A Kazahsztánban kirobbant politikai válság nyomán az olaj ára több mint 4 százalékkal drágult az elmúlt napokban, emiatt számítani lehet arra, hogy a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is emelkedésnek indul. Itthon a tavaly novemberben bevezetett hatósági árak miatt ezt egyelőre nem fogjuk megérezni – a nem prémium üzemanyagok esetében –, de az már most látszik, hogy a magyar kormány igen kényelmetlen helyzetbe kerülhet a kutakon a tavaszi országgyűlési választások előtt.

A hatósági ársapka azt jelenti, hogy a töltőállomásokon maximum 480 forintot lehet elkérni a 95-ös benzin és a normál gázolaj literjéért. Érdekes, de a NAV adatai szerint ez az intézkedés nem dobta meg jelentősen az üzemanyag-fogyasztást novemberben, a benzin esetében 7,9, a gázolaj tekintetében pedig 5,2 százalékos növekedés volt tapasztalható a 2020-as számokhoz képest, ami nem számít annyira kiugrónak.

Autó tankolása

Amikor a kormány maximalizálta az árakat még nem lehetett tudni, merre indul éppen az olaj ára. Gondoskodtak arról, hogy senki se zárhasson be, az omikron variáns felbukkanása után pedig megint csökkent a kereslet az üzemanyagok iránt, így az olaj ára meredeken bezuhant, tehát a kereskedők nem buktak sokat az árbefagyasztás miatt.

Most azonban ismét megindult felfelé az olaj ára, ha nem lennének a hatósági árak, akkor a 95-ös benzin átlagára 495 forintra, a nem prémium gázolaj átlagára pedig 500 forintra módosult volna január elején. A jelenleg érvényes rendelet alapján a kutaknak 2022. február 15-ig kell tartaniuk magukat a 480 forintos plafonhoz. Ha a kormány elengedi az ársapkát, akkor újra az egekbe szökhetnek az üzemanyagárak.

Ha viszont a kabinet újabb három hónapra meghosszabbítja a vonatkozó rendelet érvényét, akkor az üzemanyag-forgalmazók fognak tiltakozni a nettó beszerzési ár és a nettó eladási ár különbsége miatt. A kormánypárt most azért szurkolhat, hogy a forint a következő időszakban ne gyengüljön szignifikánsan a dollárral szemben, az valamennyire ellensúlyozhatja az olajár drágulását.