Ha követed a munkásságom, tudhatod, hogy sem a luxusautók, sem a szedánok nem tartoznak azok közé, amikre igazán gerjedek. Inkább a sport/versenyautók és fürge utcai hatchbackek hívője vagyok, azok közül is inkább a japán vonalon szemezgetek.

lexus ls 500h teszt alapjárat

Tudjuk, hogy a Lexus palettáján ott van az LC 500 meg az RC-F, ha sportos hibridet akar az ember, az ES-t is volt szerencsém kipróbálni. Most itt ez a rettentően nagy és meglepően szép autó, ami a fenti három tulajdonságait összegyúrta és a vállalat zászlóshajójaként kíván érvényesülni. Mielőtt belevágnék a tesztautó bemutatásába, nézzük meg, hogy mi is hívta életre immáron több mint 3 évtizede a Lexus LS modellt!

Az 1989-es bemutató idején a Lexus, mint a Toyota luxus divíziója még gyerekcipőben járt, mégis az első LS 400 bemutatása egy fokkal magasabbra emelte a mércét, mint azt addig bárki várta volna. A ’80-as évek végére a világ úgy gondolt a japán autógyártókra, mint azokra, akik a megbízható, megfizethető, és gazdaságos autókat adják a világnak, persze ha a bravúros sportautó felhozatalt nem számítjuk. Mindenesetre a prémium és luxus kategória fogalmát már akkor is az európai triumvirátus, a Mercedes, a BMW és az Audi alkotta és az amerikai kihívókon túl nem igen voltak riválisok a piacon, legalábbis nem olyanok, aki akkora számban értékesítettek, mint ők. Na és akkor jött az LS 400. Akkoriban az Automobile alapítója, David E. Davis a következőket nyilatkozta az első teszt vezetés után:

”Srácok, Münchenből, Stuttgartból és Coventryből, hívjátok az irodáitokat. Úgy fogalmaznék, hogy a róka hamarosan megtalálja az utat a tyúkólba.”

Az LS 400 korát meghaladó extrákkal volt felszerelve, az első olyan autók között volt például, amiben volt digitális klíma, fűthető első ülések, elektromosan állítható biztonsági övek, valamint automatikusan kikapcsoló fényszórók. Akadt légrugós és prémium hangrendszerrel is ellátott példány is és megdöbbentően sok, évi 21-32 ezer darab kelt el belőle csak Amerikában. Akkoriban minden Lexus LS egy V8-as, 250 lóerős szedánt jelentett, amely hátsókerék meghajtású volt, a 4. generációval érkezett meg az összkerékhajtás és a hibrid kivitel, amely mellé már egy long, azaz hosszabb tengelytávú verzió is érkezett. Az 5. generációnál, 2017-ben hagyták el a V8-as motort, V6 került a helyére és befejezték a rövid LS gyártását is. 2020-ban jelentették be az 5. generáció faceliftjét a 2021-es modellévre.

lexus ls 500h teszt alapjárat

Érdekes, hogy Európában utoljára 2018-ban volt népszerűnek mondható az LS, hiszen akkor 636 db-ot adtak el belőle, ami 2020-ban már csupán csak 98 darabra volt igaz. Ezzel szemben az amerikai piacon még 2020-ban is gazdára talált 3617 darab, 2018-ban a generáció elején pedig 9301 kulcsot adtak át. Ezekkel a számokkal természetesen messze elmarad a Mercedes-Benz S-osztálytól, de a BMW 7-esével már közelítik egymást.

Ezüst nyíl a szó, amit kerestünk

Bárki látta ezt az autót utána fordította a fejét, többször szúrtuk ki, hogy leesett állal téblábolnak mellette az emberek és meg is értettük, hiszen valóban gyönyörű karosszériáról van szó. Az igazi prémium érzetet talán mégis a vadiúj technológiával készült Jég Ezüst fényezés adja. Az említett árnyalat egyébként 1 250 000 forint felárért rendelhető meg. A facelift keretei között megújultak az első fényszórók és kapott egy 20 colos, zajelnyelő alumínium felni szettet is az autó. A Takumi hűtőrács - melyet több mint 5000 különböző felületből állítanak össze - nem változott.

A negyedik generációs LS egyik legkülönlegesebb részlete a speciális, kézzel gyártott kormánykerék, amely a Shimamoku nevet viselte továbbá hajszálvékony, fekete és szürke fa rétegekből épült fel. Minden darab elkészítéséhez 67 gyártási lépésre és 38 napra volt szükség.

Az LS 1460 mm magas, ám az automata légrugós futóműnek köszönhetően az autó 40 mm-t emelkedik, ahogy érzékeli, hogy a közelébe érsz. A facelift során a mérnökök sokkal inkább az utastér területeire koncentrálták az energiáikat, amihez kétség sem fér attól a pillanattól kezdve, hogy beszállsz a kocsiba. A dizájncsapat által megalkotott nyelv, a “Time In Design” nevet kapta, amelyen keresztül a japán “szépség” koncepcióját kívánták megjeleníteni. Szerintük a szépség pillanatról pillanatra változik és formálódik.

lexus ls 500h teszt alapjárat

Ezt a szellemiséget képviseli a vadonatúj fényezési technológiájuk is, aminek eredményeképp életre kel az ezüst árnyalat az autón és minden irányból más mélységeit fedi fel a kasztni apró részleteinek. A festéket ultrahangos technológiával hordják fel 1 micron vastagságban, így az alumínium részecskék sokkal egyenletesebben és sűrűbben oszlanak el az alaprétegeken, ezzel létrehozva a tökéletesen tükröződő és csillogó felületet. A Lexus ötvözi az LS-ben a Takumi mesterek tudását és a funkcionalitást, ehhez hozzá rendelik a tradicionális japán képzőművészet egyes elemeit. Ezzel képesek elérni, hogy egy LS Lexus a japánokra jellemző finom eleganciával emelkedik ki a többi szürke prémium limuzin közül. Nevezz elfogultnak, de ez az autó nálam simán helyet kap a nagybetűs autók listáján!

A fém levél

Az LS minden kétséget kizáróan beltérben a legerősebb, fejedelmi kényelem fogadja az utast, amelyet számos kényelmi funkció és extra, valamint igényes anyaghasználat és felületkezelés egészít ki. Ami elsőre kiszúrta mindenki szemét, aki beszállt az autóba, az az ajtókárpiton található fém, Haku berakás. A Haku japán szó “metal leaf”-et azaz fém levelet jelent, ezeknek a fém leveleknek az elkészítése 400 éves múltra vezethető vissza és a mai napig a hagyományos úton készítik az LS “ajtókárpit” berakásait. Szó szerint bűnnek érzem, hogy kárpitnak neveztem.

lexus ls 500h teszt alapjárat

Már önmagában ettől ugrik az autó eszmei értéke, szerez vele jó néhány pontot a luxusmérőn is. Ha az ember tovább járatja a szemét, a következő roppant különleges anyag a beltérben továbbra is az ajtókon található. Nos, a már említett és kárpitnak csúfolt anyag, amivel az ajtókat bevonták szintén egy japán tradícióhoz köthető. A Nishijin elnevezésű textil bevonat a tenger feletti, hold vetette fénysugarakat kívánja idézni, maga a név Kyoto egy kerületéhez köthető, ahol már évszázadokkal ezelőtt is textilgyártással foglalkoztak és a nemesi réteg ruháinak alapanyagait készítették. A technika érdekessége abban rejlik, hogy igazi fémet szőnek a szálak közé, ezzel imitálva a csillogó vízfelületet. Marha szentimentálisak ezek a japánok, de ki tudja hibáztatni őket?

Az üléseket fél-analinnal vonták be, tehát egy kevert bőr huzatról beszélünk. Ám az ülések esetében nem is igazán az anyag az extra, nézzük csak mit tudnak maguk a fotelek! Fűthetőek és szellőztethetőek, memória funkciós első sor, amelyek elektromosan 28 irányban állíthatóak, további 4 irányban állítható a deréktámasz, továbbá elektromos mozgatású a hátsó üléssor is, a vezető ülés 26 cm-es, az utas ülés 24 cm-es hosszirányú állítást tesz lehetővé, ülőpárna-hosszt állíthatsz a vezető ülésen és masszázs funkció kényeztet az első és hátsó sorban is.

A kormány mögött egy 8 colos multifunkciós kijelző helyezkedik el, jobb felső sarkában a módválasztóval. A műszerfal közepét egy hatalmas, 12,3 colos Lexus Media Display koronázza meg, ezen keresztül vezérelhető a 23 hangszórós Mark Levinson prémium hangrendszer is. Középen a klasszikus Lexus érintőpados vezérlés és egy menetválasztókar helyezkedik el. Ezeket követi a minden irányból nyitható, pakolható és rekeszelhető könyöklő, amely szintén fél-analinnal lett bevonva.

lexus ls 500h teszt alapjárat

Bár már az első sornak is királyi élete van, egy luxus limuzint mégis csak a hátsó sor határoz meg, hiszen a vásárlóközönség egy szép százaléka már csak hátul utazik és nem végez olyan alantas tevékenységeket, mint holmi vezetés. A teljesen fekvő pozícióba süllyeszthető hátsó ülések között a lehajtható könyöklőben rejlik egy újabb érintőkijelző, amelyről az autó kényelmi és szórakoztató funkcióit vezérelhetik a hátul ülők, többek között az első ülések támlájára szerelt, 11,6 colos kijelzők tartalmát is. Hátul az ablakok kiegészülnek elektromosan vezérelhető napellenzőkkel is, amik nem csak a nap, de a paparazzik ellen is remekül használhatok. A 430 literes tovább nem bővíthető csomagtartó négy ember holmiját szellősen elnyelte egy háromnapos hosszú hétvégére.

Böszme limuzin, böszme motor, de legalább hibrid

Az LS egyetlen, öntöltős hibird hajtáslánccal érhető el, egy 3,5 literes V6-os benzinmotorral a középpontban. A belső égésű motor 299 lóerőt és 350 Nm nyomatékot produkál, ezt egészíti ki a 179 lóerős 300 Nm-es elektromotor. A rendszer összteljesítménye 359 lóerő és 350 Nm, amivel már lehet kellemes sebességben haladni, persze azzal is tisztában kell lenni, hogy a 2800 kg tömegű bálna nem lesz egy versenyautó. Egészen lassan indul meg ez a hatalmas tömeg, ám ha izgalmasabb módokba kapcsol az ember már egy egészen direkt kormányzású és hirtelen lépő tehenet kapunk, érződik az erő, de a hang, ami mellé társul inkább szenvedős, mint szívet melengető.

lexus ls 500h teszt alapjárat

A 0-100-as sprinthez 5,5 másodpercre van szüksége, végsebessége pedig 250 km/h. Az erőátvitelről egy 10 sebességes, fokozatmentes váltó gondoskodik, ami lehetne bátrabb és engedhetné tovább forogni a motort. A fogyasztást a tesztidőszak alatt 10,5 és 11,2 liter közé realizáltuk, a gyári adatok 9,3 és 9,6 közé átlagolták. Azt gondolom, ha többet használtam volna városban, akkor tudtam volna jobbat is kihozni belőle, hiszen több lehetőség lett volna elektromosan közlekedni.

Nem nagyon kell idegeskedni a volánja mögött

Az 5235 mm hosszú és 3125 mm tengelytávú hajóval azért az ember lánya kétszer is meggondolja hova parkoljon, még szerencse, hogy az ehhez szükséges radarok és kamerák rendelkezésre álltak, a keresztirányú forgalom, gyalogos és kerékpáros figyelő rendszerrel kiegészítve. Pofon egyszerű vezetni ezt az autót, hiszen minden porcikáját magadra szabhatod és a kellő elektromos segédrendszerek hada is a rendelkezésedre áll. Bár éppen ezzel kapcsolatban volt talán a legnagyobb fájdalmam.

lexus ls 500h teszt alapjárat

Sajnos az adaptív tempomat rendszere elavult, nagyon lassan reagál az új prémium termékek rendszereihez képest, még időben észreveszi az akadályt, lassít, de a gyorsítás már nem a megfelelő tempóban működik, valamint a sávtartó rendszer is érdekesen viselkedett olykor-olykor. Ezt leszámítva nem sok okom lehet a panaszra. A légrugós futómű sem ringat olyan selymesen, mint egy S-osztály, de ezt sem nevezném borzalmasnak azért. A kanyarokat szépen vette és egyáltalán nem dőlt a kasztni kellemetlenül, azért érződött, hogy majdnem 4 méternyi autó kanyarodik még mögötted - felnire vigyázni!

Ár és összegezve

Az LS 33 500 000 forinttól kezdődik, a tesztautó Supreme felszereltsége pedig 44 600 000 forintos árról indul, amit nem nehéz feltornázni akár 46-48 millió forintig sem. Ha eddig semmi más, az ára biztosan meggyőz arról, hogy prémium márka termékét veszed meg. Az LS bár rettentően jó volt a tesztidőszak mégis inkább üzletembereknek és a tehetősebb réteg családjainak van kitalálva, de el tudom képzelni még olyan flottában, ahol fontos embereket kell szállítani. Gyönyörű autó fejedelmi kényelemmel, kissé elavult vezetéstámogatókkal és infotainmenttel, azonban a hibrid hajtáslánc nem lesz olyan fickós ekkora testtel, mint a német prémium társak dízel erőforrásai.

A Lexus LC 500 tesztvideónkat itt találod:

Lexus LS 500h 2021

  • Lökettérfogat: 3456 cm3
  • Hengerek/szelepek: 6/4
  • Belsőégésű motor teljesítménye: 299 LE
  • Max. teljesítmény: 359 LE
  • Elektromotor teljesítménye: 179 LE
  • Max. forgatónyomaték: 350 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 5235/1900/1460 mm
  • Tengelytáv: 3125 mm
  • Saját tömeg: 2800 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 9,3-9,6l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 10,5-11,2 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 211-218g/km
  • Végsebesség: 250km/h
  • 0-100: 5,5 s