A német luxus etalonja – Mercedes-Benz S-osztály (W140)

Közzétéve:
2018-02-09, 14:47

A W140-es „bálna” Mercedes hét évig képviselte a márka csúcsát a 90-es években. Grandiózus megjelenésével és műszaki túltervezettségével új mércét állított fel a luxusautók piacán.

Már az előző generáció (W126) értékesítésével párhuzamosan, 1981-ben megkezdődött a bálna Merci fejlesztése. A közel egy évtizedig tartó tervezés és finomhangolás során egyetlen cél lebegett a márka igazgatóságának szeme előtt: megalkotni a világ legjobb autóját. Nem volt könnyű dolguk, mivel egyrészt a W126-os is közel volt ahhoz, hogy megjelenésekor elnyerje a címet, másrészt időközben konkurenciának egyre veszélyesebb próbálkozásai voltak, hogy hazai pályán letaszítsák a stuttgartiakat a trónról.

Mercedes W140 S-osztály
A szögletes külső grandiózus megjelenést kölcsönzött a W140-es Mercedesnek

Új igények a luxusautók piacán

Az Audi bemutatta a V8-at, egy minden évszakban helytálló, komolyan motorizált prémiumautót. A 7-es BMW (E32) már elérhető volt V12-es erőforrással, azoknak, akiknek a hengerszám egyet jelentett a presztízsértékkel. Sőt, egy addig még ismeretlen kihívó is érkezett a felkelő nap országából: a Lexus LS400. A Toyota a semmiből tört be a luxusautó bizniszbe egy japánosan high-tech, tökéletesre csiszolt, ráadásul csábító ár-érték aránnyal rendelkező zászlóshajóval.

A W140-es hordozta először a Mercedes új arculatát
Méreteiben és egyszerűségében rejlik a bálna Mercedes tekintélye

Ezekhez a modellekhez viszonyítva a korabeli S-osztály kissé idejétmúltnak hatott. Persze kényelemben és biztonságban még mindig a Mercedes volt a nyerő, de az újonnan kialakult igények átformálták a piacot. Tudták a stuttgartiak, hogy az elektromos komfortberendezéseknek egyre nagyobb szerepe lesz az eladásokban, továbbá a csúcsmodellt mindenképpen V12-es egységgel kell szerelniük.

A W140-es korának legmodernebb autója volt
A fabetétekkel díszített bőrbelső minősége átlagon felülivé tette az S-osztályt

Így tehát az elérendő cél adott volt, már csak érdemben meg kellett valósítaniuk. A formaterven sokat vitatkoztak, mivel egy új arculatot akartak bemutatni a bálnával együtt. A korai konceptek is egészen csinosra sikeredtek, de a vezetőség nem tartotta őket elég robosztusnak. Tisztában voltak azzal, hogy aki S-osztályt vásárol, az a legnagyobb és legfényűzőbb autót akarja a világon, és ezeknek a tulajdonságoknak vissza is kell köszönnie az exteriőrön. A végső változat 1987-re született meg, a dizájn Bruno Sacco és Olivier Boulay munkáját dicséri. Ötletet merítettetek az XJ40-es Jaguarról és az E32-es BMW-ről, majd a Mercedesekre jellemző tulajdonságokkal ötvözték, hogy egy kompromisszumoktól mentes kinézet szülessen meg.

Az S600-as Mercedes volt az első S-osztály V12-es motorral
A W140-es S-osztály már V12 hengeres motorral is elérhető volt

A bemutató azonban további három évet váratott magára, mivel a V12-es motor még nem volt teljesen kész, és a minden eddiginél magasabb teljesítmény, egy komoly fékrendszer fejlesztését is szükségessé tette. A végső prototípusok 1990 júniusára készültek el, a felgyorsított eljárások miatt túllépték a büdzsékeretet, egyes pletykák szerint a W140-es fejlesztése 1 milliárd (!) dollárjába került a Mercedesnek. A németes vállalatfilozófia nem tűrte az ehhez hasonló kilengéseket, így a főmérnöknek, Wolfgang Peternek búcsúznia kellett a Daimler-Benztől.

Mercedes W140: A világ legmodernebb autója

A közönség az 1991-es Genfi Autószalonon csodálhatta meg először a világ akkoriban legmodernebb autójának számító W140-est. Erős kijelentés, de nem alaptalan. Az új zászlóshajóban bemutatkozott az ADS (Adaptive Damping System) adaptív felfüggesztés, ami a növelte a stabilitást nagysebességű manővereknél, illetve tempós kanyarvételkor, hátul hidropneumatikus, multilink futómű dolgozott, ami szintbe hozta az autó magasságát megrakott csomagtartó esetén. Dupla rétegű, hangszigetelt ablakok garantálták a beltér teljes csendjét, a gombnyomásra behajló, fűtött tükrök és a tolatást segítő, csomagtartóból kiemelkedő fém pöckök akkoriban felkavarták a genfi állóvizet.

Az 5 méter feletti hosszúság igazi utazóautóvá tette a W140-et
Először 1991-ben mutatkozott be a Genfi Autószalonon az 5 méteres Mercedes W140

A „Parameter Steering” elnevezésű kormányzás alacsony sebességnél megkönnyítette a hatalmas limuzin manőverezhetőségét. A 12 helyen motorikusan állítható memóriás, deréktámaszos első ülések, foteleket meghazudtoló kényelmet biztosítottak. Felárért ortopédiás verzióban is kérhették, aminél fújható „légpárnák” segítségével lehetett beállítani a tökéletes pozíciót. A hátsó ülések is elektromosan dönthetőek voltak, a V12-es modelleket négyszemélyesben is választhatták a vásárlók, itt a középső ülőlap helyett masszív kartámasz terpeszkedett. Az állófűtés igény szerint akár 20 percig is fújta a levegőt a motor leállítása után. A bálna talán leghíresebb finomsága a „soft close doors” volt, aminek hála elég volt csak behajtani az ajtót, a fárasztó részét elvégezte helyetted az apró elektromos motor.

Fekete bőrrel is otthonos az S-osztály belseje
Az S-osztály kényelme és felszereltsége a csúcsot jelentette

Eredetileg kétfajta kivitelben volt elérhető, az SE volt az alap, a SEL pedig a hosszított tengelytávú változat. 1992-ben érkezett a kétajtós kupé, SEC felirattal a hátulján. Lényegében ugyanaz az autó volt, csak két ajtóval kevesebbel és más lámpákkal szerelve. A SEC felirat sajnos nem sok modellen díszeleg, mivel egy évvel később, 1993-ban a Mercedes új típusjelzésekkel reformálta meg modelljeit. Az 500SE-ből például S500 lett, a 600SEL-ek pedig S600 L néven találtak gazdára. A kupé változatokat CL néven kezdték forgalmazni.

A kétajtós SEC Mercedes a gengszterek favoritja volt
A W140 kupé verzióját tehetős üzletembereknek szánták, de végül a gengszterek autója lett

A bálna hétéves karrierje során több apró modellfrissítést is megélt, folyamatosan vértezték fel a legfejlettebb technológiákkal. 1995-ben már ESP menetstabilizáló rendszer dolgozott benne, xenonlámpákat, esőszenzort, színes kijelzős navigációs rendszert is kapott. A Linguatronic hangvezérlésű rendszer és a Parktronic radaros egyaránt különlegességnek számított.  

A Mercedes W140 ülései hátul is dönthetőek voltak
Fejedelmi kényelem az S-osztály hátsó üléseiben

Mercedes W140: Minden addiginál magasabb teljesítmény

Csupán a kütyüarzenál nem lett volna elegendő a modell sikeréhez. A bálna új fejlesztésű motorokat kapott, melyek új mércét állítottak teljesítmény és kulturáltság tekintetében. Kétfajta dízellel szerelték a W140-et: a 3,5 literes 12 szelepes erőforrás 150 lóerőt teljesített, míg a korszerűbb, háromezres 24 szelepes egység már 177 lóerőt produkált. Egy S-osztályos Mercedesnél a gázolajos verziók inkább csak kötelező jelleggel készültek, a hangsúly egyértelműen a benzines motorokon volt, hiszen ezek hordozták az igazi presztízsértéket. A belépő, sorba rendezett hat hengernél indult, a 2800 (193 LE) és 3200 (231 LE) köbcentis egységek tisztességesen mozgatták az alsó hangon is 1900 kilogrammos testet. Az élvezkedés a V8-asoknál kezdődött igazán, a 4,2-es (286LE) és 5,0 literes (326 LE) motor képviselte az „arany középutat”, az utóbbiból több, mint 87 ezer példány került eladásra. A kisebb motorral szerelt példányokat 5 fokozatú kézi váltóval lehetett rendelni, de a V8-asoktól felfelé kizárólag 4 vagy 5 gangos automata váltóval vértezték fel.

Az AMG változat diszkrét spoilereket kapott
A Mercedes S73 AMG-ből összesen 112 darab készült, diszkrét spoilerekkel

Akinél a pénz nem volt kardinális tényező és a csúcsot akarta, annak az M120-as kódjelű V12-es egység jelentette a tökéletes választást. A 408 lóerős teljesítmény ma is félelmetes, akkoriban csak az igazán kemény sportautók rendelkeztek hasonló számmal. A hatezres motor valósággal repítette a 2200 kilogrammos karosszériát, a 0-100-as gyorsulást 5,6 másodperc alatt teljesítette, tiltás nélkül 288 km/h-s végsebességre volt képes. Az AMG műhelye természetesen a bálnát is kezelésbe vette, tekintve, hogy a leg-ek autójáról volt szó, Affalterbach-ban beleadtak apait-anyait, hogy megszülessen a világ leggyorsabb limuzinja. A 600SEL tulajdonosok kérhettek AMG csomagot, amivel 445 lóerőre gyarapodott a teljesítmény, de az igazi rekorder az S73 AMG volt, 525 lóerővel és 720 Nm-rel tépte fel az aszfaltot.

A 7000 köbcentis motor 525 lóerőt teljesített
A 7 literes V12-es motorral 300 km/h feletti végsebességre is képes volt az S73 és 525 lóerőt teljesített

A 7000 köbcentire növelt hengerűrtartalom lehetővé tette a 300 km/h feletti végsebességet. Érdekesség, hogy mindössze 112 darabot készítettek belőle, mindegyik fekete színben hagyta el a gyártósort. A benne dolgozó motor tekintélyét tovább növelte, hogy a korai Pagani Zondákban is ezt az egységet használták.

Mercedes W140 Pullman kivitelben
A hagyományoknak megfelelően, a W140-ből is készült elnöki, Pullman kivitel

Diktátorok, állami vezetők, és egyéb befolyásos személyek számára a Mercedes rendelésre készített „elnöki” Pullman kivitelt. A hátul négy ülőhellyel kialakított limuzinokat igény szerint páncélozták is egy szép kerek összeg fejében. Ezek száma meglehetősen kevés, mivel csillagászati áruk miatt kevesen engedhették meg maguknak, hogy ilyenben utazzanak. Vladimir Putin, orosz államfő anno egy ilyen mellett tette le a voksot, 2016-ban árverezték el az autót, potom 1,3 millió dollárért.

A bálna hétéves pályafutása során 432 732 darabot gyártottak a modellből, aminek csak egy csekély része, 26 022 darab volt kétajtós. Áruk szerencsére megállt a lejtőn, az elmúlt években már növekvő tendenciát mutat, a kivételes állapotú 600-asokért 3-4 millió forintokat is elkérnek. A W140-es népszerűsége a kezdetektől fogva töretlen, sokan még mindig ezzel a modellel azonosítják a csillagos márkát. Szerencsére tőlünk nyugatra a gengszterek nagy része már újabb példányokkal szaladgál, így a bálnák szépen lassan visszakerülnek a fehérgalléros úriemberek tulajdonába, akiknek eredetileg szánták. 

Forrás:

Kapcsolódó írások

2019. május 25.
1963-ban a Mercedes bemutatta a valaha volt legelitebb limuzinját, a W100-ast. A luxus csillagból kevesebb, mint 2800 készült, főbb vásárlói hírességek és diktátorok voltak
McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!
Hullócsillag? – Mercedes E-osztály W210
2018. augusztus 25.
A W210-es egy új arculatot és vállalatfilozófiát képviselt a Mercedes palettáján a 90-es évek közepétől. Nem generációkra tervezték, mégis szépen teljesít!
2019. január 23.
Elegáns külső, komfortos belső, maximális menetteljesítmények. A Mercedes ikonikus roadster-szériája ezeket a tulajdonságokat egyesíti már több, mint 50 éve!