2021. október 25. | 15:33

Elesettek megmentőjeként csaptam le a Ford Galaxy tesztautóra, hiszen nem szeretem az SUV-kat. A családi minibuszokat sokkal észszerűbb döntésnek gondolom, de jelenleg az embereknek nem ez kell. A Ford mégis bevállalta és gondoltam magamban, hogy: ez az, majd ők megmentik, sőt újra népszerűvé teszik az egyterűeket. Lehet ez is egy végeredmény, csak akkor faragjunk még egy kicsit ezen a Galaxyn.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Ford Galaxy FHEV 2021
Előnyök
műfajhoz mérten kellemes megjelenés
tágas, levegős beltér
jól variálható üléssorok
ügyes futómű
nagyobb tempónál is csendes
Hátrányok
elavult fedélzeti rendszer
hosszabb távon kényelmetlen ülések
magas fogyasztás
gyenge kamerakép

A családi egyterűek kategóriája az autóipar egyik legnagyobb találmánya. Egyszerűen mindent alárendeltek a céloknak, a belteret, a méreteket és a formát is - bár utóbbit negatívumként emlegetik. Sokáig népszerűek voltak, aztán beestek a piacra a hobbidömperek és hirtelen senki sem akart családi egyterűt venni, ha egyszer a terepkrumpliba is befér a család, úgyhogy szép lassan kihalt a műfaj.

Mostanra alig pár egyterű maradt, amelyek közül kettőről már tudjuk, hogy pályafutásuk végét járják, de a Ford hisz a műfajban és ők a piacon maradnak. Bár a mosolyom nem őszinte, mert ha a Galaxy marad az utolsó, kérdőjeles a faj fennmaradása.

ford galaxy fhev teszt alapjarat

Funkció a forma felett

Furcsa volt először beleülni a Galaxyba, eddig viszonylag ritkán volt szerencsém egyterűhöz. Akkor kezdtem az újságírást, amikor ezeknek az autóknak a sírja már várta a beköltözőket, így a méretek és a gömbölyded faékforma is szokatlan volt. Rövid motorháztető, de a műszerfal és a szélvédő tőlem messze találkozik. Nem is mondanám aránytalannak, bár a leghátsó sorban ülőkhöz távcső kellhet a sofőrnek.

ford galaxy fhev teszt alapjarat

Egyen Fordos dizájnt kapott, szemből még jól is néz ki. Oldalról hagyományos egyterű, nekem a második Toyota Previa porszívós formavilága jutott eszembe. Egyedül talán a hátulja miatt tudok lelkesedni, nekem nagyon bejött ez a mosómedvés dizájn. A hatalmas ajtó felfelé nyílik elektromosan, így parkolóban nem érdemes szűken rátolatni a falra, ha akarjuk is használni a 300 literes csomagteret. Ugye, hogy kevésnek hangzik? Az is, hiszen ez egy hétüléses autó, a hátsó két ülést elektromosan leengedve már 1301 liter áll rendelkezésünkre.

Harmonikus, de elavult

Elsőre egy modern és szép beltér fogad, minden olyan letisztult, a gombok sem ütnek ki a középkonzolból, de már akkor motoszkál a fejünkben, hogy valami nem kerek. Az ülések is kényelmesek, könnyű magunkra hangolni és az a hihetetlen tágas belső tér is csak fokozza az élményt. A szélvédőt szinte el sem érem, a műszerfal teteje csak jóval előttem találkozik a szélvédővel. Elképesztően tágas és kellemes a Galaxy, csak aztán elkezdjük használni.

ford galaxy fhev teszt alapjarat

Az óracsoport mutatói, ugye a sebesség és (Ford)ulatszámmérő analógok félig-meddig, viszont köztük, sőt még bennük is kis kijelzők mutatják, amit csak akarunk, egészen széles tartományban lehet hangolni, bár időnként elég sok. Több infó jelenik meg rajta, mint amit hirtelen fel lehet fogni, érdemes végig nézegetni párszor indulás előtt.

A középkonzol kijelzője érzésre nagyjából ötéves, ami talán nem hangzik soknak, de manapság egy iPhone modellciklus is legfeljebb 1-2 év, szinte felfoghatatlanul fejlődik a technika. Egyszerűbb és olcsóbb autókban is jobb és modernebb rendszert kapunk a Galaxyban találhatónál, de amin ledobtam a láncot, az a CD olvasó. Évek óta nem, hogy nem használtam, de nem is láttam CD-t, nem is értem, hogy gondolják, hogy manapság, amikor Apple CarPlay, Android Auto, de minimum Bluetooth kihangosítás van a legolcsóbb autókban is, akkor ki fog CD olvasóval küzdeni.

Emellett a menürendszer is rettenetes. Nincs fizikai home-gomb, Carplay-ből egyszerűen csak akkor tudok kilépni, ha bemegyek a menübe és kiválasztom a Ford appot. De addig legfeljebb a klíma gombjával hívhatunk le egy olyan kijelzőt, ahonnan aztán átmászhatunk a főmenübe. Nagyon hiányzik a home-gomb, legalább annyira, mint egy átlátható és egyszerű menü. Ebben erősen lemaradtak a Galaxynál, tessék nekiülni és fejleszteni, de ha már ott tartunk, akkor a klímapanelen is kéne még egy kicsit agyalni.

ford galaxy fhev teszt alapjarat

Szintén fájt a kamerarendszer, mert bár rükvercnél bejött a gyenge képű, de legalább halszemoptikás tolatókamera, előre manőverezésnél nem. Pedig ott a kamera és kell is, mert nem látjuk az autó orrát, és mivel hosszú, érdemes passzentosan parkolni vele. A középkonzolon van egy pici kamera gomb, amivel életre hívjuk az orrkamerát és bár nem fáj minden alkalommal megnyomni, de ez a többi gyártónál megy automatikusan.

Praktikus és bőséges tárolókkal tele van az egész autó, ezekbe könnyű elrejteni egy utazás kellékeit. A könyöklő alatt a fél karom eltűnhet, a hátsó ülések kajás tálcái pedig nagyon hasznosak. Az ülések tövében is van egy-egy hosszúkás tartó valamilyen takarító eszköznek, tehát a Galaxy praktikus.

Az ülések elsőre kényelmesek, de hosszabb távon egyszerűen már nem volt az igazi. Állítgattam keresztbe-hosszába azt a deréktámaszt, de fájt a hátam egy-két óra után. A szivacsozása túl kemény, az ülőlap is kicsi, tehát kényelmetlen, főleg a leghátsó két ülés. Hely még van is, minden sorban bőséges a helykínálat, legalább a lábainkat tudjuk rakosgatni.

Hibrid alattam ennyit még nem fogyasztott

Élből tudom köpni, hogy zöld rendszámot aggatnak egy Volvo XC60 Polestarra, mert igen, hibrid, de 10-12 liter benzint pusztít el. Oké, van hozzá 415 lóerő, de azért ez elég álszent környezetvédelem. És akkor itt a Galaxy egy 2,5 literes szívó benzinmotorral, egy 1,1 kWh-s akkucsomaggal etetett villanymotorral, tehát egy hibrid rendszerrel. Amivel közel 11 litert eszik. Nincs több mondandóm.

ford galaxy fhev teszt alapjarat

A sajtótájékoztatón erősen hangsúlyozták, hogy ez most nem egy Toyota-féle hibrid rendszer, hanem egy önálló Ford FHEV, ami a Full Hybrid Electric Vehicle. Na mindegy, a Ford mindig is jó volt az egyszerű dolgok agyonmarketingelésébe, anno az első Focus multilink hátsó futóművét is Controll Blade System reklámdumával lengették, pedig csak a Mondeo módosított futóművét reszelték alá.

A legerősebb mentő körülmény az, ahogy megy

Összesen 190 lóerővel és 200 Nm nyomatékkal gazdálkodhatunk, ami bőségesen elég kell legyen egy ilyen mamabuszhoz, bár az autó közel két tonna. Helyből is lódul, tempónál is megindul és lehet vele haladni, mert a futómű hagyja magát. Váltásérzetet ne is keressünk, egy CVT, tehát fokozatmentes váltó dolgozik az autóban, a nagy szívómotor stabil pörgésén kívül semmi sem fokozza az izgalmakat.

ford galaxy fhev teszt alapjarat

Bár én már nem lepődök meg, hogy egy Ford futóműve jó, talán még nem is találkoztam olyannal, amiben csalódtam volna. A Galaxy esetlen nagy testét rendesen megfogja a kanyarokban, nem engedi el az utat és az a szép, hogy ezt nem megfeszített gátlókkal érték el. Tehát a kasztni billen, egyeseknek ijesztő mértékben, de aki vezeti, az nem érzi a veszélyt, csak élvezi a haladást.

Ezzel együtt a kátyúkkal és a széttöredezett utakkal is jól bánik, kanyarban sem jön zavarba és nem kezd el pattogni. Egyszerűen ez egy jól megtervezett és behangolt rendszer az autó alatt még akkor is, amikor az utasteret hét, átlagos súlyú ember tölti meg. Bár enyhén traumatizált a fogyasztás, azért annyit szentelek neki, hogy csak az elején sokkolt a 11 literes átlag. A későbbiekben 10,5 liter /100 kilométerre tudtam leküzdeni lehelgetett gázpedállal. Remélem mindenki érzi az iróniát, ami nem a lehelgetett gázpedálra irányul.

Ár és összegzés

A Galaxy az S-max-szal együtt maradt az egyterű piacon a Ford kínálatában, bár nem igazán értem, miért kellenek mind a ketten. Ahogy álltak egymás mellett az volt a benyomásom, hogy az egyik lapos és széles (S-max), a másik magas és keskeny (Galaxy). A valóságban a Galaxy csak magasabb és picit hosszabb, viszont ugyanolyan szélesek.

Ha egy Galaxyra vágyunk nyersen dízel motorral, akkor 13,2 millió forintról indulunk és akkor még nekünk kell végig kattintgatni a 6+1 fokozatot. A nyolcas automata váltó hétszázezret dob az alapárra, de ha mi védenénk a környezetet egy jó kis takarékos hibriddel, akkor 14,4 milliónál indulunk, de az eggyel jobb felszereltségi csomag már kétmillió forinttal feljebbről kezd.

Kicsit bajban vagyok, mert nem olcsó, de egyszerűen nincs versenytársa és a mérettel sincs gond. A technikán illene még reszelni, főleg a hibrid rendszer hangolása fájt a tárcámnak, a fedélzeti rendszer csupán elavult. Én támogatom, hogy mentsük meg az egyik legészszerűbb és legpraktikusabb műfajt az autózásban, de ehhez a célhoz erősebb fegyverekre lesz szükség.

Ford Galaxy FHEV (2021)

  • Lökettérfogat: 2488 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 190 LE
  • Max. forgatónyomaték: 200 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4848/1916/1747 mm
  • Tengelytáv: 2850 mm
  • Saját tömeg: 1903 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 6,4-6,5 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 10,5-11 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 148-149 g/km
  • Végsebesség: 182 km/h
  • 0-100: 9,5 s