Csak nagyon lassan és csak nagyon nehezen tudom megemészteni, hogy milyen sokba kerülnek manapság az új autók. Olyan vastagon fog a gyártók árazóceruzája, hogy csak kapkodom a fejem, fillérekért új autó már nem létezik, még a kisebb kategóriásokért is vagyonokat kell fizetni.

vw polo 1.0 teszt alapjárat

Ennek a Volkswagen Polónak például már a közepes felszereltségi szinten is – igaz, alaposan felextrázva - közel 10 millió forint a listaára. T í z m i l l i ó forint! Ekkora összeg még akkor is sok egy kisautóért, ha koronavírus-járvány és chiphiány van, drágák a nyersanyagok, na meg a munkaerő, valamint rosszul teljesít a forint.

Tudtad-e?

Ennyi pénzért már korrektül felszerelt Golfot is kapni automata váltóval, amiben ráadásul négyhengeres motor dolgozik.

Persze a Volkswagen autói – annak ellenére, hogy a márkanév jelentése „a nép autója” – már régóta drágábbak a közvetlen nem prémium konkurenciánál. Vajon a 2017 óta kapható, 2021-ben megújult hatodik generációs Polo csak túl van árazva vagy többet is nyújt, mint a kategóriatársai?

A szépsége miatt máris megbocsájtod a magas árát

Az aktuális Polo már nem is olyan kisautó, a konszern MQB A0 platformjára épül, amelyen a Skoda Fabiával, Scalával, Kamiq-kal, Seat Aronával, Ibizával, valamint a Volkswagen T-Cross-szal és az új Taigóval osztozik. Hossza 2 centiméterrel 4074 mm-re nőtt, tehát gyakorlatilag már ki is nőtte a B-szegmenst és méreteivel a kompakt kategóriát ostromolja.

vw polo 1.0 teszt alapjárat

Ránézésre sem kicsi és kétségtelen, hogy nagyon jól áll neki ez a Lamborghini Diablo-lila fényezés. Akármerre mentem az autóval a teszthét során, mindenhol alaposan megbámulták, olyannyira feltűnő jelenség, hogy bárkit is kérdeztem, mindenkinek egyöntetűen bejött az új Polo ezzel a színnel.

A modellközi frissítéssel alaposan megújult, ami szintén hozzátesz a megjelenéséhez. Újak az első-hátsó lámpák, a lökhárítók és a hűtőmaszk is. Mindezt megkoronázandó, megkapta a Volkswagen legújabb csicsáját, az első fényszórókat összekötő LED-es csíkot, amitől még nagyautósabb és remekül illeszkedik a nagyobb modellek sorába.

A megszokott magas minőség vár belül is

Azért szeretem a Volkswagen modelljeit, mert valamennyiben példás, amolyan németes rend van odabent. Korrekt a kidolgozás, jók az anyagok, menet közben nem zörög-csörög semmi és jó a hangszigetelés is. Összességében nívós a beltér, jó benne létezni, amit persze valahol el is vár az ember az átlagosnál magasabb vételár miatt.

vw polo 1.0 teszt alapjárat

Az ülések kényelmesek, a bőrbevonatú multikormányt jó fogni és még a helykínálat terén sem áll rosszul a (nem is olyan kicsi) kisautó. Elöl jól tartanak a Style felszereltséghez tartozó sportos kialakítású székek, és széltében is van hely, az anyósülésen ülő sincs túl közel. Hátul pedig akár felnőttek is kényelemben utazhatnak, igaz, maximum ketten, de számukra van elegendő láb- és fejtér.

Már-már családi autónak is beválhatna az új Volkswagen Polo, amit a korrekt méretű, 351 literes csomagtartó is támogat, mégis inkább a fiatalok autója lesz, akik értékelni fogják a bőséges és modern felszereltségét. A modern idők jeleként a típus már nem létezik hagyományos óracsoporttal, a modellfrissítés óta alapáron 8 colos digitális kijelző található a kormány mögött, pénzért akár 10,25 col méretű is lehet.

Sok új autóból hiányolom a kijelzős óracsoport testreszabhatóságát, ám ezzel szerencsére nincs gond a Polóban, többféle konfigurációból választhatunk kedvünk szerint, mi magunk szabhatjuk meg, hogy milyen menetadatokat akarunk látni és természetesen van központi érintőképernyő is 8 vagy 9,2 col méretekben.

vw polo 1.0 teszt alapjárat

Kérhető még telefon-előkészítés, amely vezeték nélkül tudja a telefontükrözést, a csomag részeként indukciós elven is tölthetők az arra képes mobileszközök és elöl hátul 2-2 USB-C csatlakozó szolgál a hagyományos készülékek feltöltésére. Kevésbé értékelhető, hogy a klímapanel is teljesen újkori, azaz érintőssé vált a hagyományos gombok száműzésével. Emiatt nehezen kezelhető és túlságosan elvonja a vezető figyelmét.

Igazából a váltón vérzik el a hajtáslánc

A motorpaletta immáron kizárólag háromhengeres egyliteres benzinmotorokból áll, Magyarországra csak a feltöltött TSI verziók érkeznek 95 vagy 110 lóerős teljesítményszinttel. Az 1,6 literes CR TDI motort kiszanálták a kínálatból, ugyanakkor 2022-ben érkezik egy 2,0 literes, négyhengeres benzinmotor, amit 200 lóerősre ígérnek és a sportos GTI verzió kiváltsága lesz.

vw polo 1.0 teszt alapjárat

A tesztautóban az erősebb, 110 lovas dolgozott 200 Nm-es nyomatékkal és a hétköznapokban bőségesen elegendő erőt kölcsönöz a Polónak, sőt, a sportos vezetést is széles vigyorral támogatja. Kár ugyanakkor, hogy kulturáltsága és működése hagy némi kívánnivalót maga után, ráz és pörgetve a hangja is tolakodó.

A stop-start rendszer pedig lassú, sokat kell tekernie az önindítónak, mire beröffen a motor. Mindezt tetézi a hajtáslánc leggyengébb pontja, a hétsebességes szárazkuplungos DSG automata váltó, amely üt, rángat, késlekedik, és könnyen zavarba hozható, ha az ember kicsit haladna. Pedig ugyanez az egység jól érzi magát a konszern nagyobb modelljeiben, valószínűleg egyszerűen nem passzol a háromhengeres turbómotor karakterisztikájához.

Vezetni mégis jó

Ritkaságszámba megy, ha egy kisautó alatt kényelmes futómű dolgozik, de szerencsére a Polo komfortos és ez sokat javít a renoméján. Még a tesztautó nagyobb, 17 colos kerekeivel is kellemes, de a kisebb felnikkel még jobb lehet. Pedig semmi különlegesség nincs a futóműben, elöl sima MacPherson, hátul pedig hagyományos csatolt lengőkar dolgozik, a hangolás sikerülhetett nagyon jól.

vw polo 1.0 teszt alapjárat

Ha épp nem kínozzuk az autót, krúzolásra tökéletes, maximum félgázig a motorból szinte alig hallani valamit és a váltó ráncai is kisimulnak. Nem tudok szó nélkül elmenni amellett, hogy a váltószoftver irreálisan alacsony fordulaton igyekszik működtetni a háromhengerest, ami sem utasnak, sem technikának nem használ. Manapság sajnos minden autó ezt csinálja, az ok pedig a fogyasztást mérő ciklusok, amire optimalizálják őket.

Éppen ezért én javarészt D-állás helyett kizárólag S, azaz sport állásban használtam az autót, így a fájó alapjáratközeli fordulatszámok helyett inkább az egészséges 2000-et súroló tartományban tudtam közlekedni. Ennek hála megszűnt a remegés és gázadásra azonnal volt erő, járulékos nyereségként pedig nem kellett a visszaváltással járó érezhető rántásoktól sem szenvednem.

A Polo a városhatárt elhagyva sem érzi magát kellemetlenül, magabiztosan lehet vele haladni országúton, autópályán. Ereje nagyobb tempó mellett is van, a szuper zajcsillapításnak köszönhetően pedig nincs benne zavaró hangorkán. Ebben is nagyautós a kisautó. Egyedül az oldalszél-érzékenységet tudom felhozni ellene, na meg a magas fogyasztást, ami főleg lakott területen érvágós.

vw polo 1.0 teszt alapjárat

A gyárilag megadott 5,6 literes fogyasztást megközelíteni sem tudtam, a forgalmas budapesti utakon inkább 9-es átlag a realitás, de az első napokon volt ez 11 is. Hosszabb távon, agglomerációból ingázva olyan 8 literes fogyasztást lehet vele elérni városban, ami egyáltalán nem kevés egy downsizingolt kis turbóstól, sokkal jobb eredményt várna az ember.

Ár és összegezve

Volkswagen Polót masszív 6 687 100 forintért lehet hazavinni alapfelszereltséggel a gyengébbik, 95 lóerős 1.0 TSI-vel és kézi váltóval. A tesztautó a második Style felszereltségi szintet képviselte, alaposan felextrázva (LED-es világítás, vezetéstámogatók, radaros tempomat, ülésfűtés, digitklíma, kulcsnélküliség, navi, stb.) listaáron közel 10 milliót kóstál, az R-Line ára pedig mindent bepipálva bőven 11 millió fölé nő. Durva.

Akármennyire is automatapárti vagyok, én valószínűleg nem venném DSG-vel, mert egyszerűen nem harmonikus ebben a kisautóban. Konfiguráltam is magamnak egy 95 lóerős kézi váltós kivitelt (mert csak a gyengébbik érhető el manuálissal), a 17-es helyett 15-ös kerékkel, minden fontos extrával és a nagy kedvenc panorámatetővel, a végösszeg kedvezménnyel 8,5 millió lett.

Még ez sem kevés pénz, de el tudom képzelni, hogy egy kívül-belül felnőttes, jól összerakott és jól felszerelt autóért egyesek képesek kifizetni ezt az összeget – főleg nyugaton. Alapvetően tehát megértem, ha valaki Polót vesz városi használatra, mert egy szerethető, jó autó, ám egy elgondolkodtató dolog azonban mégis akad: ennyiért egyáltalán nem fapados automata Golfot is lehet venni négyhengeres benzinmotorral.

Volkswagen ID.4 tesztvideónkat itt találod:

Volkswagen Polo Style 1.0 TSI DSG (2021)

  • Lökettérfogat: 999 cm3
  • Hengerek/szelepek: 3/12
  • Max. teljesítmény: 110 LE
  • Max. forgatónyomaték: 200 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4074/1751/1461 mm
  • Tengelytáv: 2551 mm
  • Saját tömeg: 1202 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 5,6 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 9 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 127 g/km
  • Végsebesség: 195 km/h
  • 0-100: 10,4 s