2018. december 03. | 11:41

Az első Ghibli karosszériaváltozattól függetlenül egy igazi grand tourer volt. Nyugdíjazása után évtizedeket kellett válni, hogy hasonló szépség szülessen!

A pénz még egyszer sem vált a jó ízlés rovására, szokták mondani. A tehetős vásárlók nagy része a német szentháromság (Audi, BMW, Mercedes) palettájáról választ magának autót, hiszen ezek státuszszimbólumokká nőtték ki magukat az évtizedek alatt. Jól összerakott csúcstermékek, mindig hozzák az éppen aktuális műszaki repertoár legjavát. Csak egy baj van velük: sok mászkál belőlük e Föld kerekén.

Az autóról képeket ide kattintva találsz.

Aki Ferrarit vagy Lamborghinit vesz, annak borítékolható, hogy rengeteg pénz feszíti a zsebét, de ezek az emberek nagyon vékony kötélen egyensúlyoznak társadalmi megítélés tekintetében. Elég egy rossz lépés és máris „újgazdagnak” vagy „műmájernek” fognak bélyegezni, nem pedig Krőzus királynak. Ez a hátránya az olasz szupergépeknek: túlzott feltűnést keltenek és mély, sokszor negatív reakciót/attitűdöt váltanak ki önkéntelenül is az emberekből.

Aztán van közöttük egy harmadik kategória, aki Maseratit vesz. Na, de mit akarnak ezek a vásárlók? Szenvedélyt, stílust, örök eleganciát. Azt, hogy kitűnjenek a többiek közül, de ne fojtsa meg őket a rivaldafény és a milliónyi szempár fürkésző, irigykedő tekintete. Egy Maserati be tud olvadni este a Körút forgalmába, de senki nem lepődik meg, ha a Széchenyi téren lekanyarodik a Four Season Hotel parkolójába. Ez most is így van, és 50 évvel ezelőtt is így volt. Csak 50 évvel ezelőtt a Ghibli még gyönyörűbb volt, mint manapság!

És ha egy olasz autó gyönyörű, valószínű, hogy Giorgetto Giugiaro vetette papírra először. Ez az AM115-ös kódjelű Maserati esetében is így történt, a legendás formatervező akkor még a Carrozzeria Ghia SpA csapatát erősítette. Az első Ghibli prototípus 1966-ban debütált a Torinói Autószalonon, a luxuskupé eleganciáját és finom vonalait már akkor sem vonták kétségbe a látogatók, kritikusok. Ék-alakú orrába valósággal beleolvadtak a bukólámpák, ezek alkalmazása tette lehetővé, hogy eleje ilyen kecses és légies legyen. Az utaskabin vonalvezetésébe már bele lehet látni némi Mustangot vagy Bizzarinit, esetleg Iso Grifot, ezt döntse el mindenki magában. Szépsége azonban nem vita tárgya.

A tetővonal egyébként azért ilyen magas, mert a Ghibli hivatalosan 2+2 személyes volt. Az túlzás, hogy négyen kényelmesen elfértek volna benne, de már az is nagy szám, hogy ilyen kaliberű autóba egyáltalán szereltek második üléssort. Szerencsére elöl semmiben nem szenvedtek hiányt az utasok: fakormány, sportülések, finom bőrök, volt itt minden, mi szem-szájnak ingere.

Motorikusan sem aprózták el a projektet a Maseratinál, a Ghiblit két fajta V8-as erőforrással lehetett rendelni: 4,7 és 4,9 literes változatban. Előbbi 310, utóbbi SS kivitel pedig 335 lóerőt szabadított az aszfaltra. Valószínűleg nem egyszer húztak maguk után gumicsíkot a tulajok, tekintve, hogy az autó orrmotor-hátsókerék hajtással rendelkezett. Az erőátvitelért vagy 5 sebességes ZF manuál, vagy 3 gangos automata felelt, attól függően ki mivel választotta. Végsebessége 250 km/h (az SS-nek 280 km/h) volt, a 0-100-as gyorsulást pedig szűk 7 másodperc alatt futotta (6,8 s).

Három évvel bemutatása után a paletta kibővült egy nyitott tetős, Spyder változattal. Ez már szigorúan csak két üléssel rendelkezett, csukható vászontetővel, vagy kivehető keménytetővel lehetett kérnie a vásárlóknak. Kabrióból mindössze 125 darab készült, ebből 25 Spyder SS volt. Ezek ára már igencsak horrorisztikus lehet, ha AM115-ös Ghiblit szeretnél, még a Coupéra van a legnagyobb esélyed: ebből 1170 darab gurult le a gyártósorról, 1973-ig. No persze ez sem volt egy igazi tömegcikk.

Utódja, a Khamsin egyértelműen megörökölte a Ghibli génjeit, csak a kor dizájnirányvonalának megfelelően szögletesebb köntöst adtak rá. Az igazi törést az jelentette, amikor a Maserati visszatért a modell eredeti nevéhez 1992-ben. Gandini az egykoron csodálatos grand tourerből egy egyszerű tucatszedánt csinált. Turbós V6-os motorjának teljesítménye ugyan kárpótolt valamelyest, de a Ghibli csak 2013-ban, a jelenlegi generációjával tudott visszatérni eredeti szépségéhez!