A leggyorsabb szívó – McLaren F1

Közzétéve:
2018-11-30, 14:59

A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!

A 70-es és 80-as évek fordulóján a szériagyártású autók elitje is csak alulról kóstolgatta 300 km/h-s álomhatárt. A korai Lamborghini Countach-ok (LP400S) 250 körül futottak, az utolsó szériás, hengerenként négyszelepes 5000 QV-k is feladták a harcot 298-nál. Szűk 10 évvel később 80-as és 90-es évek fordulóján jött az F40-es, ami végre egy nagyobb ugrást jelentett, 321 km/h-s végsebességével. Röviddel utána, a Lamborghini is bemutatta a Diablót, a dühöngő bika ismét ott loholt az ágaskodó paripa mögött.

Ferrari F40 és Lamborghini Diablo

1991-ben egy téli álmot alvó márka tért vissza a nagyok közé: Ettore Bugatti születésének 110. évfordulója alkalmából készített EB110-es Bugatti átrendezte az erőviszonyokat. Szériagyártású gépjárműben addig még nem látott quad-turbós feltöltésű motorja 650 lóerőt mozgósított, a 3,5 literes V12-es egység literteljesítménye még mai szemmel is félelmetes. A 0-100-at 3,4 másodperc alatt futotta, de ami talán még fontosabb: 343 km/h volt a végsebessége.

Bugatti EB110

A Guinness Rekordok Könyvébe mégis egy angol gép került be a szériagyártású autók közül, a Jaguar XJ220 341,7 km/h-t tudott futni Fort Stocktonban, Texasban. A V6-os ikerturbós autó teljesítménye 550 lóerő volt, katalizátor és tiltás nélkül 50 pacival combosabb lett, így már majdnem megvolt neki a 350 km/h (349,4 km/h).

Jaguar XJ220 szupersportautó

A 80-as évek második felében megindult a turbókorszak, a gyártók meglátták a feltöltött motorokban rejlő potenciált, persze, hogy a többség ilyenekkel foglalkozott. De hát a szívó erőforrásokat sem kellett leírni, csak oda jóval nagyobb köbcenti kellett, hogy tudják tartani a lépést. Lineáris teljesítmény-leadásukkal viszont kárpótolták a versenyzőket/rajongókat, továbbá megbízhatóbbak voltak egyszerűségük révén. Ezért is választotta Gordon Murray, a McLaren tervezője a V12-es BMW motort, ami az F1-et 386,4 km/h-s sebességig repítette 1998-ban!

Gordon már egészen fiatal kora óta álmodozott egy 3 üléses szuperautóról, amitől az egész világ hanyatt dobja magát. Az 1988-as Olasz Nagydíj után a repülőre várakozva az angol úriember rajzolt egy skiccet, egy konceptet nagy vágyáról, amit később meg is mutatott Ron Dennisnek, a cég igazgatójának. Nem vetette el az ötletet, sőt őt is egyre jobban kezdte érdekelni egy Forma-1-es technikával felvértezett utcai autó.

Gordon Murray a McLaren F1 tervezője, mellette az F1 konceptje

Mivel a McLaren F1-es autói mind Honda-motort használtak abban az időben, kézenfekvő volt, hogy Murray a japánokhoz ment kopogtatni először. Addigra már vezette a konkurencia autóit (Porsche, Ferrari, Lamborghini), mégis az NSX-nek tetszett a legjobban a viselkedése, futóműve, azt tűzték ki célul. Motorját viszont gyengének találták, ezért megkérték a Hondát, hogy építsenek nekik egy 4,5 literes V10-es vagy V12-es erőforrást. Ezt sajnálatos módon elutasították, így kötöttek ki végül az S70-es BMW-blokknál.

Tesztelésre használt, átalakított Ultima MK3

A korai tesztelések egészen különleges módon történtek: befogtak két Ultima MK3-ast, hogy az egyes alkatrészeket kipróbálják. A „12”-es, más néven „Albert” tesztautóban a váltót tesztelték, hogy bírja-e a 7,4 literes Chevy V8-ast (ez volt a másik szóban forgó motor), továbbá az üléseket és fékeket próbálgatták benne, míg a „13”-as „Edward” nevű prototípusban a V12-est és annak hűtését tesztelték. Amikor elvégezték a szükséges méréseket, mindkét Ultimát bezúzták, hogy a kíváncsi újságírók nehogy kiszivárogtassanak bármilyen információt a készülő szupergépről.

Jay Leno, mellette pedig az S70/2-es kódjelű BMW motor

Paul Rosche, a BMW M-divíziójának igazgatója tervezte majd építette meg Murray-nek a kívánt motort, ami gyakorlatilag két sorhatos volt összevarázsolva, közös főtengellyel. 6064 köbcentis, V12-es egység 14%-kal túl is lőtt az angolok eredeti elképzelésén, viszont 16 kg-mal nehezebb is lett annál. Tudom, nevetségesen hangzik, hiszen egy hétvégi bevásárlás súlyáról beszélek, de ebben a kategóriában már ez is számít. A végeredmény 627 lóerő lett, a 266 kilós alumínium blokkból. Dupla vezérműtengely, a VANOS-hoz hasonló változó szelepvezérlés, 60 fokos hengerszög, Nicasil bevonat és hengerenként négy szelep jellemezte az S70/2 kódjelű egységet. A hatalmas hőleadás miatt Murray egy egészen exkluzív módját választotta a szigetelésnek: aranyfóliával borították be a motorteret minden egyes McLaren F1-nél. Ez azt jelentette, hogy hozzávetőlegesen 16 g arany került egy autóba.

A McLaren F1 aranyozott motortere

A hőszigetelésre szükség is volt, mivel az F1 volt a világ első, teljesen szénszál erősítésű karosszériával rendelkező szupersportautója. A karbon mellett alumínium és magnézium alkatrészeket használtak az összefogatási pontokon és a futóműben, így a jármű súlya csupán 1138 kilogramm maradt még menetkészen is, emiatt 550 lóerő jutott 1 tonnára. Ez a lóerő-súly arány mind a mai napig lenyűgözőnek számít, kategóriától függetlenül.

A McLaren F1 háromüléses utaskabinja

A McLaren F1 másik jellegzetessége a háromszemélyes utaskabin. A vezető középen, a tank előtt kapott helyett, a másik két személy pedig kétoldalt a sofőr mögött helyezkedhetett kényelembe, már ha ezt lehet annak nevezni. Az ajtók természetesen felfelé nyíltak (Dihedral doors), ennek ötletét Murray a Toyota Seráról koppintotta. Légellenállás tekintetében egyaránt különleges volt a McLaren F1, 0,32-es együtthatójával még a későbbi rekordert, a Bugatti Veyront is veri (0,36). Külön leszorítóerőt növelő szárny nem volt rajta, a hátsó diffúzor felelt leginkább a maximális úttartásért, illetve az aktív hátsó spoiler, ami fékezéskor növelte a stabilitást. Az ajtókon és a tetőn is voltak légbeömlők, ezek a motor illetve az elektronika hűtéséért feleltek.

McLaren F1

A futómű beállításakor a kényelem és a sportosság egyaránt fontos szempont volt. Gondolkoztak egy változó keménységű, adaptív felfüggesztésen, de végül elvetették, mivel jelentős súlytöbbletet jelentett volna. Különös figyelmet fordítottak a súlyelosztásra: elől 42%, hátul 58%, ez az arány csupán egy százalékot változott teli tank esetén. A gumikat a Michelin és a Goodyear közösen fejlesztette, hogy bírja az extrém terhelést, ugyanígy a fékekért a Brembo volt a felelős.

Hiába volt a McLaren egy kőkemény szupersportautó, a beltérben azért megjelentek komfortberendezések, mint például a légkondi, elektromos ablakok, 10 lemezes CD tár, távirányítós centrálzár, kárpitozott tároló rekeszek stb. Ennek ellenére a legfontosabb extra kimaradt belőle: a légzsák. Mert 300 km/h felett arra nagyobb szükséged lehet, mint a térképolvasó lámpára. Bár ilyen tempónál valószínűleg már mindegy, van-e lufi avagy sem. Cserébe legalább minden vásárló kapott egy TAG Heuer 6000 Cronometer karórát az autó mellé.

McLaren F1 különböző változatai

Valószínűleg már sejtheted az eddig olvasottakból, hogy a McLaren F1 nem volt egy himihumi tömegcikk. Kapaszkodj meg, 1992-től 1998-ig mindössze 106 darabot készítettek belőle: 5 prototípus, 64 utcai, 1 tuningolt prototípus (XP1 LM), 5 tuningolt (LM), 1 hosszúfarkú prototípus, 2 hosszúfarkú és 28 versenykivitel (GTR). Egy autót a gyárnak három és fél hónapba telt összeszerelnie, ami nem meglepő, tekintve, hogy még az üléspozíciót és a pedálok helyzetét is a vásárlóhoz igazították.

McLaren F1 oldalról

Olyan hírességek vettek ilyen McLaren-t, mint például Brunei szultánja, George Harrison, Rowan Atkinson vagy Elon Musk az utóbbi két úriember sikeresen össze is törte F1-jét. Mr. Bean azzal vált híressé, hogy 910 ezer fontos javítási költséget vett fel a biztosítótól a javításra, amivel ő lett a Numero Uno a kategóriában. Musk egy program eladása után befolyt pénzből tett szert a világ akkoriban leggyorsabb autójára, aminek később egy padlógáz-sávváltás kombináció okozta a halálát. Erről bővebben mesél a Tesla alapító az alábbi videóban:

De nézd meg inkább milyen, amikor szakértői kézbe kerül egy ilyen célszerszám. Mika Häkkinen egy F1 GTR volánja mögött:

A McLaren F1 GTR-ek motorsportban is jeleskedtek, az 1995-ös 24 órás Le Mans-i futamon bezsebelték az első, harmadik, negyedik, ötödik és tizenharmadik helyezést. Érdekesség, hogy az erre felkészített McLarenek akkora leszorítóerővel rendelkeztek, hogy 160 km/h-s sebességnél akár fejjel lefelé is mehetett volna a plafonon!

McLaren F1 a levegőben

1996-ban és 1997-ben még több másik futamon is elindultak, de a modell igazán híressé akkor vált világszinten, amikor 1998. március 31-én Andy Wallace-szal a volán mögött megdöntötte a sebességrekordot a Volkswagen Ehra-Liessenben található tesztpályáján. Az F1-es oda-vissza 386,4 km/h-t átlagolt, csúcssebessége elérte a 391 km/h-t.

McLaren F1 és Bugatti Veyron

Bámulatos rekordja egészen 2005-ig élt, ekkor a Koenigsegg CCR taszította le a trónról, rögtön utána pedig a Veyron. De ezek már jóval erősebb, feltöltött motorokkal rendelkeztek, a svéd kompresszorral, a VW csúcsgépe pedig 4 turbóval volt felvértezve. Egy teljesen más éra, modernebb technikával, más szabályokkal. A Bugatti viszont hasonló képességű autót nem tudott csak 2 tonnából kihozni, a McLaren megoldotta fele annyiból. Pont ebben rejlik az F1 igazi műszaki csodája. A közvetlen viselkedést, az agilitást és a képességeket az eszméletlen kanyartempóra nem áldozták fel a csúcssebesség oltárán. Utat mutatott nem csak a briteknek, hanem egész szupersport-elitnek, hogy nem kell már itt feltalálni a spanyolviaszt. A képlet fent van a táblán. Mindenki írja le a füzetbe.

További autós hírek

Olvasónk, Nándi az ötödik autóig bírta, aztán dudálni és káromkodni kezdett autóstársainak, hogy ugyan engedjék már el az átkelni szándékozó gyalogost a gyalogátkelőn....

Kemény képsorokat kaptunk olvasónktól. A baleset ma, 2019.10.18-án, fél 6 előtt történt, a 13. kerületben, a Róbert Károly körúton Tanulságosnak gondoljuk az esetet...

Egy vonatsínen ragadt autóból az utolsó pillanatban rángatta ki a sofőrt egy rendőr Utahban szerdán írja a hvg.hu Ruben Correa rendőrjárőr kapott arról...

38 autót ellenőriztek a rendőrök Düsseldorf környékén. Az ellenőrzés során találtak egy arany színű fóliával burkolt BMW X5-öst is. Hát…ízlések és pofonok, de…...

A paksi rendőrök a 6-os főút 87-es kilométerszelvényénél ellenőrizték a pótkocsis gépkocsikat és néhány óra alatt több túlsúlyos járműszerelvény vezetőjével szemben is intézkedtek....

Kapcsolódó írások

2018. december 29.
1978-ban a Lamborghini, BMW és az ItalDesign közösen megalkották a valaha volt egyik legjobb BMW-t, az M1-t. 1978 és ’81 között a versenypályákon hódított, ma a gyűjtők nélkülözhetetlen darabja
2019. szeptember 14.
Ha elég időt fordítasz rá, egy közel 40 éves BMW több élményt képes nyújtani, mint bármely más új autó.
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1979-es Porsche 930 McLaren motorral elölről
2019. július 09.
A V6-ok a McLarentől érkeztek, igaz kicsit lebutították őket.