2020. május 22. | 10:33

A Mazda MX-30-cal veszi kezdetét a japán márkánál az elektromos éra. A városi crossover már itthon is elérhető.

Úgy tűnt a japánok kitartanak a szívó benzinmotor mellett, nem hajlandók beállni a sorba és egyre kisebb köbcentis motorokat gyártani egyre több turbóval. Amekkora teljesítményt manapság 1,0 – 1,4 literes feltöltött erőforrásokból hoznak ki más gyártók, azt a Mazdánál 2,0 literes lökettérfogatból nyerik mindenféle feltöltés nélkül. Skyactiv fantázianéven emlegetett technológiájuk alacsony fogyasztás mellett dinamikus menettulajdonságokat ígér downsizing és egyéb bonyodalmak nélkül.

Hibrid hajtásláncuk sincs még, sokáig valóban azt gondoltuk, hogy a Mazda egy autóipari őskövület marad. Ezzel persze nem is lett volna semmi gond, hiszen szeretjük, hogy külön utakon járnak. Pontosabban jártak eddig, mert 2019 mindent megváltoztatott. Sorra röppentek fel a hírek, hogy előbb érkezik egy tisztán elektromos autójuk, majd hibrid modellek következnek. Mintha a japánok kihagytak volna néhány lépést az autós evolúcióból.

Most itt vagyunk 2020-ban, a Mazda villanyosított érájának a kezdetén, és itt van velünk az MX-30 is, ami egy tisztán elektromos autó. A 2019-es Tokiói Autószalonon mutatták be (akkoriban még szokás volt autókiállításokat tartani), és gyakorlatilag a szépséges Mazda CX-30 városi crossover rokonának tekinthető mind méretben, mind kinézetben. De technikailag már messze nem, hiszen orrában a szívó benzinmotor helyett villanyszívet hord.

Egy villanyszívet, amely 140 lóerőt teljesít, és amely egy 35,5 kWh kapacitású akkumulátorból kapja az energiát. Ez a kombináció 200 kilométeres hatótávra elegendő. Ez az adat kevésnek tűnhet, de valójában pontosan ettől lesz igazán környezetbarát és ettől lesz élvezetesen vezethető az elektromos Mazda. Ha nagy hatótávot akarunk, akkor ahhoz nagy akkumulátor kell. A nagy akkumulátor előállítása nagy környezeti terhelést jelent és nagyon nehézzé is teszi a járművet.

Egy olyan akkumulátor, ami több száz km-re elegendő energia tárolására képes, érezhetően megdobja a villanyautó súlyát. Romlik a vezethetősége, csökken a dinamikája és nő a fogyasztása, nem beszélve arról, hogy töltése sokkal több ideig tart. Melyik a jobb: a bevásárlás idején 30 perc alatt feltölteni az akksikat 50%-ról közel 80%-ra vagy 2 órát várakozni ugyanott, hogy ismét legyen nagy hatótáv? Napi 30 perce mindenkinek van, 4 naponta 2 órája már keveseknek.

A másik, hogy azok az emberek, akik elektromos autót vásárolnak, rendszerint rendelkeznek egy szép nagy kertes házzal, aminek a garázsába könnyedén megoldható az autó töltése. Az ember hazaér és felcsatlakoztatja a töltőt. Ha belegondolunk, ez gyorsabb, olcsóbb és egyszerűbb, mint a hagyományos tankolás. Szóval az átlagember napi, körülbelül 50 kilométeres igényét kielégíti az MX-30 hatótávja úgy, hogy közben nem cipel magával feleslegesen nagy akkumulátort. Este vagy a bevásárlás alatt meg ott figyel a töltőn az autó (az ország töltőkkel jobban ellátott területein). Ennyire egyszerű, ez a jó út a városba való elektromos autók esetében, nem pedig a fél tonnás akksi.

Ha hosszútávra kell menni az autóval, akkor érdemes a család másik, nem elektromos autóját választani. Mindenki nyugodjon meg, akinek Mazda MX-30-a van, annak van másik autója is. Ha még sincs, akkor lehet autót bérelni, de ha az macerás, akkor pedig ott az autó fedélzeti elektronikája, amely képes akár 50 kw-os teljesítménnyel is magába szívni az elektromosságot egy autópálya melletti villámtöltőről. Ez azt jelenti, hogy 40 perc alatt akár 80 %-ra is felhozható az akkumulátor.

Az elektromos Mazda 10 990 900 Ft-tól érhető el listaáron, ami azért örvendetes hír, mert igénybe vehető rá az újraindult állami támogatás 2,5 millió forintos emelt összege is! Ez azt jelenti, hogy akár 8,5 millió forintért (kereskedői kedvezményekkel talán még olcsóbban) hazavihető a japánok új üdvöskéje. Összehasonlításképpen, a hasonszőrű CX-30 listaáron 7,675 millióba, egy Mazda6 kombi pedig már 9,75 millióba kerül. Így nézve akár kedvezőnek is mondható a villanyautó támogatott ára.