5. Citroën 2CV Sahara
A 2CV egy ikonikus autó. Hogy miért? Ha nekem valaki azt mondaná, gondoljak egy régi Citroënre, akkor szinte biztos, hogy vagy a Kacsa, vagy a DS jutna eszembe. A 2CV-t 1948-ban kezdték el gyártani és a modell kisebb változtatásokkal 1990-ig gyártásban maradt.
Hosszú életének titka az egyszerűség volt. A kasztnit vékony fémlemezből készítették, a tető textilből volt a legelső generáción, az alapmodell legerősebb motorváltozata csupán 12 lóerős volt, a hátsó ülést pedig egyben ki lehetett szerelni, ha esetleg valaki le akart ülni az autó mellett a parkban.
A háború utáni Franciaországban a 2CV tökéletes megoldásnak ígérkezett, mivel előállítása a fentiek miatt hihetetlenül olcsó és gyors volt, így tömegével vitték az emberek. A modellnek több variánsa is született az évek során, 1958-ban jött az első, a Sahara.
Neve sokat elárul arról, milyen terepre tervezték az autót, a franciák az afrikai piacra vitték a Sahara típust, amely a sivatagi körülmények fényében kapott új külsőt és mechanikát. Az elsőkerék-meghajtást összkerekesre cserélték, ami nem is lenne nagy szám, azonban a Citroën ezt egyedi módon kivitelezte.
Az összkerékhajtást úgy érték el, hogy az első és a hátsó tengely is külön motort kapott. Két motor volt az autóban! Bármennyire is viccesnek tűnik, az ötlet eléggé hajmeresztő. Mivel egy plusz motor beépítéséhez konkrétan át kell építeni az egész autó struktúráját, kezdve az alvázzal, majd még a kasztnit is át kell alakítani, hogy illeszkedjen, a Sahara előállítása az alapmodellhez viszonyítva többszörösébe került.
A duplánlátás nem csak a motoroknál jelentkezik. A két motor kettőt jelent sok mindenbőé : két gyújtáskapcsoló, két üzemanyagtank, két sebességváltó ugyanahhoz a váltókarhoz kapcsolva, de legalább gázpedálból nem volt kettő.
Persze a két motornak előnyei is vannak, például, ha az egyik esetleg elromlana, még mindig van egy, ami hazajuttathat. Sőt, a két motor miatt akár első-, akár hátsókerék-meghajtást is választhatunk, csupán el kell forgatni a megfelelő kulcsot.
Persze jobb teljesítményt is jelentett ez a megoldás. A két, egyenként 12 lóerős blokkal a végsebesség így 105-re ugrott. Bár ezeken a számokon ma már csak nevetni lehet, egy ilyen autóban ülve azért a 105 kilométeres óránkénti sebesség durva élmény.
