7+1 meghökkentő beltér az autóiparban II. rész

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-06-01, 13:50

Az autóbelső kialakítása általában csak a külső után, a második helyen szerepel a dizájnerek prioritási listáján, ami miatt néha egészen meghökkentő megoldások kerekednek

Van úgy, hogy a funkcionalitás, van úgy, hogy a költséghatékonyság és van úgy, hogy a tervezők és a mérnökök elképzelései érvényesülnek egy-egy autó belső terének kialakításakor. Az alábbi listán bemutatok 8 autót, amelyek belsejében akadnak érdekes megoldások. Olyanok is, ahol óhatatlanul felmerül, ez vajon melyik elmeháborodott mérnök fejében született meg és hogyan kerülhetett gyártásba.

1. Cadillac Eldorado Biarritz

A Cadillac Eldorado hetedik generációjának létezett egy speciális kiadása, amit Biarritz-nek kereszteltek el. Az autónak két különlegességes volt, az egyik, a félig „kabriósított” tető, ami azt jelenti, hogy annak hátsó része nem fémből, hanem egy speciális műanyagból készült. Ennek a megoldásnak köszönhetően tetszőlegesen cserélgethető volt a tulajdonos kényének, kedvének, aktuális kedélyállapotának megfelelően. A másik pedig természetesen a beltér kialakítása. Amikor az ember megközelítette a Caddy hatalmas yachtszerű testét és felnyitotta a súlyos ajtókat, szemei előtt szinte egy valódi nappali tárult fel. Nemcsak az üléseket készítették fotelszerűen kényelmesre, még az ajtók belső paneljeit is pihe-puha párnák borították a maximális komfort és otthonosság megteremtésének érdekében. Minden, amihez az ember érhetett selymes és bársonyos volt, a tervezőknek sikerült a kor egyik legkényelmesebb autóbelsőjét.

Cadillac Eldorado Biarritz beltér
A Cadillac Eldorado Biarritz kiadás elsődleges küldetése a maximális kényelem megteremtése volt

2. McLaren F1

A McLaren F1 belseje éppen annyira ikonikus, mint maga az autó. A cél a legdurvább sportautó megalkotása volt, ezért a vezetői pozíciót teljesen középre álmodták meg, mintha csak egy F1-es autóban ülne a sofőr. Az így szabadon maradó teret úgy használták ki, hogy a vezetőtől kissé hátra csúsztatva elhelyeztek egy-egy ülést jobb- és baloldalon is. Ezáltal a szuperautó 3 személyessé vált, mely elgondolás még ma is meghökkentő. További érdekesség, hogy a visszapillantó tükör a vezető feje fölött található, de mivel ő középen ül és akadályozza a saját kilátását, ezért azt kettéosztották. Az autóban sem a vezető ülést, sem a kormányt, sem pedig a pedálokat nem lehet állítani. Az összes McLaren F1-et egyesével, a gyárban szabták testre a megrendelő méretei és kívánalmai szerint.

McLaren F1 beltér
Se a klíma kezelőszerveit, se pedig a rádió gombjait nem érdemes a műszerfalon keresni, mivel azokat a vezető lába melletti konzolokon helyezték el

3. Austin Maestro

Az Austin Maestro egy brit családi kisautó volt, melyet 1982 és 1995 között gyártottak Angliában, de Kínában még az új évezredben is forgalmazták 2001 és 2007 között egy megvásárolt licenc alapján. A Maestro olyan – ma már cseppet sem forradalmi – megoldásokkal érkezett, mint a vezető magasságához igazítható első biztonsági övek, az aszimmetrikusan osztott, dönthető hátsó támlák vagy a hangjelzésekkel operáló fedélzeti rendszer, amely minden hibás működésről zenével, csipogással vagy éppen beszéddel tájékoztatta a vezetőt. Ez igazán meghökkentő lehetett akkoriban.

Austin Maestro beltér
A drágább modelleket digitális műszeregységgel szerelték, pedig akkoriban csak prémium autókon volt jellemző ez a megoldás

4. Porsche 911 (993)

Az első 911-es Porsche 1964-ben jelent meg, míg a képen látható 993 kódú 911-es 1994-ben debütált és 4 évig, 1998-ig forgalmazták. Érdekesség, hogy a több, mint 30 év alatt a műszerfal nagyrészt változatlan maradt. Az új generációk érkezésével a beltérről valahogy mindig elfeledkeztek a tervezők. A márkánál két dolog volt biztos azokban az években: egy, az adót be kell fizetni, kettő, az autóbelsőhöz nem nyúlunk. Emiatt minden modell hasonló módon volt felépítve, a vezető előtt 5 különálló óra tájékoztatott a menetadatokról, míg a kabin teljes szélességében elterülő egyenes műszerfalon voltak szétszórva a különböző funkciók kapcsolói. 30 éven át. Csak az 1999-ben bemutatkozó 996-os kódszámú 911-es Porsche volt végre más és egy sokkal modernebb koncepció szerint tervezett műszerfallal lépett piacra.

Porsche 911 (993) beltér
Ugyan az 5 különálló órából álló műszercsoport leköszönt a 993-as 911-essel, de a modell utódainak műszerfalai a mai napig erre hajazó elrendezéssel készülnek

5. Lancia Stratos

A háromszoros rallyvilágbajnokság győztes Lancia Stratos elsősorban versenyautónak készült. Ezt fontos leszögezni, mielőtt tovább olvasnál. Ugyanakkor szükséges volt 500 darab utcai autó legyártására is ahhoz, hogy a típus megkaphassa a versenyengedélyt és indulhasson a bajnokság futamain. A márka mérnökei nem vitték túlzásba, gyakorlatilag csak egy rendszámot akasztottak az autóra. Az utcai verziók motorterében is ugyanaz a Ferrari Dino 2,4 literes V6-os erőforrás dolgozott, mint a rallyautókban, igaz itt visszafogott 190 lóerős teljesítménnyel. Egy versenyautó esetében természetesen minden a súly csökkentésről szól, ennek megfelelően a rendszámmal rendelkező autók is csak a minimális „luxust” kaptak. Még az ablakok leengedése is egy kis karral volt megoldott, ezzel is megspórolva az ablakemelő mechanika súlyát. Végül mindössze 492 darab utcai verzió készült el, de a versenyszabályzat módosítása miatt ez is elegendőnek bizonyult a homologizációhoz és a Stratos indulhatott a rallyvilágbajnokságon.

Lancia Stratos beltér
A méretes térképzsebeket akkorára szabták, hogy beleférjen a használaton kívüli bukósisak. Ezt a megoldást valamiért az utcai verzión is meghagyták

6. Maserati Quattroporte III

A harmadik generációs Maserati Quattroporte nem volt egy látványos autó, de ami hiányzott belőle kívülről, azt bepótolta beltérben és a lemezek alatt is. Az előd gyengécske V6-os motorját és Maseratihoz nem illő elsőkerék-hajtását elfelejtették és átváltottak a jó öreg nagy motor + hátsókerék-hajtás kombinációra. A mindössze 53 példányban legyártott Royale csúcsverzió volt a luxus non plusz ultrája a típus történetében. Amellett, hogy kapott egy bivaly 296 lóerős 4,9 literes V8-as motort, a beltérben olyan meghökkentő extrák sorakoztak, mint a minibár, a hátsó ajtókból kihajtható furnér piknikasztalok vagy a teljesen elektromos mozgatás mind a 4 ülés számára.

Maserati Quattroporte III beltér
Az igazi bőr és faberakás minden Quattroporte esetében az alapfelszerelés része volt, de az igazi ínyencségeket meghagyták a csúcsverzió számára

7. TVR Cerbera

A TVR Cerbera beltere nagyon messze volt a megszokottól. A kormánykerék például mindössze két küllős volt, de ez nem öncélú dizájn volt, hanem szükséges megoldás, ha valaki le akarta olvasni a kormányoszlop aljára telepített műszereket. További kérdéseket vet fel, hogy miért pont ide száműzték a légbeömlők egyikét is, de talán erre az autó alkalmanként izzasztó viselkedése adott némi magyarázatot. Azok, akik egyszer bejutottak a Cerberába, bizonyára egyszer ki is akartak jönni onnan. De a laikusok számára ez nem volt egyszerű feladat, mivel az ajtókra nem szereltek hagyományos kilincseket. A kiszállás a középkonzolon elhelyezett gombokkal volt csak lehetséges, melyek – a tapasztalatok alapján – hol nyitották az ajtókat, hol nem. Izgalmas lehetett, ha időre ment az ember valahová.

TVR Cerbera beltér
Az első multikormányok egyike: az ablaktörlők és a fényszórók működtetése is innen volt megoldott

+1 Saab 9000 Joystick prototípus

A Saab 9000 Joystick prototípus a Prometheus elnevezésű biztonságot javító projekt része volt. Ennek keretében eltávolították az autóból a kormánykereket, mint potenciális veszélyforrást a vezetőre nézve karambol esetén. Az így keletkezett térbe egy nagyméretű front-, oldal- és térdlégzsákot telepítettek, hogy maximális védelmet nyújtson az autó, ha a szükség úgy hozza. A hagyományos kormány helyett a középkonzolra helyezett joystickkel lehetett irányítani az autót, mely – az autót vezető személyek beszámolói alapján – egyszerű és hamar megszokható volt. Mint tudod, az ötlet végül nem került sorozatgyártásba és más autógyárak sem vették át.

Saab 9000 Joystick prototípus beltér
Az eltávolított kormány nem csak a biztonságot, hanem a vezető térérzetét és kényelmét is javította

Forrás:

Kapcsolódó írások

Ferrari F50
2019. április 24.
Néhány közúti fenevad motorházteteje alatt bizony F1-es megoldások lapulnak
Toyota Mirai beltér
2019. augusztus 17.
Hihetetlen, de az érdekes autóbelsők témaköre szinte kimeríthetetlen, íme, egy újabb lista.
Minden idők legdrágább biztosítása autóbalesetre
2016. november 15.
Egy brit biztosító társaság fizette ki az eddigi legnagyobb biztosítási összeget, 910 ezer fontot, azaz kb. 320 millió forintot. És hogy ki volt a kedvezményezett?
A McLaren-Honda online versenyt hirdet!
2017. május 11.
A győztes egyéves szerződést kap a McLarentől, hogy a McLaren-Honda Forma-1-es szimulátor pilótája legyen, segítve ezzel a csapat fejlődését