2023. augusztus 14. | 18:19

Kipróbáltuk egy frissen alapított márka frissen elkészült modelljét, de nem aszfalton, hanem azon a terepen, amire eredetileg tervezték.

Nehéz helyzetben van ma az, aki szeretne magának venni egy őszinte terepjárót. Valami igazán ősállatias eszközt, ami úgy gázol át a mélyerdei utakon, mint semmi más az utcán.

A Mercedes G-osztály oligarchamobil lett, míg a Suzuki Jimnyt kinyírták mondvacsinált környezetvédelmi normákkal. A Toyota Land Cruiserben még maradt némi terepképesség, de nem az a puritán célszerszám.

Nagyon jól mozog terepen, és állítólag utcán sem kellemetlen vezetni

Talán a Jeep Wrangler az utolsó olyan terepjáró, amivel tényleg önfeledten szabadulhatunk ki egy off-road élményparkba, csak egy szett rendes gumi kell rá. Vagyis lenne az utolsó, de nemrég bedobták mellé a mélyvízbe a Grenadiert az INEOS jóvoltából.

Süt róla a masszivitás

Nem hibáztatok senkit azért, ha ránéz a Grenaider sziluettjére és elkiáltja magát, hogy Defender. Van hasonlóság persze a Land Rover ősterepjárójával, de kérdem én az angolokat, az hol van? Sehol? Akkor tessék csendben maradni és elfogadni, hogy a másé a terep. Olyannyira, hogy a Land Rover részéről benyújtott hasonlósági pert is elvesztették az INEOS ellenében, így hát főleg egy szót se.

Amellett viszont nem lehet elmenni, hogy elképesztően masszívan néz ki a Grenadier minden szögből. Persze megvannak a modern elemek, mint a LED-es fényszórók elöl-hátul, ha megrendeljük, akkor ott a csörlő és a fényhíd. De ezeknél sokkal izgalmasabb részletek az oldalán végighúzott kiegészítő tartók, a tetején a kapaszkodók, hátul a pótkerék melletti kislétra, az ajtókon a vaskos külső zsanérok, vagy a tetején a kivehető szafari ablakok.

Ezt az autót így leparkolták, és itt hagyták

Elképesztően jól néz ki már az alapváltozat is, de kihoztak nekünk egy Trialmastert is, amin a bütykös terepgumi, a masszív küszöbök vagy a snorkel csak tovább fokozza a vizuális élményt. Ezt már tényleg csak a kiegészítőkkel lehet tovább fokozni, amiből szintén nem szerénykedik a Grenadier listája.

Utastér? Pilótafülke!

Belül sem fogy el ez a masszív építés, minden olyan buflák és szögletes, ami egy hagyományos autóban zavarna, de a Grenadier terepjárónak ez jól áll. Eleve a középkonzol is egy nagy tömb, rajta robosztus gombokkal és tekerőkkel, ami azért itt nem indokolatlan. Gondolj csak bele, ha terepen akarsz bármit állítani, akkor mennyivel egyszerűbb egy ilyen TikTakkos doboznyi gombnak nekiesni, mint az érintőpanelnek.

Pedig abból is jutott egy jó 30 centis mindennek a tetejére, itt jelennek meg a menetadatok és off-road módban minden hasznos infó. Viszont ide költöztettek olyan alapvető dolgokat is, mint az aktuális sebesség, így közúton folyamatosan középre kell pillantgatni egy nem is túl nagy számra, bár ez biztosan beállítás kérdése.

Szerintem nagyon jól áll ennek az autónak ez a robosztus beltér

Minden vaskos és masszív, a gombok pedig nem fogynak el a középkonzol végeztével. A tetőn folytatódnak a két nyitható és kivehető szafari ablak között. Itt kapcsolhatjuk be többek között az off-road módot is, amely minden elektronikát az erdőben csapatáshoz igazít. Így például nem fog közbeszólni a parkradar és nem szívat meg a start-stop funkció sem, de az ESP-t is lazábbra veszi a rendszer.

A másik izgalmas részlet számomra a kormány, aminek az elrendezése jól sikerült, bár ezt majd a hétköznapi használat mondja meg. Viszont van rajta egy piros Toot feliratú gomb, amire került egy bicikli piktogram is. Kiderült, hogy ez egy duda light. Hiszen van egy hagyományos kürt, ami elég nagyot szól, de ha csak a Toot gombot nyomjuk meg, akkor az finomabban szól azért, hogy ne hozzuk a frászt a biciklisekre, és ne essen el esetleg emiatt.

A térkínálatról talán nem is kell beszélnem egy ilyen autó esetében, egyértelműen hatalmas. Elöl fejedelmi és a sima személyautó változatban hátul is bőséges. Van belőle egy 5 személyes tehergépkocsi kivitel is, amiben előrébb vitték a hátsó sort, így egy euro-raklap tökéletesen befér. Ez viszont sajnos Magyarországon nem kap TGK jogosultságot, mivel az utasteret fizikailag nem választották el a raktértől.

A helykínálattal nincs hiba a személyautó változatnál, és hátul is bőségesen el lehet férni

Akinek erre van szüksége, annak van 2 személyes tehergépkocsi kivitel vagy hamarosan érkezik a pickup. Ezzel kapcsolatban egyébként érdekes, hogy az hosszabb lesz a sima Grenadier amúgy is 5 méter körüli méreténél, mégsem lesz drágább. Tartja majd a Trialmaster és Fieldmaster kivitelek 80 290 eurós alapárát (ez átszámolva nagyjából 31 millió forint), illetve később érkezik belőle egy olcsóbb kivitel is.

A legolcsóbb kétüléses Grenadier egyébként már 27 millió forintnyi euróért elhozható, ám ugye még ott a visszaigényelhető ÁFA kérdésköre is, úgy azért kedvezőbb. Viszont ahogy minden más, ez is drágulni fog a 2024-es szezonra. A sajtóeseményen 5-8 százalék áremelkedésről beszéltek nem csak az autó, de a kiegészítők tekintetében is.

Meguraltam az erdőt

A Grenadier iszonyatosan masszív szerkezet, hiszen egyszer van egy létravázunk 4 mm vastag acéllemezből hajtogatva. Ezen van egy karosszéria, ami annyira merev, hogy akár önhordónak is nevezhetnénk a gyáriak szerint. Az autó alatt két merev híd van, ahogy azt egy terepjárónak illik és ezeket nagyon masszív vasak fogják hozzá az alvázhoz. 

Az egész autó annyira túltervezett és ez nagyon jól látszik a terepképességein, na meg a súlyadatain. A Grenadier ugyanis több mint 2,7 tonna, így ha ül benne 4 ember, már meg is van a 3+. Ezért nem indokolatlan a BMW-től beszerzett sorhatos benzines és dízelmotor. Előbbi 285 lóerő és 450 Nm nyomaték leadására képes, míg utóbbi ugyan csak 245 lóerő, de már 550 Nm nyomaték és terepen igazából ez számít.

A fénykép nem adja vissza, hogy éppen egy mennyire meredek emelkedőn húzza fel magát az emberekkel együtt bő három tonnás Grenadier

Bár én a benzinest sem éreztem gyengének sehol, egyszer meg nem rezzent a finom járású hathengeres, aminek a hangját egyébként zömmel elnyomta a szintén durván túlméretezett hűtés. Kellemes harminc fokban nem csoda, hogy szünet nélkül zúgott, de egy terepjáró ne csak szerkezetileg legyen tartós.

A hajtásban van egy felező és egy középső diffizár. Ha elöl és hátul is szeretnénk zárható differenciálműveket, akkor érdemes a Triealmaster vagy a Fieldmaster háza táján nézelődni, azokhoz ugyanis jár. Nekünk be kellett érni középső diffizárral és a két másik zár hiányát kompenzáló ESP-vel, ami egyébként elég ügyesen húzta ki az autót nehéz helyzetből.

A tesztkör alatt az autó végig felezőben dolgozott, talán egyszer váltott fel itt a 8 gangos ZF automata váltó, ami szintén a BMW modellekből lehet ismerős. Nem véletlen, hogy a beltérben a váltókar az egy az egyben a korábbi BMW-ket idézi, mielőtt váltottak ők is billenőkapcsolóra.

Egészen lehetetlen terepviszonyok között hajózott át játszi könnyedséggel ez a hatalmas test, pedig voltak pillanatok, amikor azt gondoltam, hogy itt a vége, tetőre rakok egy 35 milliós autót. Pedig nem és ez az érzés csak lejtőn és emelkedőn fogott el, ahol amúgy is ritka az ilyen baleset. Amikor az autó oldalra billent vagy a levegőbe emelkedett valamelyik kereke, akkor abszolút nem éreztem magam veszélyben, pedig közben a beltérben a tábla folyamatosan mutatta, milyen szögekben is érek földet.

Felezővel és diffizárral szinte mindenhol felmászott, és a sár sem okozott neki különösebben gondot

Minden emelkedőn, lejtőn vagy pocsolyán érezni azt, hogy a Grenadier nehéz, mint az ólom és ez most nem negatívum. Hiszen ott az imádott Jimny, ami egy ritka ügyes terepjáró és elképesztően szórakoztató, ahogy pattog, billeg végig az erdőben. Abban azért gyakran megvan az a félelmetes érzés, hogy itt most felborulunk és vége a mókának. A Grenadier viszont egy hatalmas, csendes, széles és masszív tepsi, amiben még a legingatagabb helyzetben is biztonságérzet fog el.

Egy nagyon komoly gép, amiben már kis gáznál is azt érezzük, hogy nem kérdez. A Grenadier megy előre, akármi van ott és semmi sem állítja meg. Ez pedig egy olyan magabiztosságot tölt a sofőrjébe, amitől ugyanezt érzi majd és tényleg nem lát lehetetlent.

Konkurensek, hova lettetek?

A terepjárós műfaj azért lassan, de biztosan megkopott már csak annak a fényében is, amit az elején felvázoltam. Ezért úgy gondolom, hogy a Grenadier egyetlen tényleg komolyanvehető konkurense a Jeep Wrangler.

Minden részlete elképesztően masszív és túltervezett, ezzel el mernék indulni meghódítani a tajgát

Abból a szempontból nem tudom, mennyire fair az összehasonlítás, hogy a Wrangler jelenleg vagy plug-in hibridként kapható vagy pickupként Gladiator néven. Előbbinek bő 32,6 millió, míg utóbbinak 21,3 millió az induló ára - 3,0 literes dízelmotorral. Adottságai miatt talán inkább az utóbbinak lehet konkurense az INEOS Grenadier, hisz ugye abból is lesz majd pickup. A Jeepnél azonban jóval drágább, kivéve ha a plug-in modellt nézzük, mert akkor közel járnak egymáshoz.

Én azért személy szerint örülök, hogy ezek az igazi, férfias, szőröstökű terepjárók egyelőre nem kopnak ki teljesen a kínálatból. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy miként szerepel majd a Grenadier, amiből egyébként már most van itthon 25 előrendelés, egyet már át is adtak. Az érdeklődés egészen nagy annak ellenére, hogy ismét a semmiből húznak elő egy márkát, ám egy elég ütős kezdő modellel, ezt el kell ismerni.

Sturcz Bertalan/ Alapjárat