8+1 meghökkentő beltér az autóiparban I. rész

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-05-15, 12:17

A szépség belülről fakad, szokták mondani. De van, amikor szép helyett inkább meghökkentő belterek születnek a célszerűség jegyében

A funkcionalitás sokszor fontosabb, mint a dizájn. Ez főleg vonatkozik az autók belterére, ahol sok szempont előrébb van a tervezők fontossági listáján, mint a szépség. Különben is, a szépség szubjektív, van, akinek ez, van, akinek az tetszik. Ami neked bejön, nem biztos, hogy másnak is és fordítva. De egy biztos, a soron következő autók beltereiben vannak különös megoldások.

1. Lamborghini Miura

Nem a Lamborghini Miura volt az első sportkocsi az utakon, de amikor 1966-ban megjelent valósággal sokkolta a közönséget. Főleg belül látszott, hogy mindent a sebesség oltárán áldoztak fel a tervezők. A lapos, szinte fekvő vezetési pozíciónak köszönhetően az ember már állóhelyzetben elhitte, hogy minden sebességrekordot meg fog dönteni vele. A beígért 290 km/h-ás végsebességet azonban a 345 lóerős V12-es motorja ellenére sem volt képes elérni az autó.

Lamborghini Miura belső
Akkoriban szokatlan volt az ennyire lapos építés, és az ebből következő szinte fekvő vezetői pozíció

2. Citroën SM

Az 1970-ben bemutatott Citroën SM sok szempontból megelőzte korát. Egyrészt pariban volt az akkori S osztállyal mind felszereltségben, mind teljesítményben, másrészt tele volt tömve modernnek számító technikával. Ez volt az első sorozatgyártású autó, amely terhelésfüggő szintszabályzós első fényszórókat kapott, természetesen kanyarkövető funkcióval. A kormánymű is megér egy külön misét, teljesen sebességfüggő volt, tehát lassú tempónál nagy rásegítést adott, míg magas sebességtartományokban egyáltalán nem könnyített a kormányzáson. Érdekes megoldásokból a meghökkentő beltérben sem volt hiány, a kormány például sokkolóan ovális alakú volt, és a belső tér levegőztetését is úgy oldották meg, hogy a menetszél ne befolyásolja a levegő beáramlásának sebességét. Ez a megoldás még a 2000-es években sem volt elterjedt az autóiparban.

Citroën SM belső
A Citroën mindig szeretett külön utakon járni: fogták a rádiót és berakták a kézifék mellé

3. Adams Probe

Az Adams Probe a Formula 1 élményét adta közúton, köszönhetően a szinte teljesen fekvő vezetési pozíciónak. Csakhogy a kormány túl messze volt a sofőrtől. A problémát úgy hidalták át, hogy két extrém hosszú küllőt biggyesztettek rá és így közelebb tudták hozni a vezetőhöz. A műszerfal leolvasása is nehézkes volt, mivel az szintén nagyon messze volt és lehetetlen volt eltalálni, hogy mit mutatnak a műszerek. A bejutás is az autósportban megszokott módon volt lehetséges, a tető felnyitása után tudott a sofőr behuppanni a vezető ülésbe.

Adams Probe belső
A teljesen fekvő pozíció ne tévesszen meg senkit, pihenni nem lehetett az Adams Probe vezetőülésében

4. Docker Daimler Blue Clover

A Daimler sosem az extravaganciájáról volt híres, mivel elsősorban az angol királyi család és a nemesek számára készített luxusautókat. Ez teljesen megváltozott, amikor a céget vezető Sir Bernard Docker elvette második feleségét, Lady Dockert, aki az addigi unalmas koncepciót valami izgalmassal kívánta felcserélni. Így született a Docker Daimler Blue Clover is, aminek a meglepő külsejénél csak a belseje volt még meghökkentőbb. A ritka anyagok felhasználása mellett érdekes kiegészítőkkel tömték tele az autó különös belterét. Angolokhoz méltó módon volt aranyozott teáskanna készlet és szendvicsdobozka is, sőt, ha a milédi szerette volna a fárasztó út során rendbe tenni magát, akkor a hátsó sorban talált fésűt, tükröt, sminktartót és egyéb, hölgyek számára nélkülözhetetlen eszközöket is.

Docker Daimler Blue Clover belső
Az első padon három személy foglalhatott helyet. Mindent, amihez csak hozzányúltak gyíkbőr borított

5. Fiat Multipla

Tudom, tudom, az 1998-ban bemutatkozó, kortárs Bravo/Brava alapjaira épített Fiat Multipla elsősorban külsőre meglepő. De a belső tér kialakítása is említésre méltó, mert az egész autót eleve úgy tervezték, hogy a bent ülők és csomagjaik elhelyezése a lehető legpraktikusabb legyen, így nem számított túlságosan a dizájn. Olyan lett, amilyen. A műszerek és a kapcsolók a középkonzol tetején trónolnak, továbbá az oldalüvegek körbe szinte teljesen függőlegesek. Ezek mind-mind azt a célt hivatottak szolgálni, hogy a bent ülők térérzete a lehető legnagyobb legyen. Az első sorban három személy helyezkedhetett el. A családi autó mindössze 3,99 méter hosszú, emiatt széltében és magasságban kellett nagyobbnak lennie a konkurens kisbuszoknál, hogy a fedélzeten tartózkodó 6 fő mindegyike teljes értékű, kényelmes ülésekben foglalhasson helyet.

Fiat Multipla piknik asztal
A első sor középső ülése pikk-pakk pohártartókkal felszerelt piknikasztallá alakul

6. Pagani Huayra

Ha önmagában, a mindössze 100 példányszámban legyártott szuperautó nem lenne elég exkluzív, a Pagani készített belőle néhány, a különlegesebbnél is különlegesebb kiadást. A képen látható „Carbon Edition” vázszerkezete és kerekei teljesen szénszálból készültek, sőt, a belső tér legtöbb burkolatát is ebből a nemes anyagból készítették el. A „White Edition” szerkezeti felépítése ugyanez annyi különbséggel, hogy a beltér szigorúan fekete és fehér színekből áll. A „La Monza Lisa” verzióból mindössze egyetlen példány készült egy bizonyos Kris Singh autógyűjtő megrendelésére. Különlegessége, hogy a kabint a hátul elhelyezett motortól mindössze egy vékony szénszál erősítésű műanyag „tűzfal” választja el, így az utasok tompítatlanul élvezhetik a 7,3 literes motor hangját és vibrációit.  A Pagani Huayra „Pearl” belső terében a szálcsiszolt alumínium dominál, míg a motorháztető alatt egy 1332 lóerős V12-es turbómotor található, amellyel 380 km/h-ás sebesség elérése sem akadály.

Pagani Huayra belső
Az ülés közepén elhelyezett mélyedés nem „zacsimasszírozó készülék” vagy pohártartó, ott vannak elhelyezve az ülésállító karok

7. Aston Martin Lagonda

A 70-es években bemutatott 2+2 személyes utazóautóban keveredett a hagyományos luxus (igazi bőr, igazi fa mindenhol a beltérben) és a futurisztikus technológia. Az autót az Aston Martin megmentőjének szánták, missziója az volt, hogy átcsábítsa a kényelmes utazásra vágyókat a konkurenciától és sok pénzt termeljen a gyárnak. Mégis, anyagilag kész katasztrófa volt, a digitális műszerfal és a körülötte elhelyezett érintésérzékeny(!) gombok fejlesztése négyszer drágábbá tette a típus fejlesztését, mint az eredetileg tervezett összeg. Ez a modernnek szánt meghökkentő beltér végül majdnem a márka csődjét okozta.

Aston Martin Lagonda belső
Az Aston Martin Lagonda műszerfala a világon elsőként volt teljesen digitális

8. Nissan Cube

Hogyan lehet adott alapterületen a maximális helykihasználás mellett autót építeni? Hát úgy, hogy kocka alakúra tervezik. A gyártó KOCKÁZtatott és nyert. A Nissan Cube-ot eleinte nem merték megmutatni a világnak és csak belpiacra gyártották (1998), de a harmadik generáció 2009-től már Észak-Amerikában és Európában is kapható volt. Vették is azok, akik különcködni akartak vagy szimplán egy guruló nappalira vágytak. A padlót kellemesen süppedős bolyhos szőnyeg borítja és az ülések sem csak ránézésre ismerősek a 70-es évek nappalijaiból, kényelmük is vetekszik a kellemes tapintású anyaggal borított fotelekével.

Nissan Cube belső
A függőleges falak, a nagy üvegfelületek hihetetlenül tágassá varázsolták az egyébként nem túl nagy autót

+1 Citroën DS

Már megint a Citroën. Az 1955-ben bemutatkozó Citroën DS hatalmasat szólt akkoriban. A korábban sosem látott aerodinamikus karosszéria kívülről, a világon elsőként bevezetett szintszabályzós légrugós futómű, kanyarkövető fényszóró és 4 tárcsafék alulról, a modern stílusú berendezés pedig belülről döbbentette meg a nagyközönséget. A 4 sebességes félautomata sebességváltó karja a kormányoszlopra került, de ez semmi sem volt ahhoz képest, hogy maga a kormány mindössze egyetlen küllős volt.

Citroën DS belső
A Citroën DS a múlt kényelmét ötvözte a jövőbe mutató modern megoldásokkal a beltérben

Forrás:

Kapcsolódó írások

2019. április 21.
126 000 fontért, azaz majdhogynem 45 millió forintnak megfelelő összegért kelt el egy ritka Citroën DS21 Chapron kabrió. A korát megelőző csúcstechnológiás modellből kevesebb, mint 1400 példány látott napvilágot
 Napóleon Bonaparte
2019. június 30.
A történelem nagy alakjai ló helyett autóval jártak volna, ha néhány száz évvel később születnek. De vajon milyenekkel?
Minden idők legmenőbb elnöki limuzinjai
2018. február 07.
A hatalom megszerzése után hamar adódik a kérdés: milyen autó hátsó ülésén terpeszkedjen a kormányzás fáradságától elcsigázott vezető? Meglepő választások is adódtak a történelem folyamán.
Egy valóságos kockaautó: tuningolt Nissan Cube
2018. május 30.
A tunerek leginkább a külsőre mennek, de ez a Nissan Cube emellett még pofás audiorendszer-frissítést is kapott!