2022. február 15. | 13:17

A szépség belülről fakad, szokták mondani. De van, amikor szép helyett inkább meghökkentő belterek születnek a célszerűség jegyében

A funkcionalitás sokszor fontosabb, mint a dizájn. Ez főleg vonatkozik az autók belterére, ahol sok szempont előrébb van a tervezők fontossági listáján, mint a szépség. Különben is, a szépség szubjektív, van, akinek ez, van, akinek az tetszik. Ami neked bejön, nem biztos, hogy másnak is és fordítva. De egy biztos, a soron következő autók beltereiben vannak különös megoldások.

1. Lamborghini Miura

Nem a Lamborghini Miura volt az első sportkocsi az utakon, de amikor 1966-ban megjelent valósággal sokkolta a közönséget. Főleg belül látszott, hogy mindent a sebesség oltárán áldoztak fel a tervezők. A lapos, szinte fekvő vezetési pozíciónak köszönhetően az ember már állóhelyzetben elhitte, hogy minden sebességrekordot meg fog dönteni vele. A beígért 290 km/órás végsebességet azonban a 345 lóerős V12-es motorja ellenére sem volt képes elérni az autó.

Lamborghini Miura beltér
Kép: National Motor Museum / Heritage Images / Getty Images

2. Citroën SM

Az 1970-ben bemutatott Citroën SM sok szempontból megelőzte korát. Egyrészt pariban volt az akkori S-osztállyal mind felszereltségben, mind menetteljesítményben, másrészt tele volt tömve nagyon modernnek számító technikával. Például ez volt az első sorozatgyártású autó, amely esőérzékelős ablaktörlőt kapott. Hoppá. A kormánymű is megér egy külön misét, teljesen sebességfüggő volt, tehát lassú tempónál nagy rásegítést adott, míg magas sebességtartományokban egyáltalán nem könnyített a kormányzáson.

Citroen SM Mylord by Chapron
A Citroën mindig szeretett külön utakon járni: fogták a rádiót és berakták a kézifék mellé. A fotón egy SM Mylord kabrió látható, amelyet a Chapron műhely alakított át, de a beltér kialakítása megegyezik a mezei SM-modellekével (Kép: Sjoerd van der Wal / Getty Images)

Érdekes megoldásokból a meghökkentő beltérben sem volt hiány, a kormány például sokkolóan ovális alakú volt, és a belső tér levegőztetését is úgy oldották meg, hogy a menetszél ne befolyásolja a levegő beáramlásának sebességét. Ez a megoldás még a 2000-es években sem volt elterjedt az autóiparban.

3. Adams Probe

Az Adams Probe a Formula 1 élményét adta közúton, köszönhetően a szinte teljesen fekvő vezetési pozíciónak. Csakhogy a kormány túl messze volt a sofőrtől. A problémát úgy hidalták át, hogy két extrém hosszú küllőt biggyesztettek rá, és így közelebb tudták hozni a vezetőhöz. A műszerfal leolvasása is nehézkesen ment, mivel az szintén nagyon messze volt és lehetetlen volt eltalálni, hogy mit mutatnak a műszerek. A bejutás is az autósportban megszokott módon történt, a tető felnyitása után tudott a sofőr behuppanni a vezetőülésbe.

4. Docker Daimler Blue Clover

A Daimler sosem az extravaganciájáról volt híres, mivel elsősorban az angol királyi család és a nemesek számára készített luxusautókat. Ez teljesen megváltozott, amikor a céget vezető Sir Bernard Docker elvette második feleségét, Lady Dockert, aki az addigi unalmas koncepciót valami izgalmassal kívánta felcserélni. Így született a Docker Daimler Blue Clover is, aminek a meglepő külsejénél csak a belseje volt még meghökkentőbb.

A ritka anyagok felhasználása mellett érdekes kiegészítőkkel tömték tele az autó különös belterét. Angolokhoz méltó módon volt aranyozott-teáskanna-készlet és szendvicsdobozka is, sőt, ha a milédi szerette volna a fárasztó út során rendbe tenni magát, akkor a hátsó sorban talált fésűt, tükröt, sminktartót és egyéb, hölgyek számára nélkülözhetetlen eszközöket is.

5. Fiat Multipla

Tudom, tudom, az 1998-ban bemutatkozó, kortárs Bravo/Brava alapjaira épített Fiat Multipla elsősorban külsőre meglepő. De a belső tér kialakítása is említésre méltó, mert az egész autót eleve úgy tervezték, hogy a bent ülők és csomagjaik elhelyezése a lehető legpraktikusabb legyen, így nem számított túlságosan a dizájn. Olyan lett, amilyen. A műszerek és a kapcsolók a középkonzol tetején trónolnak, továbbá az oldalüvegek körbe szinte teljesen függőlegesek.

Fiat Multipla beltér
A első sor középső ülése pikk-pakk pohártartókkal felszerelt piknikasztallá alakul (Kép: Fiat)

Ezek mind-mind azt a célt hivatottak szolgálni, hogy a bent ülők térérzete a lehető legnagyobb legyen. Az első sorban három személy helyezkedhetett el. A családi autó mindössze 3,99 méter hosszú, emiatt széltében és magasságban kellett nagyobbnak lennie a konkurens kisbuszoknál, hogy a fedélzeten tartózkodó 6 fő mindegyike teljes értékű, kényelmes ülésekben foglalhasson helyet.

6. Pagani Huayra

Ha önmagában, a mindössze 100 példányszámban legyártott szuperautó nem lenne elég exkluzív, a Pagani készített belőle néhány, a különlegesebbnél is különlegesebb kiadást. A képen látható „Carbon Edition” vázszerkezete és kerekei teljesen szénszálból készültek, sőt, a belső tér legtöbb burkolatát is ebből a nemes anyagból készítették el. A „White Edition” szerkezeti felépítése ugyanez annyi különbséggel, hogy a beltér szigorúan fekete és fehér színekből áll.

Pagani Huayra beltér
Az ülés közepén elhelyezett mélyedés nem pohártartó, ott vannak elhelyezve az ülésállító karok (Kép: Pagani)

A „La Monza Lisa” verzióból mindössze egyetlen példány készült egy bizonyos Kris Singh autógyűjtő megrendelésére. Különlegessége, hogy a kabint a hátul elhelyezett motortól mindössze egy vékony szénszál erősítésű műanyag „tűzfal” választja el, így az utasok tompítatlanul élvezhetik a 7,3 literes motor hangját és vibrációit.  A Pagani Huayra „Pearl” belső terében a szálcsiszolt alumínium dominál, míg a motorháztető alatt egy 1332 lóerős V12-es turbómotor található, amellyel 380 km/h-ás sebesség elérése sem akadály.

7. Aston Martin Lagonda

A '70-es években bemutatott 2+2 személyes utazóautóban keveredett a hagyományos luxus (igazi bőr, igazi fa mindenhol a beltérben) és a futurisztikus technológia. Az autót az Aston Martin megmentőjének szánták, missziója az volt, hogy átcsábítsa a kényelmes utazásra vágyókat a konkurenciától, és sok pénzt termeljen a gyárnak. Mégis, anyagilag kész katasztrófa volt, a digitális műszerfal és a körülötte elhelyezett érintésérzékeny(!) gombok kialakítása négyszer drágábbá tette a típus fejlesztését, mint az eredetileg tervezett összeg. Ez a modernnek szánt meghökkentő beltér végül majdnem a márka csődjét okozta.

8. Nissan Cube

Hogyan lehet adott alapterületen a maximális helykihasználás mellett autót építeni? Hát úgy, hogy kocka alakúra tervezik. A gyártó KOCKÁZtatott és nyert. A Nissan Cube-ot eleinte nem merték megmutatni a világnak és csak belpiacra gyártották (1998), de a harmadik generáció 2009-től már Észak-Amerikában és Európában is kapható volt.

Nissan Cube beltér
A függőleges falak, a nagy üvegfelületek hihetetlenül tágassá varázsolták az egyébként nem túl nagy autót (Kép: Nissan)

Vették is azok, akik különcködni akartak, vagy szimplán egy guruló nappalira vágytak. A padlót kellemesen süppedős bolyhos szőnyeg borítja, és az ülések sem csak ránézésre ismerősek a '70-es évek nappalijaiból, kényelmük is vetekszik a kellemes tapintású anyaggal borított fotelekével.

+1 Citroën DS

Már megint a Citroën. Az 1955-ben bemutatkozó Citroën DS hatalmasat szólt akkoriban. A korábban sosem látott aerodinamikus karosszéria kívülről, a világon elsőként bevezetett szintszabályzós hidropneumatikus futómű, az aktív magasságállítású, kanyarkövető fényszórók és szintén világelső tárcsafékek alulról, a modern stílusú berendezés pedig belülről döbbentette meg a nagyközönséget.

Citroen DS beltér
A Citroën DS a múlt kényelmét ötvözte a jövőbe mutató modern megoldásokkal a beltérben (Kép: Bob D'Olivo / The Enthusiast Network / Getty Images)

A 4 sebességes félautomata sebességváltó karja a kormányoszlopra került, de ez semmi sem volt ahhoz képest, hogy maga a kormány mindössze egyetlen küllővel rendelkezett. Ez aztán a meghökkentő.

A cikksorozat következő részét ezen a linken éred el.