2020. október 14. | 10:12

Az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség jelentése szerint nem igazán.

Az elektromos autók száma ugrásszerűen nőtt az elmúlt években. Ez annak a jele, hogy egyre többen választják a környezetkímélő közlekedést.

A közelmúltban számos elektromos járművekhez kapcsolódó tűzesetről érkezett hír. Ezeket általában egy-egy komoly ütközés okozta, ám lehetett hallani rejtélyes körülmények között lángoló járművekről is. 2019 májusában például egy Tesla Model S gyulladt ki San Franciscóban, valamint abban az évben Magyarországon is lángra kapott egy Nissan LEAF modell.

Adódik tehát a kérdés: vajon a tűzoltóság kapott megfelelő kiképzést az elektromos autókban keletkezett tüzek eloltásával kapcsolatban? Nos, az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) jelentése arról árulkodik, hogy a tengerentúl nem igazán biztató a helyzet. A hivatal felmérése szerint az amerikai tűzoltóparancsnokságok fele tud elektromos autóban keletkezett tűzzel bánni, 31% szerint pedig a tűzoltók semmiféle kiképzést nem kaptak ezen a téren. A tűzoltóságok fele vallotta be, hogy nem rendelkeznek elektromos autót érintő balesetet követő protokollal. Miért is van ezekre szükség? Nem egyformán kell kezelni az autókban keletkező tüzeket?

A helyzet valójában az, hogy az eljárások és a stratégiák lényegesen különböznek egymástól. Egy égő benzintank ugyanis más bánásmódot igényel, mint egy lángoló lítium-ionos akkumulátorcsomag. Az amerikai ügynökség jelentése szerint az utóbbival kapcsolatos tűzeseteknél a hőmérséklet meghaladhatja a 2760 Celsius-fokot. Víz, vagy oltóhab használata sem ajánlott, mivel a vízmolekulák hidrogénné és oxigénné bomlása robbanást okozhat. További veszélyt jelentenek az ilyen tűzeseteknél távozó mérgező gázok, valamint az áramütés kockázata.

A tisztánlátás kedvéért érdemes megjegyezni, hogy az NTSB a 29705 amerikai tűzoltóság közül csak 32-t vizsgált meg. A jelentés nem szól arról sem, hol találhatók ezek a parancsnokságok, hiszen nem mindenhol rendelkeznek azonos szintű felszereltséggel. A lényeg azonban az, hogy az elektromos autókban keletkező tűzesetek speciális bánásmódot igényelnek, így minden tűzoltóságnak gondoskodnia kell a bajtársak megfelelő kiképzéséről.