2021. január 28. | 10:11

Az amerikai hipersportautó január derekán adta át a múltnak az Agera RS csúcseredményét.

Tavaly ősszel az egész világsajtót bejárta a hír, miszerint az SSC Tuatara megdöntötte a szériagyártású sportautók sebességrekordját, amit 2017 óta a Koenigsegg Agera RS tartott. A mérés hitelességét sokan kétségbe vonták, ezért az első kísérlet nem is került be a Guinness Rekordok Könyvébe. A második mérés egy műszaki hiba miatt hiúsult meg, 2021. január 17-én viszont a jelek szerint összejött a rekorddöntés.

Az SSC azt állította tavaly októberben, hogy a hiperverdája 532,7 kilométer/órás sebességet ért el Nevadában (a mindkét irányban mért futások átlaga 508,7 km/óra lett). A szkeptikusok azt állították, hogy a környezetnek jobban el kellett volna mosódnia ilyen tempónál, ahogy az az Agera RS esetében meg is történt. Valami tényleg nem lehetett rendben a méréssel, mert az amerikai cég még novemberben jelezte, hogy újra nekifut a rekorddöntésnek (bár ezt eleinte azzal magyarázta a vállalat, hogy erre azért van szükség, mert a kétkedőket másképp nem lehet elhallgattatni).

A Tuatara ezúttal nem Nevadában száguldozott egy lezárt országútszakaszon, hanem a Florida államban található Kennedy Űrközpont kifutópályáján diktált őrületes tempót. Az SSC hipersportautója két futást produkált, az egyik irányban 450 kilométer/órát, a másik irányban pedig 460,4 km/órát ért el, a két mérés átlaga (egyben az új rekord) pedig 455,3 km/óra lett. Az 500-as álomhatárt tehát nem sikerült elérni, és az Agera RS 2017-ben bemutatott 447,2 km/órás átlagát sem múlta felül sokkal.

Az országúthoz képest az Űrközpont kifutópályája rövidebb, ezért nagyobb gyorsításra volt szükség, a mostani kísérletnél több mint fél percig járatták a motort teljes gázon. A Tuatara 1,5 kilométer megtétele után már átlépte a 400-as tempót, 440-ről 460-ra pedig kevesebb mint 3 másodperc alatt gyorsult fel. A hiperautó az Agera RS végsebességét is felülmúlta  (460 km/óra a 457,9 km/órával szemben).

A Tuatarát egy két turbófeltöltővel szerelt 5,9 literes, V8-as motor repíti előre, mely 1369 lóerőt produkál, de E85-ös üzemanyaggal 1774 lóerő átadására is képes az erőforrás. A modellből a hírek szerint mindössze 100 darab készül, a legdrágább változat 1,9 millió dollárt (közel 600 millió forintot) kóstálhat.

A rekorddöntés: