A 8 legszebb hangú V12

Frissítve:
2017-06-13, 08:51

A V10-ek után mindenképp érdemes a 12 hengeres V motorokat is átnyálazni. Szinte kizárólag szuperautókat és óriás luxus szedánokat szereltek ilyen szívvel, így a hétköznapi autók szóba se jöhetnek.

Csattogó- recsegő hangorkán, vagy közel tízezres fordulat körüli sikítás szerű üvöltés is kísérheti a 12 hengeresek ciklusát.

1. Lamborghini L539

Lamborghini
A motortereken is végigkövethető a Lamborghini minőségi változása

A Lamborghini jelenleg aktuális V12 motorját szerelik az Aventadorokba, de a Veneno és a Centenario is ezt a szívet kapta. 6500 köbcentis szívómotor, ami 8350 és 8600-as fordulat között akár 770 lóerőt tud leadni. A Centenario teljesítményaránya az autó 1570 kilogrammos súlyával már 2lóerő/kg. A váltásért meglepő módon nem egy duplakuplungos váltó felel, egy szimplakuplungos Graziano Transmissioni váltó felelős a sebességek kapcoslásáért és 50 ezredmásodperc alatt gangol. A hajtást nem a Lambokészítette, az elektromosan vezérelt rendszert egy svéd gyártó szállítja. A kipufogón át távozó sikítást gyakran félméteres lángcsóvák kísérik.

Lamborghini
A 770 lóerős Centenariot azonnal elkapkodták

2. Mercedes M120

Zonda
Nem teljesen olasz termék, de kit érdekel?

A Zonda ízig-vérig olasz formatervét nem saját gyártású erőforrás hajtja. Pagani nem bízta a véletlenre és a német precizitást választotta, így a Mercedestől rendelt motort szuperautójához. Szerencsére nem a jól megszokott alacsonyabb fordualton dolgozó nyomatékszörnyetegek között nézelődött, egy viszonylag pörgős, V12 érkezett Olaszországba. Az 1999-től gyártott Zonda motorpalettája igen széles lett az évek során, a 6 literes 400 lóerős alapmodell teljesítményét 2013-ra megduplázták. Ezalatt volt gyártásban 7000 és 7300 köbcentis változat is. Az utolsó, Zonda Revolución névre hallgató 1070 kilogrammos bestia 748 lóerőt tudott tonnánként. Emellé minden versenytechnikát megkapott, a DRS-től kezdve a CCMR fékeken át a Bosch kipörgésgátlóig. Aki Zondát rendelt, kedvére válogathatott 5, majd 6 sebességes manuális váltó és 6 fokozatú szekvenciális automaták között is. A hang pedig bevallottan fontos szempont volt a kipufogó hangolásánál.

3. Ferrari F140

Ferrari
Az Enzoval mutatkozott be az újgenerációs V12

Az F140 motort már egészen 2002 óta gyártják. Azóta számos Maseratiban és Ferrariban megfordult már. A korai változatok 6000 köbcentisek voltak, majd ezt növelték 6300-ra, 2017-től a 812 Superfastban már 6,5 literes lökettérfogat áll rendelkezésre. A 660 lóerős teljesítmény így egészen 790 lóig kúszott fel. Az F140B az Enzoban mutatkozott be és korában egyből a legerősebb utcai szívómotor lett. Az aktuális verzió a 812 kasztnijában 0.52 lóerős kilónkénti teljesítményt kínál, amikor az fordulatszámmérő már a 9000-be forog bele. A gyors váltásokért pedig a gyár saját 7 fokozatú duplakuplungos automatája felel, így a motor üvöltése csak pár ezredmásodpercre némul el.
 

F140 ED
A csodaszép GTC4 Lusso orrában is egy F140ED pihen

4. BMW S70/2

McLaren F1
A McLaren kérdés nélkül jó döntést hozott, amikor a BMW háza táján kopogtatott

A McLaren F1 a mai napig megállja a helyét a szuperautók között, nem is csoda, hiszen 12 éven át volt a világ leggyorsabb közúti autója. Az érdem nem csak a korát megelőző kasztnit kiötlő brit gyártót illeti, hiszen a motor a BMW érdeme. Az autó tervezője, Gordon Murray első körben a Hondát kereste meg, de elutasították. Utána felmerült egy Isuzu gyártású motor, de Murray többre vágyott. Bevált, versenytörténelemmel rendelkező gyártót keresett, aki egy tökéletes és erős szívómotort készít a háromüléses sportautóba. Így született meg a 60 fokos, BMW V12, ami gyakorlatilag két összeforgatott S50B32, 7400-as fordulaton 630 lóerőt adott le, ami 14 százalékkal erősebb a Murray által elvárttól, a rövid határidő ellenére. Az autógyártás történetének egyik legfinomabb munkáját kizárólag manuális 6 fokozatú váltóval lehetett kapni.

mclaren f1
Sokan gondolják úgy, hogy a McLaren nem tud már nagyobbat dobbantani

5. TVR 7.7L V12

TVR V12
Csővázas kasztni, brutális motor, a mennyország egy képen

A TVR futurisztikus szuperautója is jócskán megelőzte a korát. A formaterv 1996-ban mutatkozott be és azonnal szenzáció lett. Azon kevés autók egyike, ahol az utcai változat erősebb a korlátozott pályaautónál. A motor két 90 fokban összeforgatott soros hathengeres, egy közös főtengelyen, acél blokkban. A lökettérfogat így 7730 köbcenti, a hivatalos adatok szerint 800 lóerővel, de a TVR állítja, hogy a motor ennél jóval többet tudott. A TVR fő célja a McLaren F1 felülmúlása volt, a gyári adatok szerinti 386 km/h-ás végsebességgel. A manuális hatfokozatú váltót is direkt ehhez a motorhoz fejlesztették. A hengerenkénti pillangóval a hang több, mint kellemes.

TVR Speed
Képzeld el, ahogy a kétezres évek elején ezzel mész a boltba!

6. Jaguar 5.3L V12

Jaguar
Ezzel indokolják a britek az E-type hosszú orrát

Az E-type harmadik generációjában bemutatott V12 olyan versenytársakat mosott le a pályáról mint a Mercedes 450 SLC. Nem csoda, hiszen a motort a fejlesztés első percétől kifejezetten a 24 órás Le Mans versenyre tervezték. Az 5.3 literes, 12 hengeres V motor már 314 lóerőt tudott 1971-ben. Manuális és automata váltókkal szerelték, hangja pedig máig fület gyönyörködtető.

Jaguar
Elnyújtott, lágy motorház és szögletes utasfülke, mégis szép

7. Aston Martin AM29

DB9 engine bay
Angolosan steril de mégis szép motortér

Az Aston Martin egyik meghatározó motorja az AM29. A kilencvenes évek végétől a kétezres évek közepéig több modelljükbe is szerelték. Megfordult a DB9-ben, Vanquishben, Rapideban és a Vantageban is. Természetesen teljesítményértékek eltérőek, de egészen 600 lóerőig is húzták az angolok az 5935 köbcentis szívómotort. A fordulatszámadatai nem olyan lenyűgözőek, de csúcsteljesítményét már 6750-es fordulaton leadta. Hangja épp ezért darabos, morgós, de mindenképp kellemes. A váltásért hatos manuál, vagy hatsebességes automata váltó felelt.

Aston Martin
A nagysikerű DB9-ben is ez a motor ketyegett.

8. Lamborghini 4.0 - 5.2

Lamorghini Countach
A korai motorváltozatok egyenesen a Miurából érkeztek

A Countach sokak falán megfordult poszter formájában, sokak számára a mai napig egy igazi álomautó. Ez nem véletlen, hiszen a korában elképesztően innovatív volt, formailag, technológiájában és motorikusan is. A két tengely között elhelyezett 60 fokos V12 7 és 8000 között akár 455 lóerővel tudta szaggatni az aszfaltot. Ciklusa elején még karburátorral táplálták a hengereket, de az 5.2-es verzió már Bosch injektort használt. A manuális váltók fénykorában nem is volt kérdés az ötös manuál. Jellegzetes hangja máig legendás. Sajnos a duplaturbós 746 lóerős prototípus nem került gyártásba…
Lamborghini

Kapcsolódó írások

A Ferrari és a Lamborghini nem akar elektromos autót
2017. szeptember 15.
Technológiai fejlődés ide vagy oda, vannak még olyanok, akiknek egy jó szívó V12 még mindig többet ér, mint bármilyen villamosított technika
Heti autós képgyűjtemény
2018. november 02.
Blogunkon új, könnyed heti rovat indul szórakoztató és informatív képekkel, kötetlen témákban. Érdekességek, humor, motorsport, fotográfia, egyszóval bármi, ami autó.
McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!
Mercedes SLR McLaren
2019. május 19.
626 lóerő, 780 Nm, 330 km/h feletti végsebesség. Ezekkel az értékekkel az SLR McLaren méltán vált a 2000-es évek egyik csúcsragadozójává!