2017. július 03. | 17:30

A V8 motorok népszerűsége már hosszú ideje töretlen. Számos gyártó készít ilyen hengerkiosztású motorokat, egyszerűségük és megbízhatóságuk miatt. Listánkon nyolc V8 szerepel, kiemelkedő hanggal.

1. Porsche 918 4.6 V8

A Porsche 2 év alatt 918 darabot gyártott világverő szuperautójából, és ezzel egy csapásra megváltoztatta a szupersportautó-gyártás jövőjét. A Spyder minden téren tudott újat mutatni, a hajtásért egy hibrid üzemű, szívó sík főtengelyű V8 felel. Ez a 4,6 literes benzines 608 lóerőt biztosít, ezt egészíti ki a két villanymotor 279 lóerővel.

A motor felépítése az RS Spyder LeMans Prototype alapjait örökölte, mindössze 135 kilogrammot nyom. A két elektromos motor az első-hátsó tengelyeknél helyezkedik el, és hajtják a közelebb eső kerekeket. A benzines vonóerejét pedig egy 7 fokozatú PDK váltó juttatja a hátsó féltengelyekhez. A 918 hangja nem a klasszikus V8 dörmögésre emlékeztet, meglehetősen jól forog és kellőképpen kisimult. Egy biztos, igazán szépen szól, amikor a mutató 9000 körüli fordulatnál jár.

2. Volvo B8444S

Talán kevesen ismerik a Volvo V8 motorjait, pedig igazán jól sikerült darabok. A B8444S-t a Yamaha szállítja a skandináv gyártónak. Először 2005-ben, az XC90-nel kínálták, majd a második generációs S80 motorterében jelent meg. Rengeteg közös vonást hordoz a Ford SHO motorjával, de a gyártók teljesen külön fejlesztésnek tartják a kettőt.

A váltó szintén egy japán darab, de egy svéd Haldex összkerékhajtáshoz kapcsolódik. Érdekesség, hogy a kasztnira merőlegesen építették be, illetve 60 fokos felépítése inkább a V6-okra jellemző. Az alumínium blokkos DOHC 315 lóerővel és 440 Nm nyomatékkal tekeri a kerekeket. Ugyan nem forog sokat, de a hangra nem lehet panasz.

3. Chevrolet LS7

A Chevrolet LS  talán az egyik legismertebb V8-as motorcsalád. Az utóbbi években az LS-ek reneszánszukat élik, megbízhatóságuk, nyers erejük miatt gyakran építik át őket mindenféle autóba, akár versenycélra is.

Manapság a legtöbb motor DOHC felépítésű, ám az LS egyetlen vezérműtengelyével SOHC felépítést használ, és még így is 7000-es fordulat fölé szaladhat a mutató. Strapabíróságuk nem véletlen, a 7 literes motornál titánt és kovácsolt acélt is használtak. Csúcsteljesítménye 505 lóerő, emellé pedig 640 Nm nyomatékot tud biztosítani. Hangja olyan, amilyennek lennie kell, hamisítatlan, amerikai V8.

4. Alfa Romeo 4.7 V8

Az Alfa V8 motorja a Ferrari F136 közvetlen rokona, de komolyabb beavatkozásokat alkalmaztak, például a keresztsíkú főtengelyt.

A végeredmény 450 lóerő és 480 Nm, a tiltás pedig 7600-as fordulatnál következik be. Egy jó motorhoz dukál a jó váltó is, szerencsére az Alfa Romeo nem okozott csalódást, a váltó sport módban 115 ezredmásodperc alatt vált fokozatot. A Ferrari gyökerek és a módosítások egészen egyedi hangzást biztosítanak a 4691 köbcentis V8-nak.

5. BMW S62B50

Ugyan a BMW leghíresebb motorjai sorhatosok, a V8-asok is kedvelt típusok. Megjelenésekor a világ leggyorsabb szedánjaként számon tartott E39 és a Z8, illetve bizonyos Ascari típusok 4,9 literes erőforrása is méltán lett elismert.

Az S62 az M62 módosított, kihegyezett változata, a lökettérfogatot 4398 köbcentiről 4941-re növelték, hengerenkénti pillangó szeleppel szerelték és üreges vezérműtengelyeket használtak. A motor 394 lóerőt és 500 Nm nyomatékot tudott biztosítani, köszönhetően a dupla VANOS rendszernek. Viszonylag jól forog, a vezérlő 7000-es fordulatnál tilt. Ha igazi V8 mormogásra vágysz, itt a te motorod.

6. Jaguar 5.0 V8

A Jaguar az utóbbi években számos fejlesztésen dolgozott, amikkel visszanyerheti frissességét a piacon. Az új F-Type is nagy terhet visel a vállán, az E-Type utódjaként.

A Jaguar ehhez két új szívet fejlesztett, a nagyobbik 5,0 literes, kompresszoros V8 pedig igazi monstrum. Az SVR kiadásban a motor már 567 lóerőt tud, 700 Nm nyomatékkal, ami az F-Typeot 3,5 másodperc alatt gyorsítja 100-ra. A motorerő továbbításáért egy szekvenciális váltó felelős, a kerekeknél pedig egy elektromos differenciálmű osztja el az erőt. A kipufogó üvöltése brutális, durrog, hörög, csattog, talán az egyik legjobb V8 hang, ami kipufogót elhagyott.

7. Lotus Type 918

A Lotus Esprit közel 30 éves gyártása alatt 4 áttervezést is átélt. Az eredeti design Giugiaro munkája, a későbbi facelifteket pedig hasonlóan nagy nevű autótervezőkre bízták. Egészen 1996-ig csak soros négyhengeres Espritek hagyták el a gyárat, ekkora azonban nagy vérfrissítést hoztak a motorpalettára, kiadtak egy duplaturbós, 3,5 literes V8-as verziót.

Egy teljesen saját fejlesztésű alumínium blokkos, két Garrett turbóval töltött motort készítettek az angolok. Annak ellenére, hogy nem szereltek rá töltőlevegőhűtőt, a motor 500 lóerőről lett lebutítva 350 lóerős teljesítményre. A négyhengeres változathoz is használt, gyengécske Renault váltó nem bírta el a motor erejét, így a meghibásodások elkerülése érdekében kellett komoly teljesítmény csökkentést eszközölni. A listán egyetlen turbós motorként szerepel így hangja igen különleges.

8. Mercedes M156

Az M156 az első egyedi AMG motorfejlesztés. Előtte az összes AMG motor egy Mercedes-Benz erőforrás átalakításával született. A 6208 köbcentis szív a 6.3 jelölést kapta, ezzel tisztelegtek az első Mercedes által gyártott V8, az M100 előtt.

Az M156 a 2007-es CLK 63-ban mutatkozott be, 475 lóerővel, ciklusa végére pedig az S63 modellekben már 518 lóerőt és 630 Nm nyomatékot tudott biztosítani. 2011-ben az USA-ban pert indítottak a Merci ellen, a felperes úgy vélte, hogy idő előtti komoly kopás miatt tönkre mennek a motorok. A pert végül a Mercedes nyerte 14 hónap után. Az idő is Benzéket igazolta, a mai napig kedvelt és keresett típusok az M156-tal szerelt AMG-k, a hangorkán pedig magáért beszél.

Mi is teszteltünk egy erőgépet, amiben szintén egy V8 munkálkodik. Nézd meg Mustang GT videónkat!