2019. december 12. | 14:21

A Mazda3 lépcsőshátú kivitelben és a forradalmi erőforrással teszteltem. Mire képes a Skyactiv-X motor?

A Mazda3 negyedik generációja már megfordult az Alapjáratnál a legnépszerűbb, G122-es benzinmotorral. Én speciel kedvelem a márka hozzáállását, ahogyan töretlenül reszelgetik szívómotorjaikat, és nem a kisköbcentis turbómotorok felé orientálódnak. A 2,0 literes, G122-es erőforrás igazán csendes, más szívó benzinmotorokhoz képest gazdaságos üzemet kínál, de a vérmesség hiányzott belőle. Erre lehet orvosság az újdonsült Skyactiv-X motor, ami már 180 lóerővel kecsegtet és röviden megfogalmazva: gyertya által vezérelt kompressziós gyújtással működik, tehát a benzinmotor öngyulladással igyekszik még hatékonyabban működni, így takarítva meg még több üzemanyagot. Lássuk, mit érzékelhet az átlagos vásárló akkor, amikor egy X-motoros Mazda volánja mögé kerül!

Mazda3 Sedan teszt alapjárat

Mazda3 Sedan – egy fokkal elegánsabb

Az éleket teljes mértékben mellőző új Mazda3-as most szedán karosszériával, tehát négyajtós kivitelben került hozzám. Teljesen új alapokra húzták fel ezt a modellt, így sokkal merevebb kasztnit kapott, az autó szigorú megjelenéséhez hozzátesz a meredeken lejtő orr és a morcosra húzott fényszóró kettős. A szélesre húzott C-oszlop belül már nem annyira funny, hiszen a hátul ülőknek továbbra is klausztrofób érzete lehet, viszont a Mazda-piros, azaz a Soul Red Crystal fényezés továbbra is az egyik legmenőbb a piacon.

Mazda3 Sedan hátulról

A hatchback karosszéria több sportosságot rejt számomra, a lépcsőshátút pedig elegánsabb terméknek szánta a Mazda, én személy szerint maradnék az előbbinél, ha választanom kéne. A szedánok amúgy is szépen lassan kikopnak az európai piacról, bár ebben a kivitelben a Mazda3-as egészen vállalható farrészt kapott: a két karosszériakivitel szélessége azonos, a 2775 milliméteres tengelytáv is megegyezik, azonban a négyajtós kivitel 4,66 méter, míg a csapott hátú változat 4,46 méter hosszú és míg a hatchback csomagtartója 330 litert kínál alapból, addig a szedán 450 literrel ajándékoz meg. Ez utóbbi a legnyomósabb érv a lépcsőshátú változat mellett.

Mazda3 Sedan – feltűnés nélkül

Az európai igényeknek megfelelően - és ahogyan a ráncfelvarrott Mazda6-ban első körben tapasztalhattuk - igen sokat javult minőségben, valamint anyaghasználatban a Mazda3-as beltere. Szilárd gombok és tekerőtárcsa garantálja a berendezések egyértelmű használatát, ugyanez elmondható a váltóról, a kormányról és a kuplungról, melyek mindegyike magában rejti a modern autókból már kiveszett mechanikus, jól eső érzetet. Talán ezért is üdítő minden Mazdát vezetni.

Mazda3 Sedan beltér

Ízlésesen helyezték el a középső nagy kijelzőt, a kormány mögötti sebességjelző egy aprócska TFT-n jelenik meg, a két oldalsó műszer hagyományos, mutatós megoldással működik. A Skyactiv-X motor csak a magasabb GT és GT Plus felszereltségi szintekhez kérhető, de már alapból számos extrát kapunk a Mazda3-hoz. Csak hogy néhányat említsek: adaptív tem­po­mat, vá­ro­si vész­fék asszisz­tens, táb­la­fel­is­me­rő-ren­dszer, elekt­ro­mos ké­zi­fék, emel­ke­dőn el­in­du­lást se­gí­tő, holt­tér­fi­gye­lő-rend­szer hát­só ke­reszt­irá­nyú for­ga­lom fi­gye­lő­vel, fá­radt­ság és vész­fék asszisz­tens.

Mazda3 Sedan – megéri a Skyactiv-X?

Na de térjünk rá az autó legizgalmasabb pontjára, a motorra! Hivatalosan a Mazda3 crossoveres változatában, a CX-30-ban jelent meg ez az erőforrás, de már az új hármasban is megtalálható. Változatlanul tehát egy 2,0 literes, négyhengeres szívó benzinmotorról beszélhetünk, melynek sűrítési aránya továbbra is igen magas, 16,3:1 értéket mutat. Az autó normál benzinmotorként, normál szikragyújtással is képes működni, valamint szikravezérelt öngyulladásos üzemben (SPCCI) is, amit részterhelésnél, tehát nagyjából minden esetben használ. Így kedvezőbb fogyasztás és minimális károsanyag-kibocsátás érhető el. A motorra került egy kompresszor, ami nem a teljesítmény növelésében játszik szerepet, hanem a beáramló levegő állandó légköri nyomásáért felel.

Az X-motor 180 lóerőt biztosít 6000-es fordulatnál, a maximális 224 Nm-es forgatónyomaték pedig 3000-nél érkezik meg. A 122 lóerős alap benzineshez képest szignifikáns eltérés nincs az üzemét, járáskultúráját tekintve, de sajnos motorerőben sem ad sokkal többet. Talán valamivel nyomatékosabbnak érződik, de közel sem az a 180 lóerő szabadul fel, mint amit 10 éve megismertünk egy szívómotoros autóban. Szereti, ha forgatják, olyankor azért lehet vele élvezetesen is autózni, de alul szintén gyengécske a motor. Ha finoman bánsz a gázpedállal, akkor hozható vele a 6-7 literes fogyasztás, bár normál esetben ez inkább 8 környékére tehető, ami viszont nem kimagasló az alap G122-eshez képest.

Mazda3 Sedan – vezetni továbbra is felemelő

Mazda3-at vezetni továbbra is élvezetes, érezhetően mindennek lelke van, kellemes kapcsolni a hatfokozatú manuális váltót, csendesen duruzsol a motor, ügyes futómű dolgozik alatta. Az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű kevésbé áll ellen a magyar utak viszontagságainak, de ha jó minőségű aszfaltra tévedünk, akkor igazán élvezetessé válik az autó kezelése. A kátyúk begyűjtésében a jobban felszerelt tesztautó 18-as kerekei segédkeztek, az alapmodellek 16-os felniket kapnak.

Mazda3 sedan váltó

Mazda3 Sedan ár és összegezve

A Mazda3 Sedan Core felszereltségben kicsivel több mint 7 millió forintért megvásárolható, ehhez és a Plus felszereltséghez viszont csak a dízel és az alap benzinmotor választható. Azt azonban ne feledjük, hogy alapmodellként is rendesen felextrázott autót kaphatunk. Ha ragaszkodunk a fullos kivitelhez vagy az X-motorhoz, akkor GT vagy GT Plus felszereltségben kell kérni, ez esetben kicsivel több mint 8 milliótól indul az ár. Az összkerékhajtással és a 6 sebességes automata váltóval pedig akár a 10 824 900 forintot is elérhetjük. Ha számít a karakteres megjelenés, a kifinomult vezetési élmény és jóval nagyobb a bizalmad a szívó benzinmotorok felé, akkor a Mazda3 a legjobb választás lehet, azonban a való életben a Skyactiv-X motor sem az erejével, sem kimagasló fogyasztásával nem fog lenyűgözni.

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-X180 (2019)

  • Lökettérfogat: 1998 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 180 LE
  • Max. forgatónyomaték: 224 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4660/1795/1440 mm
  • Tengelytáv: 2725 mm
  • Saját tömeg: 1405 kg
  • Vegyes fogyasztás: 5,3 l
  • Tesztfogyasztás: 7,8 l
  • CO2 kibocsátás: 120 g/km
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 8,6 s
  • Végsebesség: 216 km/h