2020. december 20. | 14:00

Egy ideális világban ez nem merülne fel kérdésként. Csak sajnos nem abban élünk...

A közúti közlekedés során szinte minden mozdulatunkat szabályok irányítják. Vezetés közben leginkább a KRESZ szabályait szükséges minél alaposabban a fejünkben tartani, részben a balesetek elkerülése, részben pedig a pénztárcánk kímélete érdekében. Az életszerűség és a szabályok betartása azonban nem mindig egyeztethető össze könnyedén. Így van ez az előzés szabályaival is, főként, ha autópályán közlekedünk. A jobbról előzés témáját tárgyaljuk a das.hu szakértőjével.

Aki életében egyszer is utazott gépjárműben autópályán – akár sofőrként, akár figyelmes utasként – szinte biztosan találkozott azzal a jelenséggel, amikor egy, a belső sávban lassabban haladó gépjárművet egy másik, gyorsabban haladó gépjármű a külső sáv igénybevételével előz meg. A jelenség gyakori, így felmerülhet a kérdés, hogy egyáltalán ez a fajta előzés szabálytalannak tekinthető-e a KRESZ rendelkezései alapján?

A KRESZ egyértelműen kimondja, hogy az előzést – bizonyos eseteket kivéve - balról kell végrehajtani. Ilyen kivételes jellegű szabály, hogy csak jobbról szabad előzni

  • azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten ennek foglaltaknak megfelelően helyezkedik el;
  • azt a villamost, amely az úttest közepén - egyirányú forgalmú úton az úttest bal oldalán - levő pályán közlekedik.

A fentieken túlmenően pedig jobbról is szabad előzni a figyelmeztető jelzést (villogó sárga fényjelzést) használó járművet, ha a vezető meggyőződött arról, hogy ezzel a többi járművet és a gyalogosokat nem veszélyezteti.

A szabályozásból egyértelműen kitűnik tehát, hogy autópályán is balról kell végrehajtani az előzést, szabálytalan a külső sávot a lassabban haladó gépjármű megelőzése céljából igénybe venni. Attól tehát, hogy az egyik gépjármű sofőrje nem tesz eleget jobbratartási kötelezettségének nem következik az, hogy a másik gépjármű sofőrje jogszerűen előzhetné meg őt jobbról.

További kérdésként merülhet fel, hogy mit is értünk pontosan előzés alatt?

Nos, a KRESZ erre is választ ad. Előzés a járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek. Ez alapján tehát ha egy több sávos úttesten folyamatosan haladnak az autók, ám az egyik forgalmi sáv „belassul”, emiatt a tőle jobbra lévő forgalmi sávban gyorsabb a haladás, nem valósul meg semmilyen szabályszegés a jobb oldali sávban haladók részéről. Ők ugyanis ebben az esetben csak elhaladnak a gépjármű vagy gépjárművek mellett, ám nem térnek vissza a belső forgalmi sávba, így cselekedetük nem fog előzésnek minősülni. Annak a kérdésnek a mérlegelése azonban már a hatóságok, illetve bíróságok feladata, hogy pontosan milyen időtartamon belüli sávváltás minősül előzésnek.

Összefoglalva tehát a lassabban haladó jármű jobbról történő előzését jogszabályaink nem teszik lehetővé, még autópályán sem. A szabályok megszegőivel szemben pedig pénzbírságot szabhatnak ki, az előzés szabályainak megsértése miatt. Mindig vizsgálandó azonban, hogy ténylegesen történt-e előzés, avagy két gépjármű egymás melletti elhaladásáról beszélhetünk csupán.

dr. Bálint Boglárka