2020. július 06. | 10:58

2019-ben jó sok kátyút eltüntettek a magyar közutasok.

A 2019-es esztendőben javult a magyar közúthálózat burkolatállapota, legalábbis ez derül ki a Magyar Közút Zrt. hivatalos statisztikájából. A számokból ugyanakkor azt is ki lehet olvasni, hogy az országos közutaknak több mint a fele még mindig rossz vagy nem megfelelő minőségű.

A 213,6 ezer kilométeres magyarországi közúthálózat nagy része (181,4 ezer kilométer) önkormányzati tulajdonú helyi út, amelyet a településeknek kell fenntartaniuk, ezek állapotáról sokat nem lehet tudni, mert az illetékesek sokszor nem készítenek statisztikát. Összefoglaló adatai az országos közúthálózatot fenntartó Magyar Közútnak vannak. Az országos közúthálózat hossza mindössze 32 200 kilométer, cserébe a teljes forgalom háromnegyede ezen zajlik.

A Magyar Közút adataiból kiderül, hogy:

  • A magyarországi autópálya-hálózat hossza 36,1 kilométerrel 1 232,6 kilométeresre bővült tavaly év végére
  • Az autóutak hossza 353 kilométer
  • Az I. rendű főutaké 2 142
  • A II. rendűeké 4 858,5
  • A mellékhálózat pedig több mint 23 ezer kilométert tesz ki

Az úthálózat állapotát négy szempont szerint osztályozza a Magyar Közút:

  • burkolat állapota
  • nyomvályúk
  • egyenetlenség
  • teherbírás

Ezen belül öt kategóriát különböztetnek meg a szakemberek:

  • megfelelő
  • tűrhető
  • nem megfelelő
  • rossz

2019 végén a Magyar Közút az országos hálózat 20,1 százalékát sorolta a jó és 42,3 százalékát a rossz állapotú kategóriába. Ez javulás 2018-hoz képest (akkor még csak az utak 11,6 százaléka számított jónak), de a számok azt mutatják, hogy az országos közutaknak több mint a fele még mindig rossz vagy nem megfelelő minőségű.

Térjünk át a nyomvályúkra, amelyek az autók irányíthatóságát csökkentik: az országos hálózatnak csupán a 4 százaléka kapott rossz vagy nem megfelelő minősítést. Ugyanakkor van 253 kilométernyi útszakasz, ahol 2,5-3,5 centiméteres árkok várnak az autósokra, 47 kilométernyi szakaszon pedig 3,5-5 centiméteresek ezek az úthibák.

Az utak 51,5 százaléka kapott jó és megfelelő minősítést az egyenetlenség vizsgálata közben, az utak 34,2 százaléka viszont a rossz vagy nem megfelelő kategóriába nyert besorolást. Az elmúlt években a közutasoknak sikerült csökkenteniük a magyar utak egyenetlenségét, ez alól a tavalyi év sem volt kivétel.

Az utak teherbírási képessége eléggé változó: több mint a felük jó vagy megfelelő, közel 40 százalékuk azonban bőven hagy kívánnivalót maga után.