Kipróbáltuk a ráncfelvarrott Touareget, ami komoly borsot törhet a konkurencia orra alá, akár házon belül is.
Mai viszonylatban hosszúra nyújtották a harmadik generációs VW Touareg életciklusát, hiszen a 2018-ban piacra lépő jelenlegi széria 2023-ban kapott frissítést. Ez azt jelenti, hogy akár 2028-ig is futhat, ami nem kevés a gyorsan változó világunkban.
A Volkswagen legnagyobb hobbiterepjárója 2002-ben kezdte pályafutását, azóta pedig népszerű lett azok közt, akik a konszernen belüli Audi és Porsche modelleknél olcsóbb, mégis nagy méretű SUV-t keresnek, tisztességes teljesítménnyel és felszereltséggel. Nem mondható azonban markánsnak a ráncfelvarrás, a legszembetűnőbb változást az új első és hátsó lámpatestek jelentik. Sőt, hátul még az embléma is világít, bár a néhány ezer kilométert futott tesztautón már elég rossz állapotban volt.
Elrontották a kormányt
Belül sincs sok változás, a kialakítás ugyan az, kicsit jobb anyagokat használtak, a két hatalmas, szép kidolgozású kijelző megmaradt, viszont a fizikai gombokkal ellátott kormányt érintőfelületekkel szereltre cserélték, amit sokkal rosszabb használni. Kényelmes, masszázsfunkciós és szellőztethető első ülésekben foglalhatunk helyet, hátul sincs panasz a térérzetre, a csomagtartó pedig szintén nem kicsi: 810-1800 liter közt variálható.
A műszerfalon és a középkonzolon se nagyon találni már fizikai gombot, a klímát is a menüből lehet csak vezérelni. A frissítés hozománya, hogy az USB aljzatok 15 helyett 45W-ot képesek leadni, a vezeték nélküli telefontükrözés azonban nem mondható villámgyorsnak, ami ezen a szinten már hibának számít.
A praktikumra nem lehet panasz, méretes ajtózsebek, oldalsó árnyékolók és sínen tologatható, állítható támlájú hátsó ülések várják az utasokat. Akár négyzónás klíma is kérhető panoráma napfénytetővel, de a 230V-os aljzat szintén jól jöhet, ha például laptopon akar valaki dolgozni hátul. Az ajtók csukódását soft close rendszer segíti, ennek felára több mint 250 ezer forint.
Nem hibrid
A Touareget csak V6-os turbómotorral lehet kapni, dízel vagy pedig plug-in hibrid hajtással kiegészített benzines kivitelben. Többféle teljesítményszinten érhető el az alapáron összkerékhajtással és 8 fokozatú automatával szerelt dízel is, nálam az erősebbik, 286 lovas változat volt, amelyhez 600 Nm nyomaték társul. A motor hangját a kabinban alig hallani, ám a vibrációt nem tudták teljesen kiűzni, érezni lehet, amikor a start-stop rendszer leállítja és beröffenti a nagy blokkot.
Pályatempónál, 130-cal haladva 1800-at forog a főtengely a nyolcadik fokoztaban, a fogyasztása pedig nyugodt vezetési stílussal akár 9 liter alatt is tartható. Nem is hívogat a sportolásra a Touareg, hiszen lassan indítja meg a több mint 2 tonnás autót a V6-os dízel, még sport üzemmódban sem nevezhető izgágának. Az alaphelyzetben 75 literes üzemanyagtank kényelmesen lehetővé teszi a 800 km feletti hatótávot, de felárért 90 literes is lehet, ezzel pedig 1000 kilométeres utakat is meg lehet tenni anélkül, hogy meg kéne állni tankolni.
Légrugóval az igazi a vonulás
A Touareg inkább utazóautó, mintsem sporteszköz, de a több mint 800 ezer forintos légrugók akár a tempósabb kanyarodást is lehetővé teszik amellett, hogy kisimítják a magyar úthálózat legtöbb egyenetlenségét. A 20 colos felniken szerencsére nem peres gumik vannak, így ez nem megy a kényelem rovására, az összkerékhajtás pedig minden hétköznapi helyzetet megold.
A kormányzás persze nem sok visszajelzéssel szolgál, de felárért összerkékkormányzás is kérhető, ezzel jócskán csökkentve a fordulókört. Ami a vezetéstámogatókat illeti, a sávtartó és az adaptív tempomat segítségével szépen végzi a részleges önvezetést, még az M0-s autóút kanyargós nyomvonalát is gond nélkül tartja. A nagyobbik baj, hogy a sávtartó és a start-stop is csak a menüből kapcsolható ki, dedikált gombot nem kaptak.
Érdekesség, hogy a start-stop rendszer figyeli a forgalmat, és nem akkor indítja újra a motort, amikor felengeded a féket, hanem amikor megindul a sor. Ez sokszor felesleges újraindítást jelent, hiszen előfordul, hogy az előtted haladó csak felzárkózik még 50 centit a pirosnál állva, ez pedig pont a start-stop rendszer eredeti célját rontja el.
Van automata parkolás, amely akár kulcsról is vezérelhető. Egyszer próbáltam ki egy forgalmasabb parkolóban, ám miután németül kiírt valamit a kijelzőre, majd legalább fél percig előre hátra szédelgett anélkül, hogy valamelyik szabad helyre leparkolt volna, inkább nem idegesítettem tovább a környezetemet és leparkoltam én magam.
Ár és összegezve
Kiváló alternatíva lehet a Touareg azoknak, akik egy prémium érzést nyújtó nagy német SUV-t szeretnének, de nem Audi vagy Porsche áron. A V6 TDI alapára 22,8 millió, tesztautó viszont már 33 felett állt meg, pedig a panoráma üvegtető és a négyzónás klíma még nincs is benne. Olcsónak tehát ez sem mondható egy átlagautóhoz képest, de a luxuskategóriához képest már más a helyzet. A felszereltsége viszont ennek is fejedelmi tud lenni, ez pedig nagy előny egy Bentley-hez képest, ami technikában nem nagyon ad többet.
Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI
- Lökettérfogat: 2967 cm3
- Hengerek/szelepek: 6/24
- Max. teljesítmény: 286 LE
- Max. forgatónyomaték: 600 Nm 1750-3250/perc
- Hossz./szél./mag.: 4878/1984/1712 mm
- Tengelytáv: 2904 mm
- Saját tömeg: 2043 kg
- Gyári vegyes fogyasztás: 8 l /100 km
- Tesztfogyasztás: 8,5 l /100 km
- CO2-kibocsátás: 182 g/km
- Végsebesség: 236 km/h
- 0-100: 6,4 s