót, a Toyopet Crownt, a Toyopet Mastert és Toyopet Coronát. A bemutatott modelleknek köszönhetően a cég már az USA felé is kacsintgathat.

1960 - 1970-es évek: A Honda Motor Co. vállalattal közreműködve a Toyota elkezdheti felhúzni első gyárait az Amerikai Egyesült Államokban.

1980-as évek: A Toyota elnyeri első nagyobb díját, a Japán minőség-ellenőrzési díjat. Megalakult a Toyota Motor Corporation és megnyitják az első luxusrészleget, ahol megkezdődik a Lexus modellek gyártása. Ezeket a járműveket elsősorban az amerikai piacra szánja a gyártó, de hamar elterjed a modellek hírneve az egész világon, így a Lexus sem marad meg kizárólag az amcsiknak.

Lexus LC500 és LC500h hátulról

1990-es évek: A japán mérnökök megalkotják a T100-as azaz a későbbiekben Tundrának nevezett modellt, valamint, számos SUV-t melyek a mai őrület első úttörői közé tartoznak, továbbá felfrissülnek az igazi klasszikusok a palettán, név szerint a Camry Solara, az MR2, a Celica és a Supra. Bár számomra minden elhangzott modell ismerősen cseng, a legfényesebb világsztár a 4, generációs Supra lett, kár hogy 2020-ban már BMW szívvel robog az utód az utakon.

2000-es évek: A Toyota bár mindig is jelen volt a különböző motorsportok világában, 2002-ben a Forma-1-es csapatok közé is beküzdötte magát, és bár nagy sikereket nem ért el a Toyota Racing Team a Száguldó Cirkusz berkein belül, a japán gyártó közreműködött a Citroennel és a Peugeot-val is, valamint olyan pilóták vezették autóikat, mint Ralf Schumacher és Kobajasi Kamui. Az F1-es küzdelmek mellett azonban a cég más részlegei szépen hasítottak, 2003-ban bemutatták a Scion modellt, majd megjelent az új Tundra is. Utóbbi 2007-ben elnyerte az „Év teherautója” címet, a Camry pedig ezzel párhuzamosan a 2007-es  „Év autója” díjat zsebelte be magának. Még ugyanebben az évben két új gyárat nyitott a Toyota, egyet Woodstockban, Ontario államban, Kanadában, ahol megkezdték a RAV4 termelését, valamint a Prius gyártásának is nekiláttak a frissen felhúzott Blue Springs-i, Mississippi állambeli üzemükben.

Toyota Prius legújabb verziója piros színben, menet közben

A Toyota helyzete ma és az utóbbi évtizedben

A 2010-es években a vállalat szemmel láthatóan elkezdett az aternatív hajtásokkal is foglalkozni, olyan új modelleket vezetett be, mint az Etios, a Mirai, az Agya, a Prius C, a Prius V, melyek mind valamiféle megújuló forrásból próbálnak működni, a Mirai példáué hidrogénhajtásos. Nem csak az alternatív modellek érkeztek meg, kapott a jónép egy GT86-ot is, amelyhez azóta is sírva könyörögjük a turbót a gyártótól, most úgy tűnik meg is valósulhat a benzinfejűek álma. Az olyan népszerű modellek, mint a Camry, a Corolla, a Crown, a Prius S, a Supra, a RAV4, a Land Cruiser Prado, és gyakorlatilag az összes megtartott modell hajtást érintő frissítéseken esett át, számos ráncfelvarrás és vadonatúj generációk is érkeztek.

Toyota Hilux és Tundra terepkörülmények között

2018-ban a vállalat több mint 8 millió járművet értékesített világszerte. A legkeresettebb modell természetesen a Corolla volt 934 348 darab kelt el belőle, valamint a RAV4 hasított még szépen 807 116 eladott modellel. A vállalat teljes bevétele 2018-ban 272,3 milliárd dollár volt, ami Japán legértékesebb márkájává tette, mostanra pedig mindenki mást is maguk mögé utasítottak a szcénában. A globális autópiac 9,46%-a a Toyota Motor Corporation tulajdona, ami elég brutális teljesítmény tudván, hogy jelenleg több mint 100 gyártó tevékenykedik világszerte az autópiacon, és a kis cégeket még nem is vettem figyelembe.

Jelenleg a Toyota már 2 éve nem dízelüzemű járműveket, hazánkban pedig a Hilux, a Corolla, és a Yaris mondható a legsikeresebbnek. Bár a gyártó nagyon jó garanciális feltételeket biztosít, megeshet hogy alkatrészre lesz szükséged. Ha már kifutottál a garidból, esetleg nem szeretnéd a gyártótól megvásárolni a szükséges dolgokat, a Toyota autóalkatrészei megtalálhatók a Autoalkatreszek24.hu oldalon is.