2020. augusztus 06. | 11:22

Elsőre nagyon megfogott a CX-30, ám a teszt során azért előjött néhány furcsa tulajdonsága.

Közel sem volt egyszerű objektívnek maradni a Mazda közepes méretű crossoverével kapcsolatban, hiszen a tesztautó átvételét követő behuppanás első pillanatában majdnem megvett kilóra, és kis híján egyből Mazda-bérenccé változtatott. Aztán persze ahogy teltek múltak a napok, úgy egyre jobban megismertem az autót, így a kép némiképp árnyaltabb lett a CX-30-cal kapcsolatban, melynek az erősebb, 150 lóerős Skyactiv-G kivitele volt nálam. Lássuk tehát, hogyan teljesített!

mazda cx 30 teszt alapjárat

Mazda CX-30 – egyben van a forma

Mára már azt mondanám, hogy unalmas ez a Mazda-vörös, amelyet jó néhány éve alkalmaznak a jelenlegi formanyelv legsikeresebb árnyalataként. Aztán mikor leülök az autó mellé, és elkezdem a csillogó napfényben vizsgálni a formatervet, akkor rájövök, hogy ez még mindig nagyon ütős látvány, kihozták a maximumot a japánok a crossoveres krumpliforma adottságaiból.

mazda cx 30 teszt alapjárat

Aki esetleg nem tudná elhelyezni a térképen, a 2019-ben bevezetett CX-30 méretben nagyjából a Nissan Qashqai, Peugeot 3008 stb. kategóriájába esik, amely modellek egyébként szintén a C-SUV szegmensbe tartoznak papíron. A Mazda ezen szabadidő-autója a hármassal közös platformra épül, tengelytávja 2655 mm, a hossza pedig kis híján 4,4 méter. A japánok kínálatában a már csak a CX-5 a nagyobb testvér Európában.

Mazda CX-30 – ilyen egy jó japán beltér

Mint említettem, amikor először beültem az új CX-30-ba, rövidesen azon kaptam magam, hogy félig fennhangon a következő mondatot mormoltam el a bajszom alatt: mi ezen olyan baromi nehéz a legtöbb gyártónak, hiszen itt a kényelmesnek kinéző felületek nem csak messziről azok, hanem a valóságban is puhák?! Egész pontosan a könyöklőkre gondoltam, amelyek használata után nem kezdett el sajogni a kezem. Ami a helykínálatot illeti, elöl szépen el lehet férni a jó formázású ülésekben, hátul pedig a kategória átlagát nyújtó tér fogadja az utasokat. A 430 literes csomagtartó méret nem egy eget rengető érték, viszont a kétszintes padló praktikus tud lenni.

mazda cx 30 teszt alapjárat

Volt azonban egy számomra zavaró ergonómiai megoldás, mégpedig a 8,8”-os központi kijelző elhelyezése. Mivel ezt a műszerfal tetejébe süllyesztették, így aki az alacsonyabb üléspozíciót szereti, az nem biztos, hogy tökéletesen látni fogja a kijelző legalsó részét. Maga a kijelző szép képpel rendelkezik, a tárcsás kezelőgombbal pedig logikusan lehet használni a rajta futó rendszert, a telefonos csatlakozás sem okozott gondot. A tolatókamera képe is hozza a szegmenstől elvárhatót, a sofőr előtt pedig egy részben digitális műszeregység található. Fontos az is, hogy a head-up display, a távolságtartó tempomat, a LED fényszóró és az ülésfűtés is alapáras a CX-30 esetében, ami a kategóriájában egyáltalán nem magától értetődő.

mazda cx 30 teszt alapjárat

Szintén zavaró volt az olykor nyiszogó elektronikus kézifék, valamint a hideg állapotban diszkrét csattanással hátramenetbe kapcsoló automata hangja. Az anyós oldalon a laptopomat utasként érzékelte az biztonsági öv szenzora, így addig nem hallgatott el, míg be nem kötöttem. Bár lévén, hogy ez egy fontos biztonsági rendszer, úgy szoktam lenni az ilyenekkel, hogy inkább legyen túl érzékeny, mintsem túl megengedő. Ami a biztonság többi részét illeti, a sávtartó, a holttérfigyelő és a mögöttes forgalmat figyelő rendszer is jól tette a dolgát, utóbbi például megmentett attól, hogy egy álmosabb reggelen egy Fiat Ducato mögül kitolatva elvigye a seggem egy kukásautó. Ez tehát jól vizsgázott.

Mazda CX-30 – még mindig szívómotor

A modell bemutatásakor még nem volt jelen a kínálatban az MX-30-as elektromos autó, így ekkor csak a mild hibrid rendszerre hagyatkoztak a Mazdánál. Ebben a tesztautóban is egy 24 voltos akkuval ellátott szisztéma dolgozik, amely a fékenergiát visszanyerve segít be az indításoknál, valamint az elektromos rendszer ellátására is alkalmas. A 150 lovas benzinmotor természetesen nem egy erőgép a mai világban, a hozzá kapcsolt hatfokozatú automata is inkább a kényelmes vezetést támogatja, mintsem a sportolást. Az autó egyébként összkerekes volt, ez sem túl gyakori ezeknél a crossovereknél, hogy első- és összkerékhajtással is kínálják. Kis terhelésnél hengerlekapcsolással is igyekszik spórolni a motor, ám a némi rugdosást is magában foglaló tesztfogyasztás így is 8,9 literre jött ki, amin nincs semmi meglepő. Egy 2,0 literes szívómotor egy ekkora autóban részben városi használat mellett simán megeszik ennyit.

mazda cx 30 teszt alapjárat

Kérhető ez a motor 6 fokozatú manuális válttóval is, továbbá van még a 122 lovas, szintén 2,0 literes benzines blokk. Ráadásul az új Skyactiv-X is elérhető hozzá 180 lóerővel a magasabb felszereltségekhez. A dízeleseknek sem kell aggódni, a 116 lovas Skyactiv-D szintén a kínálat részét képezi. Én személy szerint feleslegesnek tartom a négykerék-meghajtást, valamint ettől az automatától is el tudnék tekinteni, persze ez ízlés dolga. A Mazda elég jó kéziváltókat szerel az autóiba, inkább azt javasolnám annak, aki nem ragaszkodik az automatához.

Mazda CX-30 – nyugodt utazás

A vezethetőség tekintetében a gyártótól megszokott, viszonylag jó úttartás jellemzi ezt a modellt, egész feszes a futóműve, ám nem fájdalmasan pattogós. Elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futómű dolgozik, az autó hangszigetelése pedig elég jól sikerült. Nincs nagy futómű- vagy szélzaj. Sőt, a motor hangját se nagyon lehet hallani, pörgetve is inkább olyan az érzete, mintha „be lenne dugulva az orra”. Amolyan „dünnyögés” szűrődik csak be a kabinba.

mazda cx 30 teszt alapjárat

Mazda CX-30 ár és összegezve

A Mazda jó munkát végzett ezzel a modellel, igaz akadt azért néhány zavaró jelenség az autóban. A felszereltség szerintem még a belépő szinten is egész jó, a tesztautóban pedig minden benne volt, amire szükség lehet. Ezt az extrázott Plus felszereltséget 12 millió forintért kínálják a 150 lovas, 2,0 literes benzinessel, automata váltóval. A belépőmodell 8,1 milliótól vihető haza a gyengébbik benzinmotorral és manuális váltóval. Ez nem a kategória legalacsonyabb ára, de a CX-30 nem is a szegmens második vonalához tartozik.

Mazda CX-30 M-Hybrid Skyactiv-G150 6AT AWD Plus

  • Lökettérfogat: 1998 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 150 LE (110 kW) 6000/perc
  • Max. forgatónyomaték: 213 Nm 4000/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4395/1795/1540 mm
  • Tengelytáv: 2655 mm
  • Saját tömeg: 1430 kg
  • Városi fogyasztás: 7,3 l
  • Országúti fogyasztás: 5,3 l
  • Vegyes fogyasztás: 6 l
  • Tesztfogyasztás: 8,9 l
  • CO2 kibocsátás: 131 g/km
  • Végsebesség: 193 km/h