Vágtázó olasz tepsik – Maserati Quattroporte modellek 1963-tól 2001-ig

Közzétéve:
2019-02-01, 12:06

Az olaszok leginkább egzotikus sportautóikról váltak híressé és ismertté a szakmában, de ha engem kérdeztek a Maserati limuzinjai is megérnek egy misét… 

Quattroporte – talán lehetetlen kimondani ezt a szót heves gesztikuláció nélkül, annyira olaszos és dallamos. Pedig az égvilágon semmi különlegeset nem jelent, csupán annyit, hogy négy ajtó. Így már jóval langyosabb nem igaz? A 60-as évek elejéig a Maserati soros hathengeres sportautókkal ajándékozta meg a világot, ez volt az elsődleges profiljuk. Naná, hogy ez volt, hiszen a Száguldó Cirkusz és még számos híres-neves versenysorozat meghatározó tagja volt a márka az 1950-es években.

Kép az 1957-es Mille Migliáról

Az 1957-es Mille Miglián viszont közbejött egy szerencsétlen baleset, ami a Guidizollo-tragédiaként vonult be a köztudatba: Alfonso de Portago durrdefektet kapott Ferrariján, elveszítette az irányítást autója felett 250 km/h-s tempónál, majd a nézők közé csapódott. 12 ember veszítette életét. Hatalmas botrány lett belőle, Enzo Ferrarit vádolták meg történtekkel, a Maserati is jobbnak látta, ha egy időre kivonul a versenyzésből.

Maserati 3500 GT sportkupé

Nekiálltak közúti gépjárműveket gyártani Modenában, ez volt az egyetlen esélyük, hogy megmentsék a céget a csődtől. Giulio Alfieri kezébe vette az irányítást, és a 350 s versenyautó motorját áttervezték, hogy legálisan és üzembiztosan szerelhessék szériagyártású autóba. A Carozzeria Touring műhelyével koprodukcióban elkészült a 3500 GT, amiből mind a 2200 példányt értékesíteni tudták, ezzel megmentve a vállalatot a krachtól. Az anyagi jólléttől messze volt a Maserati abban az időben, így minden adandó lehetőségre lecsapott. 1959-ben érkezett egy egészen különleges megrendelés: IV. Aga Khán, az imaili szekta fiatal hercege egy egyedi sportkupét szeretett volna magának, az olaszok pedig eleget is tettek a különleges kérésnek. Megszületett a Maserati 5000GT.

Formatervezője, Pietro Frua kitűnő munkát végzett a kétajtóssal, ezért Modenában ismét őt kérték fel a készülőben lévő limuzin karosszériájának megrajzolásával. A Maserati Indy kupé platformját vették alapul, a bódé elkészítésével pedig a torinói Vignale műhelyét bízták meg.

Maserati Quattroporte I Series I

Természetesen a nagyobb méret nagyobb súlyt is jelentett, ezért a sorhatosnál valami combosabbat szántak a Quattroporte orrába. A konkurencia V8-cal gurított, így a Maserati sem szeretett volna kilógni a sorból, a 200 km/h-s utazótempó mondhatni már akkor is elvárt volt a kategóriában. Az 1963-as Torinói Autószalonra a Mistral prototípusa mellett egy 4136 köbcentis motorral ellátott hatalmas limuzinnal gurultak be, ez a jármű viselte először a Quattroporte típusjelzést. A Series I-et a nyúlánk forma, a hatalmas üvegfelületek és a Maseratikra jellemző stílusjegyek jellemezték. 264 lóerős teljesítményét 5 fokozatú ZF kézi váltón, illetve opcionálisan választható 3 gangos Borg Warner automatán keresztül adta le, a gyártó szerint a 230 km/h-s sebesség elérése sem jelentett problémát.

Maserati Quattroporte I Series I

1966-ig 230 darab limuzint gyártottak le, ennek egy részét Amerikába is importálták, ami mutatja, hogy nem csak az öreg kontinensen, hanem nemzetközi szinten is felfigyeltek a modellre. Nekivágtak a Series II építésének, több ponton is átdolgozták a kifutó Quattroportét. A hátul eddig De Dion elrendezésű futóművet laprugósra cserélték, a belterét és műszerfalát telepakolták fabetéttel, az elülső szimpla fényszórókat pedig oldalanként duplára cserélték.

aserati Quattroporte I Series II

Aki keveselte a 4,1 literes hengerűrtartalmat, annak immáron már másik opció is rendelkezésére állt: 290 lovas, 4,7-es blokk, amivel már 255 km/h-val is repeszthetett az 5 méteres digó limó. Ezzel hivatalosan is a Quattroporte volt korának leggyorsabb négyajtósa. Az üzembiztosság jegyében minden keréknél Girling tárcsafékek fogták a nagy testet, a dinamikusan vezető sofőrök pedig önzáró differenciálművet is kérhettek a Quattroportéba. 1969-ben véget ért a gyártás, 500 példánnyal zárt a Series II.

IV. Aga Khán Maserati Quattroporte típusú autója

IV. Aga Khán, az izmaili szekta fiatal hercege egy négyajtós Maseratit is szeretett volna magának, amivel eleget tehet feltűnési viszketettségének és büszkén beállhat a Lagonda Rapide és a Facel Vega által akkoriban meghatározott, egyedi Grand Tourerek sorába. Pontos összeget nem tudni, de vaskos summáról lehetett szó, mert Modenában beindult a gépezet. Az átalakított példány már saját alvázszámot is kapott, sorozatgyártásba akarták vinni a 300 lóerősre húzott gépet, de végül csak két darab született meg. Az egyik Aga Khán, a másik pedig a spanyol király tulajdonába került.

Maserati Quattroporte második generációja

Ezt követően egy ötéves kihagyást következett, a limuzin karrierje csak 1974-ben folytatódott. Csakhogy időközben francia kézbe került a Maserati, a Citroen megvásárolta a patinás olasz vállalatot. Sajnos a tulajdonosváltás nem maradt észrevétlen, véleményem szerint a Quattroporte sínylette meg leginkább. Az 1973-as olajválság rádobott még egy lapáttal a krízisre, a Párizsi Autószalonon debütált második generáció meglehetősen „franciásra” sikeredett. Habár a külsejét maga a nagy MarcelloGandini vetette papírra, visszaköszönnek a kor Citroenjeire jellemző tulajdonságok: kanyarkövető fényszórók, hidropneumatikus futómű, fronthajtás. Valószínűleg ez utóbbi volt a legnagyobb érvágása a szériának, viszont mégsem volt meglepő, tekintve, hogy a franciák hosszított SM platformjára épült a modell.

Maserati Quattroporte második generációja

Akinek volt szerencséje az elődhöz, valószínűleg nem csinálta le a bokáját a 210 lovas 3000-es V6-ostól. Emiatt a Maserati limuzinja elveszítette legnagyobb ütőkártyáját, a sebességet: ez a motor éppen, hogy elég volt a 200 km/h elérésére. Próbálkoztak V8-cal is, de 1975-ben gazdasági indokból felhagytak a fejlesztéssel, csődbe ment a vállalat. Ha ez nem lett volna elég, a második generációs Quattroporte nem kapott engedélyt Európában, hogy forgalomba kerüljön. Az összesen legyártott 25 példányt Spanyolországban és a Közel-Keleten értékesítették, ahol nem voltak érvényben ilyen szabályozások.

Maserati Quattroporte harmadik generációja

1979-ben újra kezdett megdobbanni az olasz szív, Alejandro de Tomasso regnálása alatt feltámasztották a Quattroportét eredeti formájában: hátsókerék hajtás, öblös Maserati V8. Magnifico! Giorgetto Giugiaro az Italdesign műhelyében két látványtervet is készített ezek Medici I és Medici II névre hallgattak, ezek szolgáltak alapul a végleges formatervnek.

Maserati Quattroporte harmadik generációja

A motorpalettát továbbra is a 4,1 és 4,9 literes V8-asok adták, az első generációval megegyező teljesítménnyel. 1981-ig a modell „4porte” névre hallgatott, utána visszatértek a tradicionális elnevezéshez. Finom bőrök és lakkozott fabetétek kényeztették az utasok érzékszerveit, a kézi összeszerelés csak tovább növelte az exkluzív-faktort.

Maserati Quattroporte harmadik generációjának belseje

1986. december 16-án, a Maserati 60 éves évfordulója alkalmából Alejandro de Tomasso Modenában bemutatta a Royale-t, egy kizárólag megrendelésre készülő, ultra-luxus limuzint, ami leváltotta a Quattroportét. Alapjaiban nem különbözött a két autó, kinézetük is megegyezett, csupán a felszereltség (elektromos ülések, minibár stb) és teljesítmény lett magasabb. A megnövelt kompressziójú 4,9-es blokk immáron 300 lóerő leadására volt képes.

Maserati Quattroporte negyedik generációja

A harmadik generációt 1990-ig forgalmazták, a rajongóknak 1994. áprilisáig kellett várnia az új modellre. Az AM337-es, Quattroporte IV már egy jóval modernebb irányvonalat képviselt, beilleszkedett a gyártó akkori arculatába. A Biturbo alapjaira épült, a padlólemezt ugyan kibővítették, mégis kisebb lett elődjeinél. A dizájn mellett a motorpaletta is megújult, a belépőszintet immáron feltöltött V6-os egységek adták. A seicilindri 2.0 volt a „legvékonyabb” kivitel, szégyenkezésre azonban egyáltalán nem volt oka, mivel a biturbós, 1996 köbcentis erőforrás is kipréselt magából 287 lóerőt, ami lehetővé tette a 260 km/h-s végsebesség elérését.

Maserati Quattroporte negyedik generációja

Aki a nyomatékra esküdött, annak ott volt ennek a megnövelt köbcentis, 2,8 literes változata, ami lóerőben ugyan nem tudott többet, de 362 helyett 416 Nm-rel kényeztette tulaját. Az ortodox Quattroporte-fanokra is gondolt a Maserati, amikor 1996-ban megkezdte a 3.2 ottocilindri gyártását. Elődeihez képest csekélyebb köbcentivel, de a tradícióhoz hűen V8-cal szerelték, 336 lóerővel szaggatta az istrángot. Az 5,8 másodperces gyorsulással és a 270 km/h végsebességgel bőven a kategóriájának élvonalába számított. A 0,31-es légellenállási együttható, a csekélyebb önsúly, a feszesebb futómű és apörgős turbómotorok miatt a Maserati Quattroporte veszített a hömpölygő luxuscirkáló feelingből és inkább egy négyüléses sportautóvá vált, amit telepakoltak komfortberendezésekkel.

Maserati Quattroporte harmadik és ötödik generációja

2001-ig volt piacon a negyedik generáció, 2400 darabot értékesítettek belőle a hétéves modellciklus ideje alatt. Ezt követően egy újabb markáns változás következett mind kinézet, mind motorok szempontjából. A 2003-ban debütáló Quattroporte V-nek viszont fel is kellett kötnie a nadrágot, mert olyan kemény konkurensekkel találta szemben magát, mint a Porsche Panamera vagy az Aston Martin Rapide. De erről majd a következő részben…

Forrás:

További autós hírek

Tovább csökkentené a tartományi kormány az átmenő teherforgalmat Burgenland útjain. Ennek érdekében két magyar és egy szlovén határátkelőn megtiltják a nehéz tehergépkocsik belépését...

Egy 46 éves férfi bélflórájában annyira elszaporodott a sörélesztő, hogy gyakorlatilag képes sört főzni az emésztőrendszerében – írja a furcsa felfedezésről a New Scientist...

Az Encsi Rendőrkapitányság járőrei 2019. október 17-én közúti ellenőrzést tartottak, amikor Alsóvadászon ellenőrzés alá vontak egy személygépkocsit és annak vezetőjét. Az intézkedés során...

A brit rendőrök utólag büntettek meg egy youtuber autós újságírót, aki arról töltött fel videót a Facebookra, hogy egy Audi R8-cal a sebességhatárnál...

Ideiglenes megállási tilalom lép életbe október 21-e, hétfő estétől 23-a, szerda reggelig a Bem József tér környékén, 22-e, kedd 0 órától 23-a, szerda...

Kapcsolódó írások

A német luxus etalonja – Mercedes-Benz S-osztály (W140)
2018. február 09.
A W140-es „bálna” Mercedes hét évig képviselte a márka csúcsát a 90-es években. Grandiózus megjelenésével és műszaki túltervezettségével új mércét állított fel a luxusautók piacán.
Maserati Ghibli Edizione Nobile
2018. december 10.
A Maserati három új, különleges kiadású autót készít a 2019-es modellévben, melyek a Ghibli, a Quattroporte és a Levante új, Edizione Nobile névre hallgató változatai.
Porsche 989-es négyajtós prototípus
2018. november 16.
A négyajtós Porsche hallatán ösztönösen a 2009-ben debütált Panamerára gondolsz, jogosan. De már harminc éve is létezett egy prototípus, hasonló koncepcióval!
1984 Ford Bronco XLT, barna SUV, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 14.
1980-ban mutatkozott be a Ford Bronco harmadik generációja. Az évek múlásával több apró módosításon esett át, de a széria csak 1984-ben nyerte el legmarkánsabb jellegzetességeit