Már száz éve gyárt a Mazda? A válasz igen, és nem is akármiket, hiszen számos világsikerű modell áll mögöttük, és sosem voltak igazán másodvonalasok a középkategóriában. Immáron 2021-ben simán azt mondom, hogy  a legmagasabb minőséggel dolgozó japán gyártó, ami ugyan erősen felülről, de szerintem még mindig a megfizethető kategóriába tartozik. Az én ízlésemnek és igényeimhez mérten, simán felveszi a versenyt néhány német prémiummal is.

mazda cx-30 100th teszt alapjárat

Juijiro Matsuda, a cég alapítója 1920-ban indította útjára a vállalatot Mazda néven, és kezdett el járműveket gyártani. Az első darabok, mint a Mazda Go egy háromkerekű valami volt, így az autóipar történelmébe nem ezzel kerültek be, sokkal inkább a Mazda 360 volt az, amely megindította a sikert. A sok év alatt a Mazda mindig is azt tartotta szem előtt, hogy a sofőr és az autó valamiféle közös hullámra kerüljön, hogy a legegyszerűbb utcai autójuk is tartogasson izgalmat és vezetési élményt. Mit is mondhatnék, a japánok kicsit teátrálisak. Talán én is, hiszen szerelem a köbön minden modell, főleg az új KODO formanyelvvel felöltöztetve, ami egyszerűen nem is lehetne szebb.

Ezen a fehér lovon jöhetne a herceg

A CX-30-at már bemutattuk nektek, több tesztünkben is taglaltuk, hogy mennyire szép és jó, hogy kellemesek az arányai, nem egy brutálisan nagy autó, de nem is kicsi. Ezen cikkemben arra szeretnék kitérni, hogy mi is az, amiben más a 100. Évfordulós kiadás, mint az eddigiek. 100 darabot kapott minden piac a modellekből, szóval érdemes időben lecsapni rájuk!

mazda cx-30 100th teszt alapjárat

Na, de lássuk kívülről, gyönyörű Snow Flake fényezés, fekete műanyag küszöbök és kerékjárati ívek. Az autó oldalán egy egészen szolid 100th Anniversary felirat, valamint a szintén logózott 18-as alufelnik, amelyek nagyon tetszetős formában és gunmetal színben kerültek a kocsi alá. Természetesen akadnak zongoralakk-fekete felületek is, ilyen például a hátsó spoiler.

Az igazi romantika belülről jön

Az új Mazdák már mezei formájukban is nagyon mutatósak, és ez a belterekre is igaz, ám az évfordulós kiadás még egy kicsit szexibb, mint bármely másik. Ennek a legfőbb oka pedig a full burgundi és bézs belső, amitől annyira elegáns és romantikus érzetű lesz nekem, hogy csak na. Az ülések bőrbe vannak csomagolva és rettentő kényelmesek, a vezető oldalon elektromosan memória funkcióval, az utas oldalon memória funkció nélkül állíthatóak az ülések, és a fejtámlákban egységesen látható a 100 YEARS badge.

mazda cx-30 100th teszt alapjárat

Az elrendezés mindenhol nagyon ergonomikus, a 7 colos kijelző is éppen elég nagy, de szerencsére nem kell hozzányúlkálni, minden a középkonzolon elhelyezett vezérlővel működik. Az „annihoz” jár egy panorámatető is, sőt ülésfűtés és hűtés, kormányfűtés, kétzónás klíma, tehát van minden, ami szemnek ingere.

Skyactiv-X, szeretem

A motorháztető alatt a Mazda legfrissebb Skyactiv-X motorja duruzsol, és még a duruzsolás is túlzás, hiszen szinte semmi hangja sincsen. De ennek a 2,0 literes, 180 lóerős, 224 Nm-es motornak nem csak a teljesítménye méltányos, a technológia, amit használ és a fogyasztás is világbajnok. Minden tesztemben elmondom, hogy az én lábam nehéz, hogy a tesztadatnál sokkal jobbat is tudnak ezek a motorok és kedves olvasóim bizony vannak köztetek, akik ezt nem szeretik. Így hát vettem a fáradságot, meghallottam szavatok, kihoztam a lehető legjobbat a Mazdából.

mazda cx-30 100th teszt alapjárat

A végeredmény és a legalacsonyabb fogyasztási átlag 5,3 liter volt, ami egyetlen tizeddel több, mint a gyári megadott érték. Ennyi. Mindig mondom, hogy számomra nem a fogyasztás határozza meg, hogy jó-e egy autó, és ha őszinte akarok lenni, az idő, ami alatt ezt a fogyasztást sikerült teljesíteni jóval lassabban telt, ha értitek, mire célzok. Meglepő azonban, hogy az SPCCI (szikravezérelt kompressziós gyújtás) rendszernek köszönhetően az autó nem lomha még akkor sem, ha nagyon kulturáltan nyomod a gázt. Fent is lent is, agresszívabb vagy nyugodtabb vezetési stílus mellett is tökéletesen alkalmazkodik a rendszer, és a lehető legoptimálisabban adagolja a keveréket hol magasabb, hol alacsonyabb nyomáson.

Nyomásváltozás? Van-e benne turbó? Hát az a helyzet, hogy nincs, ám az SPCCI egy kisebb méretű kompresszorral dolgozik, amely segíti a motor levegősűrítését, így nincs késés, csak azonnali lendület, amely kitart egészen a kis gonosz piros vonalig, ahonnan már tilt a rendszer. Ez olyan 7000-7500 környékén történik, bár a műszer 8000-ig van skálázva. Forog, mint a búgócsiga öcsém, bár hol van már a jó öreg 13B… Na sebaj, az egy másik kor volt.

Sokadszor ugyan, de Jinba Ittai

A Mazdákat jó vezetni. Már magam unom, annyiszor mondtam el, de nem tudnak hibázni. Minden egyes Mazda, még a 2-es is tud valamit, amit a többi autó nem, bár azt kifejezetten nem szerettem, a váltó hangolásába és a futóműbe ott sem tudtam belekötni. A tesztautóban egy automata váltó dolgozik, ami remekül van hangolva, ízlésemnek megfelelően váltogat el és a kapcsolás is szinte észrevehetetlen. Szépen fekszik az úton, ráadásul meg van szórva minden földi jóval, amiktől egyenesen pihentető is tud lenni az utazás: sávtartó, adaptív tempomat, kamerák körbe, holttérfigyelő, araszoló funkció. Tényleg minden van. Könnyed és élvezetes a vezetési élmény a CX-30-ban, pedig nem kis jószág. Erősen lekerekített sarkai elsőre aggályosnak tűnhetnek, valójában az autó dimenziói nagyon is megfelelnek a városi feltételeknek épp úgy, mint a hosszabb távú utazásoknak.

mazda cx-30 100th teszt alapjárat

Ár és összegezve

Nos az árat a limitált szériás 100th Anniversary esetében egy hajtással és motoropcióval kapcsolja össze a gyártó, ennek ára 11 414 900 Ft. Egyébiránt a CX-30 8 374 900 forinttól kezdődik, és egészen 12 844 900 forintig kúszik az árlistában extrák és opcionális kiegészítők nélkül. Az alap garancia 3 év vagy 100 000 km, ám a Mazda nem ma kezdte ugye, külön garanciát vállalnak a korrózióra, amely akár 12 évre is kiterjeszthető, valamint általános +2 évet is választhat a vásárló. Van tehát lehetőség jó konstrukciókkal vásárolni új autót. A CX-30 már nem az első olyan ötszemélyes Mazda modell, amit szó szerint bármely korosztálynak tudok ajánlani, hiszen kellően vagány, de közben kifejezetten elegáns, jó elosztású és praktikus autókról beszélünk. A CX-30 tippem szerint a fiatal felnőttek, kezdő családosok egyik kedvence lesz.

Nézd meg a Mazda CX-30 Skyactiv G122 tesztjét videón!

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 2021

  • Lökettérfogat: 1998 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/4
  • Max. teljesítménye: 180 LE
  • Max. forgatónyomaték: 224 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4395/1795/1540 mm
  • Tengelytáv: 2655mm
  • Saját tömeg: 1491 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 5,2 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 5,3 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 118 g/km
  • Végsebesség: 204 km/h
  • 0-100: 8,8s